Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afLærke Asmussen Redigeret for ca. et år siden
1
INTERNATIONAL STRATEGI FOR RANDERSGADES SKOLE KØBENHAVNS KOMMUNES INTERNATIONALE PROFILSKOLE V. INTERNATIONAL KOORDINATOR, SIMON ASTRUP SIMONASTRUP@GMAIL.COMSIMONASTRUP@GMAIL.COM / 29 42 51 45
2
HVAD? – HVORFOR? – HVORDAN? Hvorfor laver vi internationalt arbejde på RG? Hvad er internationalt arbejde på RG? Hvordan laver vi internationalt arbejde på RG?
3
HVORFOR? For at forberede eleverne på et internationalt uddannelses- og arbejdsmarked For at styrke elevernes interkulturelle kompetencer
4
INTERKULTURELLE KOMPETENCER Evne til at kunne kommunikere – også på fremmedsprog Evne til at kunne anvende teknologi interaktivt Evne til at sætte sig i andres sted – empati Evne til at indgå i nye grupper og arbejde sammen med nogen, der ikke ligner en selv Evne til at handle selvstændig og refleksivt i uforudsigelige situationer (fra Ph.D. Tove Heidemanns foredrag og slideshow om ”Interkulturelle kompetencer og skolens struktur” d. 15. august 2014 på Blaagårds Seminarium)
5
HVAD? KERNEN: 1.Læringssituationer hvor eleverne indgår i et fagligt samarbejde (fysisk eller virtuelt) med elever fra andre lande 2.Læringssituationer hvor eleverne undervises af/ indgår i fagligt samarbejde med mennesker, der har en anden kulturel baggrund end dansk 3.Læringssituationer hvor eleverne tager aktivt stilling til internationale emner, og hvor de kan redegøre for forskellige kulturelle synspunkter
6
HVAD? PERIFERI: Læringssituationer hvor eleverne på egen krop oplever en anden kulturs traditioner, koder og/eller sprog Læringssituationer hvor eleverne stifter bekendtskab med andre kulturer og lande
7
HVORDAN? 3 felter Internationale projekter Cambridge International Examinations Skolerelationer og søsterskoler
8
INTERNATIONALE PROJEKTER – STØRRE INTERNATIONALE PROJEKTER Eleven møder minimum 1 større internationalt projekt i indskoling, mellemtrin og udskoling https://www.youtube.com/watch?v=T9Y5rYoWDrU&list=U UUBoO_HO_CA6A_mmq7xFy0A&index=22 (2,26)https://www.youtube.com/watch?v=T9Y5rYoWDrU&list=U UUBoO_HO_CA6A_mmq7xFy0A&index=22 IndskolingMellemtrinOverbygning 2014/2015 DELANOBA (1.u, 3.v og 4.v) Global Partners Junior (6.u) Øresundsklasserumm et (5.u) Eramus ansøgning er i gang (The DNA of Europe) 2015/2016111 2016/2017111 2017/2018111 2018/2019111 2019/2020111 Sparring omkring planlægning, udførelse og evaluering, ansøgninger, deltagelse i undervisningen, hjælp med relevante kontakter
9
INTERNATIONALE PROJEKTER – MINDRE INTERNATIONALE PROJEKTER (KISS) Hver lærer laver minimum et internationalt projekt i hvert fag, hvert år (2 fra 2016) Det forventes at internationale projekter i udskolingen indeholder læringssituationer fra kernen, mens det bestræbes så vidt muligt i mellemtrin og indskoling. Sparring til planlægning, udførsel og evaluering Tilbud om mindre internationale færdige projekter Sparring i forbindelse med temauger, projektopgaver mm. Hjælp til relevante internationale kontakter
10
PROGRESSION OG OVERORDNEDE INTERNATIONALE LÆRINGSMÅL Indskoling: Identifikation Eleven kan identificere sig med mennesker fra andre kulturer Mellemtrin: Kommunikation Eleven kan kommunikere med mennesker fra andre kulturer Udskoling: Samarbejde Eleven kan samarbejde med mennesker fra andre kulturer
11
EKSEMPEL FRA INDSKOLING O.v temadage om Nicaragua Læringsmål: Eleven kan udtrykke sig om levevilkår for børn i Nicaragua, og eleven kan sammenligne det med egne levevilkår. Aktiviteter: Sange, film, kreative værksteder, legetøj, samtaler
12
EKSEMPEL FRA MELLEMTRIN 5.U med venskabsklasse fra Malmö Læringsmål: Internationalt: Eleven kan kommunikere med svensk makker og sammen løse faglige opgaver Nat/tek: Eleven kan sortere havdyr i arter og redegøre for arternes udviklingsniveauer i forhold til hinanden.
13
EKSEMPLER FRA OVERBYGNINGEN Fransk 8. klasse: Brevudveksling med skole i Lyon Matematik: 8. klasse: Engelske afgangsprøver >< danske afgangsprøver. Opgaver til og fra samarbejdsskoler. Tegning af internationale bygninger. Dansk 9. klasse: Eksistentialisme med internationale perspektiver Dansk/samfundsfag: Dystopiforløb Fysik hele overbygningen: International forskning – besøg af forsker med efterfølgende forsøg Intern og ekstern synlighed: http://rg.skoleporten.dk/sphttp://rg.skoleporten.dk/sp
14
CAMBRIDGE INTERNATIONAL EXAMINATIONS Mulighed for at supplere sin dansk 9. klasses afgangsprøve med et eller flere fag fra Cambridge Global Perspectives Mathmatics Administration og sparring i forbindelse med eksamen og den daglige undervisning
15
SKOLERELATIONER OG SØSTERSKOLER Læreres og elevers egne relationer til skoler i udlandet Søsterskolerelationer Internationale praktikanter Internationale besøg
16
UNDERVISNINGSMINISTERIETS INTERNATIONALE VEJLEDERE Grundig analyse af egen praksis Sparring til at finde skarpe fokusområder Den nye virkelighed
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.