Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier"— Præsentationens transcript:

1 Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
3.Lektion Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier

2 Overordnet spørgsmål og dagsorden til lektion 3
Overordnet spørgsmål til lektionen Hvad betyder identitet og hvorfor taler man om forskellige identitetsniveauer? Dagsorden Læreroplæg om centrale sociologiske begreber (15 min.) Individuel øvelsesopgave (7 min.) Øvelsesopgave i par (8 min.) Fælles læsning og diskussion om identitet (30 min)

3 Læreroplæg om centrale sociologiske begreber
Formelle normer Synlige eller officielle regler, der regulerer individets opførsel og den social adfærd. Fx en lov. Uformelle normer Uskrevne eller uofficielle regler for social adfærd. Fx at række hånden op, kønsrollemønstre eller at spise med kniv og gaffel. Internalisering: Hvis normer, regler og lignende overholdes, selvom normsenderen ikke er tilstede. Hvis fx en norm er internaliseret, så overholdes den per automatik Fx at gå med tøj, spise med kniv og gaffel og at gå i højre side.

4 Hvad gør I, når jeg … Andre menneskers reaktioner på vores adfærd.
Sanktioner Hvad gør I, når jeg … Andre menneskers reaktioner på vores adfærd.

5 Social rolle og rollekonflikt
Den sociale kontrol har til formål, at de, der lever i det danske samfund tilpasser sig dette samfunds formelle og uformelle normer For at den sociale kontrol skal opretholdes er der behov for sanktioner (figuren fra forrige slide viser dette) Mennesker indtager sociale roller i forskellige sociale sammenhænge. De sociale roller er ikke faste størrelser men forsøges fastlagt Dels ved det enkelte individs egne forventninger til den sociale rolle fx rolle som klassens klovn Dels ved de sociale omgivelsers (venner, familie, arbejde, samfund osv.) forventninger til den sociale rolle Rollekonflik opstår, når individets egne forventninger til den sociale rolle ikke er i overensstemmelse med de sociale omgivelsers.

6 Social struktur Personers bestemte positioner og de mange forskellige sociale roller der findes i sociale fællesskaber fx en gymnasieklasse eller det danske samfund er udtryk for det vi kalder den sociale struktur. Den sociale struktur – handler om hvordan sociale fællesskaber er organiseret og styret herunder hvordan hierarkiet er i disse hierarkier

7 Hvad er identitet? Identitet er en bevidsthed om, hvem man selv er (selvbevidsthed) over tid. Erkendelse af sig selv som et menneske med Sanser Tanker Følelser Fornuft En biografi

8 Identitetens fire niveauer

9 George H. Meads teori om identitetsdannelse
Nordamerikansk filosof og socialpsykolog der har udviklet en teori om, hvordan mennesket lærer at være menneskelig og udvikler en selvopfattelse. Meads antagelse (hypotese) er: Kommunikation med omgivelserne er = selvbevidsthed. Begreberne imitation, rolleovertagelse, Imitation betyder, at vi mennesker fra barnsben af lærer, at efterligne andre. Barnet efterligner eller imiterer sine nære sociale omgivelser, mens voksne i vid udstrækning imiterer deres sociale omgivelser fx der hvor de studerer, eller arbejder.

10 Den generaliserede anden
Rolleovertagelse Den bestemte anden Barnet lærer sig rollen som en bestemt voksen Fx leger pigen, at hun er sin mor eller drengen leger, at han er sin far Den generaliserede anden Barnet lærer at betragte sig selv udefra Fx leger børn ’far, mor og børn’ eller socialiseres gennem spil vi spiller, dvs. hvor vi indtager roller, der i princippet kan indtages af alle andre.

11 Selvets dobbelthed – opspaltning og vekselvirkning –
SELVETS DOBBLETHED: IDENTITET ER EN PROCES, DER VEKSLER MELLEM JEG’ET OG MIG’ET JEG’ET Jeg’et er det spontane, handlende subjekt. Den usocialiserede identitet MIG’ET Mig’et er vores billede af os selv. Det er hentet ’udefra’. En social identitet.

12 Meads brug af begreberne I og Me


Download ppt "Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google