Diagnostisk samarbejdspartner - et uddannelsesperspektiv

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad er behovene i Danmark?
Advertisements

Finsenscentret den 25. marts 2014
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Den Danske Kvalitetsmodel
Baggrund for projektet
Undervisning i ”Relation”
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Uddannelse til tværfaglighed
Pia Koustrup, adjunkt. Sygeplejerskeuddannelsen i Århus
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Af Udbudsjurist Janni Hadulla Nielsen
Tak fordi jeg måtte komme
Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
Modul 1 - Processer.
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Velkommen til Campus Roskilde
Date :31 1.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Talentinternat modul 3..
”Du skulle jo gerne ville være derhjemme” Ansvarlighed som nøglen til patientinddragelse Mari Holen Post.doc. ved Center for sundhedsfremmeforskning, RUC.
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
CUPP konference Roskilde 9. november 2010 Sundhedsuddannelserne Campus Næstved.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Fagenes samspil november 2009
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Pitch af sygeplejerskeuddannelsen af Lykke og Trine
Hvordan bygge bro mellom klinik og forskningsmiljø?
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
EUD-reformkonference 17 sep Talentarbejde i Praksis.
Højskolen for Efter-og Videreuddannelse Interprofessionel Læring og Samarbejde 10. november 2013Chefkonsulent Kirsten Willemoes Knudsen 1.
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Problemorienteret projektarbejde
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET Institut for Folkesundhedcand.cur. Afdeling for Sygeplejevidenskab MASTERUDDANNELSEN I KLINISK I SYGEPLEJE VELKOMST TIL.
Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
Patientforløb for onkologiske patienter
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Internationalisering på SUND - strategi At styrke den internationale dimension i fakultetets uddannelser. Studerende skal tilegne sig et globalt perspektiv,
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Tværinstitutionelt samar- bejde om børn og voksnes læring Partnerskabsaftale mellem Museum Vestsjælland og Pædagoguddannelsen UCSJ 1. Marts 2016 Children’s.
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Metoden brugerstyret behandling
Patientens rejse i sundhedssektoren -
Bydækkende netværk for kliniske vejledere
Præsentationens transcript:

Diagnostisk samarbejdspartner - et uddannelsesperspektiv DBIO Underviserdag 2010 Uddannelsesleder Kathrine Eriksen UCSJ Bioanalytikeruddannelsen Næstved

Oversigt Diagnostisk samarbejdspartner – i et uddannelsesperspektiv Uddannelse til fremtiden Diagnostisk samarbejdspartner: I uddannelsesesforløbet generelt Diagnostisk samarbejdspartner: Et særligt fokus – Modul 13 Afrunding 02.04.2017

Uddannelse og praksis 02.04.2017 Uddannelsen NU Praksis NU Praksis i Fremtiden 02.04.2017

Fremtiden som pejlemærke Uddannelsen NU uddanner til praksis i FREMTIDEN Uddannelsen og dens fokus spiller således en rolle i udviklingen af praksis og profession En uddannelse med ensidigt fokus på kompetencekrav og praksis nu og her vil være forældet – inden dimissionen Forestillinger om fremtidens praksis, kompetencekrav mm. bliver således en nødvendig del af uddannelsestænkningen 02.04.2017

Krystalkugle eller forestillinger om fremtiden Trends i praksis Samfundstendenser Udviklingen internationalt Fremtidssikrede kvalifikationer Fokus på kvalifikationer, der sætter den studerende i stand til at matche og påvirke krav i fremtidens praksis 02.04.2017

Slutkvalifikationer for bioanalytiker-studerende Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor i biomedicinsk laboratorieanalyse, BEK nr. 652 af 29/06/2009 Ca. 2/5 viden-, 4/7 færdigheds- og 5/8 kompetence”pinde” kan siges at have et fremtidssigte, fx: … selvstændigt opsøge, tilegne sig og kritisk vurdere ny viden i relation til bioanalytikerprofessionen og tilgrænsende områder … anvende ny viden, dels i arbejdsmæssige sammenhænge,dels til aktiv deltagelse i forskning og udvikling, implementering og evaluering af nye laboratoriemedicinske undersøgelser og analyser 02.04.2017

