Et postkulturelt perspektiv på interkulturel kommunikation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forhold på arbejdsmarkedet efter uddannelsen 13. uge 2007.
Advertisements

Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
ANT og udstilling Connie Svabo, adjunkt ved RUC
Læring i Multikulturelle Kontekster
En grundlæggende introduktion
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Handicap, idræt og social deltagelse
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Postkulturel kommunikation - fordi kultur ikke altid er vigtigst
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Fagets formål, fokus og fagmål
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Michel Foucault og Governmentalitybegrebet
Kulturen i forandringsprocesser
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Otte interviews af ca. en times varighed foretaget i perioden november 2008 til marts 2009 fælles for de interviewede:  → ansat i en international (engelsk)
At løfte i flok – støtte til voldsudsatte børn og familier
”Du skulle jo gerne ville være derhjemme” Ansvarlighed som nøglen til patientinddragelse Mari Holen Post.doc. ved Center for sundhedsfremmeforskning, RUC.
Konteksten 2008 var European Year of Intercultural Dialogue.
21 August 2014Digital Kultur, efteråret 2008Brit Ross Winthereik Kulturbegrebet.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Kompetanseutvikling av voksenlæreren 1 Nye tanker gjennom erfaringsdeling og gjensidig inspirasjon.
Velkommen til Campus Roskilde Studieaktiviteter 2010 – 2011.
Sproglige billeder, billedskemaer og metaforer
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
Agenda  Erfaringer med kvalitative interviews og deltagerobservation ifbm studier af teknologier for ældre (med reference til teksterne), v. Peter Lutz.
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Styrkebaseret pædagogik Psykolog Anne Linder
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Projekt It for alle Hanne Bjørn Susanne Kierkegaard -
Vejlederens kommunikation
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
Disposition.
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK
Kristine Kousholt, post doc, ph.d.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Skolen og den sociale arv
Et kritisk perspektiv på helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Forskning og intervention Steffen Jensen Seniorforsker, RCT.
Kulturens plads – central eller decentral styring af kulturopgaverne?
Styringsteknologier og professionel praksis - På tværs af familiearbejde og inklusion i skolen v Charlotte Højholt, RUC 3 pointer Når vi diskuterer politiske.
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
INTERNATIONAL STRATEGI FOR RANDERSGADES SKOLE KØBENHAVNS KOMMUNES INTERNATIONALE PROFILSKOLE V. INTERNATIONAL KOORDINATOR, SIMON ASTRUP
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Tak for invitationen Helle Merete Nordentoft, Århus Universitet Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet.
Kommunikation - når tværfagligt samarbejde skal lykkes.
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
Tak for invitationen Helle Merete Nordentoft, Århus Universitet
SKABELON.
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet. Kærlighedsanerkendelse i helt nære relationerisær mellem mor og barn og i forholdet mellem familie og venner.
Kærlighed i pædagogisk praksis 3 Markowitsch, H. J., & Welzer, H. (2005). Das autobiographische Gedächtnis : hirnorganische Grundlagen und biosoziale.
Konflikter og kommunikation
Det gode museumsbesøg gennem aktivitet og undervisning
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Et postkulturelt perspektiv på interkulturel kommunikation Lund 16. September Iben Jensen

Plan Om hvorfor jeg begyndte at arbejde med et postkulturelt perspektiv 4 hovedantagelser og et eksempel Styrker/svagheder ved perspektivet

Etnificering En af grundene til at jeg begyndte at arbejde med begrebet var, at det danske integrationsråd kom hjem fra en studietur til Holland, hvor de blev spurgt, om de virkelig – i 2009 troede, de kunne få indflydelse, hvis de benævnte sig selv som etniske minoriteter. Hvordan vedligeholder vi etniske grupper, når vi taler om interkulturel kommunikation?

