Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Det gode museumsbesøg gennem aktivitet og undervisning

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Det gode museumsbesøg gennem aktivitet og undervisning"— Præsentationens transcript:

1 Det gode museumsbesøg gennem aktivitet og undervisning
Fokus på den besøgendes oplevelse Connie Svabo, ph.d., lektor på RUC

2 Fokus på den besøgendes oplevelse
En eksplicit orientering mod de besøgende: hvad gør de, hvordan bruger de udstilling og formidlingsteknologier Baggrund PhD: Dybdegående kvalitativt empirisk arbejde på et naturhistorisk museum: besøgendes oplevelse, 14 måneders etnografi (observation + interview) og efterfølgende forskningsarbejde (post doc), oplevelseslandskaber – forskningsbaseret udvikling af museumsformidling, forskning i museumsoplevelser Publiceret en række forskellige steder Etnografisk feltarbejde, kvalitative data Observation 39 dage, 21 dage i udstilling, resten i kontorerne Videooptagelser, lydoptagelser, noter Interview 26 on-site interview med besøgende interview med personale

3 Sætte den besøgendes samspil med udstilling og formidling først, uanset museumsintention
Står i kontrast til en almindelig diskurs i museumsverden / museumforskning, hvor man typisk er orienteret mod de besøgende som lærende subjekter

4 Læringsorientering kan nogle gange instrumentalisere mødet med den besøgende - derfor en orientering mod oplevelse ikke oplevelse som underholdning, men oplevelse som indlevelse, engagement, sansning, emotion og kognition; spatio-temporalt og socio-materielt distribueret

5 Teoretisk inspiration: praksis-teori, aktør-netværks teori
En orientering mod praksis mønstre af aktion socialt og materielt konstitueret finder sted i tid og rum Fx: Schatzki, Knorr-Cetina, Savigny (2001): The Practice Turn in Contemporary Theory En orientering mod materialitet (ANT), radikal empirisk orientering Latour, Law, Serres This research is very much shaped by social science – sociology, anthropology, geography Where a couple of central points are An orientation towards practice – understood as patterns of action Which are socially and materially constituted And take place in both space and time A specific transdisciplinary influence – the intellectual tradition of actor-network theory and its philosophical guru Michel Serres

6 At gå i den besøgendes fodspor, se med den besøgendes øjne
Besøgendes oplevelser Som de udspiller sig i øjeblikket Som sociale processer I komplekse fysiske miljøer Det handler her om at gå radikalt empirisk til værks - loyalt at beskrive hvad der foregår - uden forudindtagede holdninger i fht ‘rigtig’ eller ‘forkert’ læring / viden / oplevelse Hvilke handle- og samværsformer opstår i mødet mellem besøgende og museum? Det handler her om at gå radikalt empirisk til værks - loyalt at beskrive hvad der foregår - uden forudindtagede holdninger i fht ‘rigtig’ eller ‘forkert’ læring / viden / oplevelse Hvilke handle- og samværsformer opstår i mødet mellem besøgende og museum?

7 For at spore os ind på hvad dette indebærer – videooptagelse – et museumsbesøg set gennem en 10-årig piges øjne kameralinse

8 Iagtagelser / refleksioner?
Efter video: Iagtagelser / refleksioner? Mig: zoome ind på kommunikationen mellem den digitale informationsstander og den indholdsspecifikke viden, denne formidlingsteknologi forsøger at give, og pigens oplevelse af den – hendes hastige bevægelse væk fra den… Bruge dette eksempel til at tematisere forholdet mellem oplevelse og indholdsspecifik læring

9 ? Overfør dette tema / disse iagttagelser til værkstedsundervisningen på Friland: Hvordan oplever gæsterne værkstedsundervisningen på Friland?

10 – for gæster, for undervisere? Hvad kan vi bruge mere af?
Hvad fungerer godt – for gæster, for undervisere? Hvad kan vi bruge mere af? Fælles overvejelser med udgangspunkt i egen praksis med værkstedsundervisningen Refleksioner over forholdet mellem gæsternes oplevelse, engagement og interesse – og formidlerens/institutionens trang til at hælde viden på Hvordan er forholdet mellem gæstens oplevelse og institutionens læringsintention i værkstedsundervisningen på Friland?

11 Oplevelse og aktivitet
Besøgende involveret i aktivitet / værkstedsundervisning - Hvad er den besøgende engageret i? Hvilke handle- og forståelsespositioner tilbydes den besøgende? Hvilke muligheder for ‘fremtræden’ tilbydes den besøgende? Evt fortælle om skemaet – og signes og mit oplæg på bestil en forsker?

12 http://s5. favim. com/orig/74/bird-fashion-fly-girly-Favim. com-765029


Download ppt "Det gode museumsbesøg gennem aktivitet og undervisning"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google