Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Anerkendende refleksion
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Udviklende Læringsforløb for Lægesekretærer og øvrigt Administrativt personale med tæt kontakt til patientforløb ULLA Sektion for Rekruttering og beskæftigelsesfremme.
Arbejdspladsudvikling
Pædagogik og kommunikation * 12. september 2013
Medborgerskab – på sporet
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Socialpædagogisk praksis i demensomsorg - SPiDO
Vi gennemførte en række interview ifm
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Socialpædagogisk læringsspil Udviklingsseminar I Christian Engel Brund Jeppe Sønderby Christensen
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Projektlederens rolle(r)
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Procesværktøjer.
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Et refleksivt perspektiv på de socialpædagogiske område v. Jan Jaap Rothuizen d
Læring i et vejledningsperspektiv
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Medicinpædagogik på vej mod en faglig platform
Nye sygeplejeetiske retningslinjer 2014 – hvad er nyt?
Socialpædagogisk praksis i demensomsorg Kompetenceudvikling som forebygger anvendelse af magt og øger livskvalitet, selvbestemmelse og arbejdsglæde.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Jette Rasmussen Demenskonsulent
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
Socialpædagogisk praksis i demensomsorg -SPiDO Mødeleder Helle Krog Hansen, Professionshøjskolen Metropol & Knud D. Andersen, Servicestyrelsen Demensdagene.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Læring gennem registrering og indberetning
SUF - gevinstrealisering
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Vidensbaseret praksis i botilbud
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet Hvordan foregår det, når man arbejder med SPIDO? Ville det give mening at arbejde med SPIDO hos os? Hvis ja, hvordan kunne vi komme videre med det?

Workshop - forløb Oplæg om SPIDO- dagenes indhold og forløb Oplæg til diskussion i grupper Opsamling Ved Agnete Andreasen, demenskoordinator og SPIDO-konsulent

Hverdagens dilemmaer Hvad er livskvalitet for et svært dement menneske? Hvilket hensyn skal jeg tage? Den dementes eller medbeboerne? Hvis ikke, vi må holde ham tilbage, når han går ud - hvad gør vi så? Hvad stiller man op, når en borger ikke vil have hjælp til personlig hygiejne? Hvor tit skal man i bad? Er et nej altid et nej? Er det magtanvendelse, hvis beboeren bagefter er glad for det, man gjorde? Må man godt tage cigaretter fra en beboer, man synes ryger for meget? Skal jeg rette mig efter, hvad de pårørende siger? 3

Hvorfor virker SPIDO? 3-dages kursus som tager udgangspunkt i deltagernes hverdag, viden og praksis Sammensætningen af deltagere; hele eller dele af et team blanding af hjemmepleje og plejeboliger De deltagende teams udpeger en borger, hvor de har brug for at udvikle samspillet mellem borger/personale – borger/medbeboere Ledelsesmæssigt fokus på kompetenceudvikling og forankring

SPIDO-kurset sætter fokus på: På personalets viden om demens På personalets bevidsthed om egen praksis På personalets samarbejde På personalets kreativitet i tanke og handling

Fokus-områder som SPIDO arbejder med Socialpædagogiske tilgang Socialpædagogisk analyse og plan Bevidsthed om magtanvendelse Viden om målgruppen

Hvorfor socialpædagogik? Socialpædagogikkens udgangspunkt: At personen fortsat er i stand til at handle på en måde der opleves meningsfuldt for vedkommende At det er muligt at kreere situationer der er meningsfulde for både den demensramte og medbeboere, så der kan opstå et fællesskab For personalet handler det derfor om: At sætte pejlemærker frem for faste regler og rutiner At se hverdagen ud fra den dementes perspektiv At fokusere på den dementes ressourcer At være sin egen rolle bevidst At analysere, afprøve og reflektere At arbejde ud fra et fagligt argument

1. Kursusdag: Socialpædagogik i demensomsorgen Introduktion til den grundlæggende socialpædagogiske tilgang Det gode liv, mening, identitet og livshistorie Det myndige menneske Fællesskabet Magt og magtformer Anerkendende relationer Definitionsmagt Valg af borger-case En socialpædagogisk praksis skabes gennem Evne til at udforske, til fortolkning, til refleksion og til perspektivskift Iagttagelse/opmærksomhed (fx se, anerkende, registrere, hvad der skaber motivation, glæde, samarbejde eller problemer) Viden om handlemuligheder, hjælpemidler, kommunikationsformer Kontinuerlig og kritisk refleksiv justering af praksis… Gør vi det, vi tror, vi gør og ønsker at gøre?

Hverdagens dilemmaer Hvad er livskvalitet for et svært dement menneske? Hvilket hensyn skal jeg tage? Den dementes eller medbeboerne? Hvis ikke, vi må holde ham tilbage, når han går ud - hvad gør vi så? Hvad stiller man op, når en borger ikke vil have hjælp til personlig hygiejne? Hvor tit skal man i bad? Er et nej altid et nej? Er det magtanvendelse, hvis beboeren bagefter er glad for det, man gjorde? Må man godt tage cigaretter fra en beboer, man synes ryger for meget? Skal jeg rette mig efter, hvad de pårørende siger?

