Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK"— Præsentationens transcript:

1 Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK
Jeg er blevet bedt om at sige lidt om ”kvalitetsorganisering - fordele og ulemper” umiddelbart er der vel alene ulemper ved ikke at organiserer det, vil jeg mene! Og i særdeleshed struktur og stringens, er nok noget af det som jeg anser for at være en af gevinsterne ved akkrediterings- og kvalitetsarbejdet. Da jeg alene har arbejdet med kvalitetsarbejde i Hillerød, er det udelukkende herfra mine erfaringer stammer Sygeplejesymposium 24 november 2011 Hillerød Hospital Charlotte Rahbek

2 Retorik eller praksis – en undren ?
Stærkt politisk, Regions og Direktions fokus LUP tal viste, vi er dårlige til at involvere patienterne Patientklager – ikke at føle sig set og hørt Vi tænker kvalitetsarbejdet som en støttefunktion til det kliniske arbejde, men også som en funktion, der for nogles vedkommende varestages uden direkte tilknytning til klinisk arbejde. Vi tænker at kvalitet og ledelse to sider af samme sag, og dermed uløseligt forbundne. Sygeplejesymposium 24 november 2011 Hillerød Hospital Charlotte Rahbek

3 Hvis blot de havde hørt, hvad jeg sagde….. Var skaden aldrig sket !
Modstand mod forandringer, det kender I sikkert, vi tror på at det er vigtigt at anerkende de følelser, for det handler også om at nogen føler det som et anslag mod deres faglige stolthed og kunnen. Er det vi har lavet hidtil så ikke kvalitet ? Det handler derfor også om at give det mening. Om muligt for den enkelte, men om ikke andet så på organisatorisk niveau. I relation til enkelte vil det være ”mission impossible” og så overgår det til en ledelsesmæssig skal opgave. Sygeplejesymposium 24 november 2011 Hillerød Hospital Charlotte Rahbek

4 Bodils fortælling Sygeplejesymposium 24 november 2011 Hillerød Hospital Charlotte Rahbek

5 Vores tanker En magtforskydning i negativ retning set i de fagprofessionelles perspektiv? Status i at anvende patientperspektivet i de daglige arbejdsgange ? Værdier og holdninger Oplever de fagprofessionelle patienten som en ligeværdig partner eller en opgave Barrierer i de fagprofessionelles arbejdsdag, som modarbejder patientinvolvering ? Kan vilkår i de etablerede systemer eller sædvaner i den fagprofessionelle arbejdspraksis brydes ? Sygeplejesymposium 24 november 2011 Hillerød Hospital Charlotte Rahbek

6 Lidt om metode og empiri Singlecase studie – med generelt
Feltstudie – deltagende observationsstudie Kvalitative interview Patientbeskrivelse af eget patientforløb Journaloptegnelser Beskrivelse af afdelingens fysiske og strukturelle rammer Data er flere gange organiseret og analyseret på forskellige måder. Sygeplejesymposium 24 november 2011 Hillerød Hospital Charlotte Rahbek

7 Lidt om teorien Anselms Strauss grounded theory
”Mashine Work”, ”Safety Work”, ”Articulation Work” ”the Work of Patients”. Abbotts jurisdiktioner og læge og sygeplejersker faglige rationale Kultur og ledelse samt sikkerhedskultur. Sygeplejesymposium 24 november 2011 Hillerød Hospital Charlotte Rahbek

8 Det sygeplejefaglige rationale
Sygepleje og omsorg udgør et sammenhængende fagområde, der adskiller sig fra lægelig behandling, plejen tager udgangspunkt i patienterne som hele personer Der lægges vægt på optimale samlede patientforløb tilpasset den enkelte patient Plejeetikken er en pligtetik, hvor patientbehovene kommer før andre hensyn Sygeplejesymposium 24 november 2011 Hillerød Hospital Charlotte Rahbek

9 Lægernes medicinske rationale
Den medicinske udvikling følger sin egen logik, styret af lægevidenskabens metoder og opdagelser De videnskabelige fremskridt i form af nye behandlingsmetoder bør tages i brug så hurtigt, som det er teknisk muligt Specialiseringen må fortsat udvikles, for at lægerne kan mestre nye behandlingsformer Lægeetikken er en pligtetik, hvor hensynet til patientens behov for behandling kommer før andre hensyn Sygeplejesymposium 24 november 2011 Hillerød Hospital Charlotte Rahbek

10 Hvad viste analysen ? Patientinvolvering i patientsikkerheds arbejdet næsten aldrig finder sted og fagprofessionelle erkender ikke patienten som en aktiv partner i patientens eget sygdomsforløb Patientens viden er ikke en integreret del af arbejdet med og om patienten – magt og status og videnskontrol Viden om patienten fås alene fra andre fagpersoner. Sygeplejersker bryder med det sygeplejefaglige rationale og status hentes i at være ” lille læge ” Patienten har – som den eneste det fulde kendskab til eget sygdomsforløb, men er ikke en del af det professionelle rationale Vægten er på produktivitets rationale og økonomi Mangel på tid og dårlige fysiske rammer er forklaringer på, at patienten ikke involveres Sygeplejesymposium 24 november 2011 Hillerød Hospital Charlotte Rahbek

11 Sygeplejerske, leder, specialist og vejleder
Tænk patientens stemme ind i arbejdsgange, arbejdsredskaber, og ”det der tales om” Gør det gældende at patientens stemme tæller som læringskilde i dagligdagen – lad de studerende være kultur fremmere Optimer overskueligheden i forbindelse med overlevering af data – og inviter patienten med i overleveringer Afsæt plads til patientens stemme Reflekter over arbejdsgangene mest fokus på tid til patienten Fysiske rammer – se kritisk på eksisterende indretning Udvis imødekommenhed Sygeplejesymposium 24 november 2011 Hillerød Hospital Charlotte Rahbek

12 Gør det legalt …. Inviter til fælles samarbejde
Sygeplejesymposium 24 november 2011 Hillerød Hospital Charlotte Rahbek

13 For at forandre en kultur skal man kende den …..
Stil skarpt på sygeplejens faglighed – for patienternes sikkerheds skyld Sygeplejesymposium 24 november 2011 Hillerød Hospital Charlotte Rahbek

14 Tak for opmærksomheden
Sygeplejesymposium 24 november 2011 Hillerød Hospital Charlotte Rahbek


Download ppt "Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google