Slutkvalifikationer for bioanalytiker-studerende … identificere generelle og specifikke bioanalytikerfaglige problemstillinger og analysere og fortolke disse med anvendelse af relevant teori og bidrage konstruktivt til udvikling af bioanalytikerprofessionen samt sundhedssystemets opbygning og organisation … videreudvikle egen viden, færdighed og kompetence samt identificere egne læringsbehov 02.04.2017

Uddannelse med et fremtidssigte Et af uddannelsens hovedformål bliver således at give de studerende kvalifikationer til at tegne fremtiden Begrebet diagnostisk samarbejdspartner er i den sammenhæng interessant som redskab til i undervisningen at arbejde med bl.a.: Bioanalytikerkompetencer og kompetencekrav, nu og fremtidigt Bioanalytikernes rolle i sundhedsvæsen og patientforløb Forskelle og muligheder i forhold til ovenstående på tværs af specialer og geografi (komparativt) Forestillinger om muligheder i forhold til ovenstående (innovativt) 02.04.2017

Uddannelse med et fremtidssigte Begrebet bringes i anvendelse didaktisk som katalysator for læringsprocesser relateret til fremtidssigtet jf. slutkvalifikationerne 02.04.2017

Diagnostisk samarbejdspartner i kompetenceperspektiv Samtidig begrebssættes i diagnostisk samarbejdspartner andre centrale kompetencer jf. slut-kvalifikationerne, herunder: … udvise ansvarlighed, professionalisme samt forståelse for etiske problemstillinger i forhold til patienten og dennes pårørende, i arbejdet omkring profylakse, diagnostik og behandling af sygdom, ved laboratoriemedicinske forsøg, og i forhold til det tværfaglige samarbejde med øvrige sundhedsgrupper. kombinere bioanalytiske færdigheder med viden og forståelse for faglige, etiske, arbejdsmiljømæssige, patientrelaterede og organisatoriske forhold i forbindelse med planlægning, udvikling, implementering, udførelse, dokumentation og kvalitetssikring og -kontrol af biomedicinske analyser 02.04.2017

Diagnostisk samarbejdspartner jf. DBIO I tråd med DBIOs operationalisering af ”diagnostisk samarbejdspartner” (www.dbio.dk). Et par klip: i en faglig dialog med andet sundhedspersonale .... viden om nye samarbejdsmuligheder … oplæringen af andet sundhedspersonale … kvalitetssikring af diagnostikken i det samlede patientforløb … faglig dialog om nye analyser … hensigtsmæssig anvendelse af ressourcerne … tænke diagnostik og analyse i det samlede patientforløb 02.04.2017

Diagnostisk samarbejdspartner i didaktisk perspektiv Med afsæt i DBIOs begreb om diagnostisk samarbejdspartner kan man således i uddannelsen arbejde med: Fremtidsrettede kompetencer Centrale slutkompetencer relateret til det tværfaglige og tværprofessionelle samarbejde og udvikling af sundhedsvæsenets ydelser generelt og det enkelte patientforløb specifikt UCSJ Bioanalytikeruddannelsen Næstved har derfor valgt at integrere begrebet i uddannelsen. Ikke som et specificeret mål, men som et didaktisk værktøj 02.04.2017

Diagnostisk samarbejdspartner i uddannelsen generelt Modul 4: Bioanalytisk kvalitetssikring Udvalgte læringsmål: At opnå kompetence til: at forholde sig til sin egen profession og dens placering i forhold til andre sundhedsfaglige professioner i en bioanalytikerfaglig sammenhæng at samarbejde med andre fagpersoner 02.04.2017

Diagnostisk samarbejdspartner i uddannelsen generelt Projektet præsenteres (posters mv.) Diskussion Fordele og ulemper Holdning – perspektiv Inddragelse af klinisk erfaring (fra modul 1 og sideløbende refleksioner over klinik i modul 4). 02.04.2017