Etnicitet og køn i jobsamtaler? Analytisk ramme: Bourdieus feltbegreb, diskurs- og positioneringsteori Kunne ikke begrebsliggøre den store betydning: kroppens, stemningens, følelsernes og upassende performance havde

Et nyt perspektiv på IKK Ikke priviligere kultur Bryde med forestilling om at kultur/systemer Arbejde med aktører og sociale strukturer Krop og følelser i et normativt perspektiv Magtperspektiv Begrebsliggøre aktører i flere fællesskaber Inkludere majoriteten/forskeren

Og betegnelsen? ’Post’ skal henvise til at kultur tænkes på en ny måde ’Kultur’ er med, fordi man fortsat trækker på vidensmængde fra det interkulturelle forskningsfelt

Hvad er? Et postkulturelt perspektiv er en sammentænkning af praksisteori og intersektionalitet Praksisteori er en særlig læsning og vægtning af praksis hos Bourdieu, Giddens, Butler, Garfinkel – som blandt andet er foretager af Theodore Schatzki. Praksis og krop og performance er i forgrunden Intersektionalitet er et perspektiv, hvor man ser al social interaktion gennemskåret af magtakser. Og lægger vægt på, at sociale kategorier som køn og etnicitet, er noget man gør.

4 grundantagelser 1 # Den sociale orden organiseres gennem praksis – og enhver praksis gennemskæres af magtakser 2# Kroppen er altid med 3# Aktører hander refleksivt og indgår i krydsende praksisser 4# Ting, materialitet og teknologi indgår i praksisser og ses i en historisk og strukturel kontekst

Den sociale orden Praksis er kernen i alle sociale relationer – mennesker handler. Det er praksis, det vi gør i hverdagen, der er med til at vedligeholde samfundet. Alle sociale interaktioner er gennemskåret af magtakser som økonomi, etnicitet, køn, sexualitet.

’Kultur’ fra et postkulturelt perspektiv Hvis den sociale orden skabes af praksis må kultur kunne beskrives som en række af praksisser (Doings and sayings). Svarer til når man taler om ’culture as doings’ (Hörning & Reuter 2009) Samtidig gennemskæres disse praksisser af forskellige magtakser.

Interkulturel kommunikation fra et postkulturelt perspektiv Fra et postkulturelt perspektiv vil interkulturel kommunikation blot være en praksis blandt flere – hvilket dels vil sige, at den kan analyseres som andre praksisser og dels at den vil være gennemskåret af forskellige magtakser. Heraf følger også at kommunikationspraksissen per definiton ikke kun kan være gennemskåret af nationale forskelle.

Sociale kategorier er noget man gør Butlers argument: Vi har ikke et køn – vi gør vores køn. Garfinkels figur Agnes: Havde allersværest ved at gøre kvinde på en passende måde En aktør vil fra et postkulturelt perspektiv altid gøre flere sociale kategorier på en gang – aldrig bare ’gøre amerikaner’

Praksis – Doings & Sayings Forståelser – viden, forforståelser om, hvordan en konkret praksis skal udføres: FX: Hvad det vil sige at studere på et universitet Regler (skrevne og uskrevne): Studieordninger og tolkninger heraf Teleoaffektiv struktur – normative følelser knyttet til praksis: Hvordan performer man sine følelser passende ? Hvordan gør man god studerende?

Kroppen er altid med Man kan ikke foretage ret mange praksisser uden sin krop – derfor har kroppen en særlig status i praksisteori og i et postkulturelt perspektiv. Hall arbejde med krop – Allwood nævner krop og kropssprog – men ellers er det forsømt i det kritiske paradigme

Refleksive aktører i krydsende praksisser Aktøren indgår i krydsende praksisser Det er ikke aktøren, men praksissen, der er i fokus Fx ikke den enkelte ansøger eller det enkelte ansættelsesudvalg - men den praksis de udfører

Ting, Teknologi & historisk strukturel kontekst Man når ikke langt i kirurgi uden ting – og kniven føres ikke i et magtfrit rum - men er formet af tidligere praksis og strukturelle forhold (magtakserne) Udvikling af praksis er lokale – historisk betingede og forhandlede

Analyse Udvælg praksisser ud fra vidensinteresser Beskriv og afgræns praksis: Doings & Sayings Beskriv forståelser, skrevne og uskrevne regler, normer for følelser i relation til praksis Afdæk magtakser der gennemskærer praksis og tag stilling til lokale kategorier

Internationale studerende Mål: Hvorfor er vietnamesisk/dansk internationalisering succesfuld? 1. Interview med vietnamesiske studerende i DK og Vietnam 2. Interview/observation vejledere begge steder 3. Observation af fysiske rammer, laboratorier etc. 4. Kropssprog, sociale relationer

