Perspektivering i oldtidskundskab

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Metode i AT Religion.
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Det Internationale Område Studieområde 3/
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Imperialisme Fra Cæsar til Bush
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Klassisk studieretning sprog og kulturhistorie hvis du vil være supergod til sprog og forstå grundlaget for europæisk kultur og tankegang.
HISTORIE Den mundtlige prøve
Religion og Oldtidskundskab
Fagets formål, fokus og fagmål
Studieretningsprojekt
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Eksamen og eksamensbilag :
Videnskabsteori og faglige metoder
Kulturforståelse niveau C
SPROGFAG – DIDAKTIK OG METODE
Almen sTudieforberedelse - AT
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
Synopsis VIP3/2012.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Billedkunst C og B Gymnasiet og hf.
Hvordan kan oldtidskundskab være innovativt? Muligheder i forhold til innovationsvinklen i AT.
Eksamen.
Synopsis VIP13 HH3.
Gymnasiet (Stx)
Oldtidskundskab som valgfag på HF. Grækenland Blåt Middelhav Hvide strande Bjerglandskaber Oliventræer Solbrun hud Afslapning.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Filosofi i Oldtidskundskab efter reformen
Almen studieforberedelse
Anna-Marie H. Hansen, UCL (Jelling) 1 Sammenhæng mellem de to forelæsninger Et overblik over forskellige litterære metoder Fokus på.
Fagdidaktisk kursus i religion Nyborg d september 2013
Mundtlig matematik eksamen
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Sprogfagenes metoder Rungstedgaard den 3. maj 2010 Dorte Fristrup, tlf
”Den største sorg i verden her er dog at miste den, man har kær”
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
HÅNDVÆRK & DESIGN - et nyt fag. DESIGN I DIALOG MED STEDET På denne workshop skal vi arbejde med, hvordan man i dialog med et udvalgt sted og andre dogmer,
Hans liv Aristoteles var en græsk filosof. Sammen med Platon regnes for den, der har haft størst indflydelse på den vestlig verdensdel tanker. Han blev.
A) Professionens arbejdsområder og opgavefelt Hvad, hvorfor og hvordan: Hvad: Vi forventer den studerende får indblik i misbruger/ socialt udsatte, og.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
SRO SKRIV!.
Udkast til justering af KS
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Brikker til litteraturhistorien
Den analyserende Artikel
Velkommen til Metode i DIO.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Om prøveformen Filosofi C.
Præsentationens transcript:

Perspektivering i oldtidskundskab Hvad er en efterantik Perspektivtekst?

Perspektivteksternes betydning for fagets identitet og formål Perspektivteksternes betydning for faget og dets status af obligatorisk fag på STX Oldtidskundskabs forståelse i en samtidig kontekst Muliggør arbejdet med antikkens kultur i dag inden for rammerne af et obligatorisk fag på STX

Kvalificere og udvikle arbejdet med perspektivtekster i faget oldtidskundskab Projektmål Skabe en rammeforståelse i faget for, hvad en god perspektivtekst er Klare kriterier for forskellige typer perspektivtekster Produkt Beskrivelse af, hvad vi forstår som lødighed og væsentlighed for en perspektivtekst Kriterier, der kan ligge til grund for en vurdering af perspektivtekstens kvalitet som perspektivtekst Konkrete forløb med perspektivtekster, der lever op til kriterierne

Perspektivtekstens plads i oldtidskundskab Perspektivtekster som repræsentanter for ”de massive spor efter antikken.” Perspektivtekster vigtige for fagets målopfyldelse: ”sætte eleverne i stand til at analysere og fortolke tekster og monumenter i en historisk kontekst og give dem begreber til at forstå og reflektere over deres egen kultur og andre kulturer” (jf. Lærerplanen 2010, stk. 1.2) Perspektivteksten er ikke blot refererende, men indeholder og argumenterer for et selvstændigt synspunkt eller er et selvstændigt kunstværk (jf. undervisningsvejledning 2010, s. 6) altså SKAL teksten bearbejdes på et analytisk niveau og ikke kun et redegørende! Perspektivteksten læses tematisk og ikke nødvendigvis i sin egen ret (i modsætning til basisteksten)

Lødighed og væsentlighed Lødighed forstået som tekstens udtrykskraft i form og indhold Væsentlighed gælder betydningen af det spor, der lægges ud Forståelse af helt centrale elementer i europæisk kultur Indsigt i vores egen identitet Viden der kvalificerer os til at samtale om verden nu.

Udvælgelseskriterier - faglige mål Analysere og fortolke teksterne i en historisk kontekst. Forstå og reflektere over egen kultur og andre kulturer. => Oldtidskundskab som et kulturfag Kontinuitet fra antikken: grundlag for europæisk kultur og antikkens betydning historisk og aktuelt Diskontinuitet: dialog med antikke værker med refleksion over egen og andre kulturer i en global virkelighed

Udvælgelseskriterier det didaktiske mål Hvad er en perspektivtekst? Hvordan den kan/skal bruges Åbne for problemstilling Markere modsætningsforhold Skærpe og nuancere blikket på antikken Hvornår den kan/skal bruges Først eller sidst i forløbet Først eller sidst på året Til eksamen Hvilken form den kan have - Tekstbegrebet Hvem perspektiverer Teksterne Eleverne i samtalen