Diagnostisk samarbejdspartner et målrettet forløb – Valgmodul 13 ”Valgfri periode” – valgmoduler på andet studium/sted – valgmodul hjemme UCSJ Campus Næstved (bioanalytiker-, ergo- og fysioterapeut- samt sygeplejerskeuddannelsen) udvikler tværfagligt valgmodul med fokus på innovation Støttet af Fonden for Entreprenørskab En særlig toning af dette valgmodul vil være et tilbud målrettet bioanalytikerstuderende: Diagnostisk samarbejdspartner som innovation Udbydes første gang efteråret 2011 Evalueres og udbydes jf. de nationale rammer for modul 13 Under udvikling 02.04.2017

Diagnostisk samarbejdspartner et målrettet forløb – Valgmodul 13 Konkret tages udgangspunkt i eksisterende praksis – fx indretning af en afdeling, et analyseforløb, et patientforløb, et samarbejdsforløb etc. Vha. innovationsværktøjer arbejdes med udvikling af den valgte praksis Begrebet diagnostisk samarbejdspartner fungerer som mulig konceptualisering af bioanalytikerens rolle i den innoverede praksis I arbejdet med forståelse af nuværende og udvikling af ny praksis arbejdes med øvrige læringsmål for modulet 02.04.2017

Det videre arbejde Cases fra DBIO projekt fase 1 bringes i anvendelse i uddannelsen generelt og i forhold til modul 13 Modul 13 – afvikling – erfaringer opsamles Samarbejde med DBIO på baggrund af modul 13 erfaringer og udviklede innoverede praksisser (de studerendes produkt) – indskrevet i projektfase 3 02.04.2017

Fremtiden Begrebssætning er en måde at tegne fremtiden Kommer til at afhænge af de fremtidige bioanalytikeres kvalifikationer Kvalifikationerne beskrevet i studieordningen matcher DBIOs foreløbige operationalisering af diagnostisk samarbejdspartner De studerende uddannes altså allerede til at kunne indgå som en sådan Påvirkning af praksis fremadrettet afhænger af kompetencer til at reflektere over, påvirke og forandre praksis Refleksive, innovative og kreative kompetencer er centrale 02.04.2017

Reproduktion eller udvikling? Giddens (1984) Blind eller reflekteret? Struktur Socialisering Reproduktion Agent 02.04.2017

Reproduktion eller udvikling? Socialisering af de studerende – i krydsild mellem forventninger? Den studerende Uddannelse Praksisfelt 02.04.2017

Praksisfeltets perspektiv Eet perspektiv eller flere? DBIO og diagnostisk samarbejdspartner – tingsliggørelse og deltagelse Interview med bioanalytikere som led i udviklingsprojekt under UC Sjællands videncenter for udvikling af praktik og professioner (CUPP), udført at Tina Elley (et gruppeinterview): Udtrykker en opfattelse af en ”god bioanalytiker” med fokus på analyse og dermed primært tingsliggørelseselementet I tråd med Rosendahl (2007), der identificerer et ”lokalt vi-rationale” hos analysebioanalytikerne med fokus på udførelse af analyserne og det lokale laboratorium (i modsætning til de studerendes ”globale-jeg-rationale”) Socialisering til hvad i praktikken og efterfølgende?? 02.04.2017

De studerendes perspektiv Citater fra interview med studerende (fra adjunkt Tina Elley – masteropgave) Adspurgt om begrebet diagnostisk samarbejdspartner (ikke anvendt i undervisning med dette hold) 02.04.2017

Studerendes perspektiv Stud. 1: ”Vi får rigtigt meget viden gennem uddannelsen. Det er bare ikke os, der kan formidle det. Og det synes jeg er synd.” [noget strukturelt, der forhindrer] Stud. 2: ”Jeg mener, at det er sådan, det ser ud nu. Vi er på vej væk fra kældrene og op på sygehuset.” 02.04.2017

Tak for jeres tid! 02.04.2017

Referencer Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor i biomedicinsk laboratorieanalyse, Bek. nr. 652 af 29. juni 2009 www.dbio.dk Anthony Giddens (1984): The Constitution of Society … Cambridge: Polity Press Solveig Rosendahl (2007): Nyuddannede bioanalytikeres kompetencer… Masterprojekt Københavns Universitet 02.04.2017