Et filmklip fra DVD-materialet Omsorg og Magt Hr. Nielsen i fællesrummet

Hvad er det vi har set? Hvordan beskriver vi mennesker i SPIDO? Diskussion i plenum Hvad skete der? Hvordan ser det ud fra Hr. Nielsens perspektiv? Hvordan ser det ud fra personalets perspektiv? Hvad sker der nu, tror I? Socialpædagogikkens pejlemærker Det gode liv (Hr Nielsens livskvalitet) Mening Identitet og livshistorie Det myndige, selvbestemmende menneske Knuds livshistorie: Stuen er indrettet efter Hr. Nielsens livshistorie (stensliber, stensamler, har puttet hænderne ned i stenkassen og siger: jeg har noget der er godt for dig.) Hvorfor reagerer gerda som hun gør? Handling i praksis...

Studiedag 1: Socialpædagogisk analyse af egen praksis Eksempel fra s 33: Gløder, der ulmer

Socialpædagogisk analyse Studiedag 1 Studiehæfte 1 Socialpædagogisk analyse Få indsigt og perspektiver, der synliggør ressourcer, problemer, behov, ønsker og handlemuligheder hos både brugere og hos personalet. Beskriv problemerne og personalets forskellige oplevelser af problemerne Beskriv hvad I tror, at borgeren forstår og oplever Beskriv borgerens situation, ressourcer og problemer - Fysisk - Psykisk - Socialt - Livshistorisk (livsomstændighederne før og nu) Overvej forskellige muligheder, som I forestiller jer kan afhjælpe problemerne Beskriv de situationer, hvor I er i tvivl om, hvad I kan gøre

2. Kursusdag: Selvbestemmelsesret og omsorgspligt Præsentation af analyse af udvalgte borgere Perspektiver på magtanvendelse Regler om magtanvendelse Registrering og indberetning Introduktion til arbejdet med socialpædagogisk plan

Studiedag 2 Studiehæfte 2 Socialpædagogisk plan Sikre, at alle i personale-gruppen samarbejder om at følge op på analysen. 1.  Hvilket problem, vil I forsøge at løse? 2. Hvad er målet for jeres handlinger (indsats)? 3.  Beskriv hvordan I kan bruge den viden og de ideer, I har fået gennem jeres analyse. 4. Udarbejd en konkret plan for jeres handlinger og planlæg i detaljer, hvordan og hvornår handlingerne skal udøves (præcise aftaler: hvem udfører/samarbejder om opgaverne). 5.  Hvis den konkrete plan ikke kan gennemføres, hvilke handlinger kan I så gøre brug af? 6.  Hvem er ansvarlig for planens gennemførelse, evaluering og justering.

Studie dag 2: Socialpædagogisk plan for egen praksis Historien s 38 i pjecen: Det klarede vi jo fint!

Forståelse og håndtering af vanskelig adfærd

Forslag til udarbejdelse af en socialpædagogisk plan Hvilket problem vil I forsøge at løse.? Hvad er målet for jeres handlinger (indsats)? Beskriv, hvordan I bruger den viden og de ideer, I har fået gennem jeres analyse Udarbejd en konkret plan for jeres handlinger og planlæg i detaljer/præcise aftaler: hvem, hvor, hvilke, hvordan og hvornår handlingerne skal udøves Hvis den konkrete plan ikke kan udføres, da hvilke handlinger? Hvem er ansvarlig for planens gennemførelse, evaluering og justering.?

Fast grund under fødderne – værdifulde øer af kontakt En kontaktø er en konkret afgrænset og målrettet aktivitet, som giver mulighed for kontakt mellem en beboer og medarbejder. En kontaktø kan tilbydes flere gange om dagen/ugen En kontaktø er en struktureret aktivitet, der tilbydes på samme måde og med samme forløb hver gang og som beskrives nøje i beboerens handleplan

3. Kursusdag: Udvikling af praksis Fremlæggelser af de udvalgte cases om konkrete handlinger til udvikling af praksis Det videre arbejde med SPIDO - ambassadører Dialog om erfaringer og forankring af kurset med ledelse

Virker SPIDO? Evalueringen: Socialpædagogisk tilgang nedbringer antallet af magtanvendelser SPIDO kurset øger refleksion over praksis SPIDO øger bevidstheden om magt i relationen til borgeren Frontpersonalet oplever nye veje at gå i deres daglige arbejde SPIDO øger faglighed og arbejdsglæde Mine vurderinger: Spido kurset tilbydes i en organisation hvor ledelsen er med fra starten Der arbejdes i fællesskab med de vanskeligste sager Deltagerne finder egne ressourcer frem

Oplæg til diskussion i grupperne Diskuter dilemmaer fra hverdagen hos jer Vælg et eksempel, som I vil præsentere for os andre - skriv det på flip-over papiret Diskuter om det ville give mening at arbejde med SPIDO konceptet hos jer?

Nyttige oplysninger Hvis det giver mening at bruge SPIDO konceptet hos jer - så kan I hente yderligere oplysninger her: www.servicestyrelsen.dk/spido www.spido.dk/ Værd at se og læse: DVD: Omsorg og magt. Servicestyrelsen DVD: Rundt om demensindsatsen. Servicestyrelsen Håndbog om demens. Servicestyrelsen Borresen, Hansen og Trangbæk: Socialpædagogik og demens.

TAK TIL Servicestyrelsen for økonomisk støtte til projektet Kursister og samarbejdspartnere i de deltagende kommuner for et engageret samarbejde Tak for indblikket i jeres levende praksis med levende borgere