Undervisning som en praksis Forståelser: Hvilke forståelser havde studerende og undervisere af undervisning? Regler (skrevne og uskrevne) – Hvornår gør lærerne ’gode lærere’ og hvornår ’gode studerende’ Normative følelser i forhold til undervisning: Hvordan var det passende at vise følelser? Iben Jensen

Krop og materialitet? Hvordan spiller vejledere/studerendes kropssprog? Hvordan et ting, teknologi og materialitet del af denne praksis (kemikalier skulle fx betales af de studerende selv i Vietnam). Teknologien på RUC var en vigtig del af læringsprocessen Iben Jensen

Magtakser Universitetes (kulturelle kapital) blev forhandlet i en venlig værtsrelation Køn er en vigtig magt akse, nogle vejledere mener, at vægten på engelskkundskaber favoriserer kvinderne. Udvælgelse af de studerende i Vietnam kan være relateret til flg. akser: familie, parti eller region Historisk: Danmark donor i projektet Iben Jensen

Succesen skyldes ikke undervisning, men udvikling af ny praksis 1) Vejlederne er værter og venner (spiser fx frokost med de studerende) 2) De studerende har tid og ubegrænsede muligheder for afprøvning. Ser sig selv som forskere 3) De studerende får ekspertviden om apparatur, som stiller dem bedre hjemme Iben Jensen

Kritik? Gammel vin på nye flasker? Ja, det er på mange måder ikke nye erkendelser, det er mere et perspektiv, en ramme for, hvordan man kan begrebe kompleksitet Hvordan afgører man, hvilke praksisser man skal fokusere på? Vidensinteresse i forhold til problemstilling – og man må flytte fokus, hvis andre praksisser er mere relevante

5 fordele 1. Majoriteten inkluderes – man undgår at vedligeholde kultur som en relevant forskel 2. Bryder med kultur som sammenhængende betydningssystemer Fokus på sociale mikroprocesser – ’værdier’ er ikke abstrakte, men konkrete praksisser

4. Krop og kropssprog fra et kritisk perspektiv 5. Et postkulturelt perspektiv kan anvendes som et analytisk redskab. Sidder man til et møde, kan man spørge; hvilke forståelser er her af mødet? Hvilke skrevne og uskrevne regler? Hvilke følelsesmæssige normer følger man? Og hvilke magtakser gennemskærer mødet – hvordan er det relateret til køn, etnicitet ... eller position blandt deltagerne?

References Crenshaw, Kimberlee. 1994. “Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics and Violence against Women of Colour.” I The public nature of Private Violence, red. Finneman and Mykitiuk. New York: Routledge. Hörning, Karl og Julia Reuter. 2009. “Doing Culture: Kultur als Praxis.” FQS: Forum: qualitative Research 10 (1). Jensen, Iben. 2006. “The Aspect of Power in Intercultural Communication Practice.” I Bridges of Understanding, red. Øyvind Dahl, Iben Jensen and Peter Nynäs. Oslo: Unipub, 85–100. Jensen, Iben. 2011. “If Culture Is Practice …? A Practice Theoretical Perspective on Intercultural Communication and Mediation”. In Transforming Otherness, red. J. Finch and P. Nynäs. New Jersey: Transaction. Iben Jensen

Jensen, Iben and Bente Halkier. 2011 Jensen, Iben and Bente Halkier. 2011. “Rethinking intercultural network communication as a resource in public intercultural health communication”. Journal of Intercultural Communication, nr. 25. Nishizaka, Aug. 1995. “The interactive constitution of interculturality: How to be a Japanese with words.” Human Studies 18: 301-326. Reckwitz, Andreas. 2002. “Toward a Theory of Social Practices. A Development in Culturalist Theorizing.” European Journal of Social Theory 5 (2): 243-63. Schatzki, Theodore. 1996. Social Practices: A Wittgensteinian Approach to Human Activity and the Social. Cambridge: Cambridge University Press. Swidler, Ann. 2001. “What Anchors Cultural Practices.” I The Practice Turn in Contemporary Theory, red. T. Schatzki, K. Knorr-Cetina and E. V. Savigny. London: Routledge, 74-92. Iben Jensen