Udvælgelseskriterier det pædagogiske mål Skal kunne deltage i en samtale med den antikke tekst (metaforisk), elever og lærer Teksterne skal være relevante og forståelige for eleverne På dansk ved eksamen – gerne andet i undervisningen Litterære og mytologiske, tematiske, genremæssige… krav til viden om litteraturhistorisk og historisk kontekst ikke uoverkommeligt

Perspektivmåder antikken og spejlet på antikken - at sætte vores egen tid i perspektiv Oprindelsen Oldtiden som begyndelsen på den vestlige civilisation (ideer, traditioner, institutioner mm.) Demokrati, filosofi, europæisk litteratur Husk kontinuitet OG brud Den almenmenneskelige Oldtidens kultur som udtryk for universelle sandheder om menneskets vilkår ahistorisk Det kulturelle ideal Ideal man måler sig med eller er i konkurrence med Civilisationsprocessen En proces, vi selv gentager: kulturelle, politiske og sociale opbrud Historisk kontekstuelt bundet Den globale verden og dermed den globale arv Kan man forestille sig denne tekst/dette tema uden antikken? Kan antikken uddybe vores viden om denne tekst/dette tema? Eks: OL (oprindelse, kulturelt ideal, civilisationsproces Konflikter og kritik gentages gennem historien http://tilbygningen.dk/skulpturstudier/artikler/antikken-laenge-leve-vitalismen-1900-1940

Antikken og perspektiverne i den globale verden EKSEMPLER Begreber: Ven/fjende Fællesskab/individ Dannelse Brud/kontinuitet Civilisation Global brug af europæisk arv: Det postkoloniale (Seamus Heaney, Ola Rotimi, Athol Fugard) Sui Jianguo, Diskobolos

Et praktisk redskab til undervisningsbeskrivelsen Overskrift/Titel på søjle Man kan vælge titlen ud fra forskellige kriterier – f.eks. en tematisk eller en genremæssig betegnelse Der er i bekendtgørelsen et krav om en søjle med Homer samt en litterær og en filosofisk søjle. Angiv ved overskriften (evt. i parentes), hvis søjlen indeholder ét af disse krav. Estimeret tidsforbrug Et overslag på forventet tid, der skal sættes af til forløbets gennemførelse (angivet i klokketimer) Kernestof Titel på og oversættelsesudgave af antik(ke) tekst(er) læst i forløbet. Ved uddrag angives det præcise uddrag af teksten/teksterne. Perspektivtekster Præcis angivelse af den/de efterantikke tekst(er) Ved uddrag angives det præcise uddrag af teksten/teksterne. Fokuspunkter Angivelse af de analytiske fokuspunkter og temaer, man har fulgt i læsningen af kernestof og perspektiv. Disse skal hjælpe censor til at kunne identificere i hvilken sammenhæng eleverne har læst materialet. Angivelse af, om forløbet tager udgangspunkt i en moderne problemstilling. Desuden er det en fordel at tænke tre yderligere aspekter ind i forhold til forløbsbeskrivelsen: 1.      Hvordan indgår dette forløb/denne søjle i en helhed med de øvrige søjler. Bekendtgørelsen forpligter på en helhedsforståelse i det læste materiale. 2.      Hvordan tænkes den pædagogiske progression i helhed med de øvrige søjler. 3.      Indgår forløbet i et tværfagligt/fællesfagligt samarbejde med andre af de gymnasiale fag – og på hvilken måde? Iflg. bekendtgørelsen indgår oldtidskundskab i to typer samspil med andre fag – både som partner i Almen Studieforberedelse (AT) og uden for Almen Studieforberedelse (altså i den daglige old-undervisning).

Ødipus Uddrag af Shakespeare-tragedie med fokus på skæbne og fri vilje, f.eks. Hamlet Uddrag af Ibsen Gengangere – samme fokus Uddrag af Aristoteles Uddrag af Ola Rotimi The Gods are not to Blame (førsteopførelse 1968 i Nigeria)

Ødipus Antikken som oprindelsen i form af genre – begreber fra Aristoteles Kontinuitet – Engelsk renæssance og Det moderne gennembrud Reaktualisering – det postkoloniale Dialogform - genre (drama), tema (den tragiske helt og fri vilje/determinisme) Taksonomi - analytisk tilgang, personkarakteristik Klarhed – genre og temaer Progression – lærerstyret perspektivering Forstå og reflektere over egen og andre kulturer Samarbejde med andre fag

Demokrati og demokratikritik Thukydid, Perikles’ Gravtale, Athen og Melos Herodot ”Forfatningsdebatten” Platon uddrag af Staten Polyb uddrag af 6. bog Eller andet udvalg af tekster om Athens demokrati og antikke styreformer Perspektivtekster: Hal Koch, Niels Højlund, Robert Dahl (til sidst i forløbet)

Demokrati og demokratikritik Som indledning til forløbet Danskerne og demokratiet, kronik af Palle Svensson i Jyllands-Posten d. 11/8-2009 http://jp.dk/opinion/kronik/article1777393.ece Nærdemokratiets Nedtur, kronik af Tim Knudsen i Information d. 4/8-2010 http://www.information.dk/242288  Pessimisterne to fejl: Vi er superdemokrater, artikel af Lasse Lavrsen i Information d. 14/1-2011 http://www.information.dk/256496 Esben Schørring, ”Kan demokratiet stadig betale sig?” Berlingske Tidende 16/7-2011; http://www.b.dk/kommentarer/kan-demokratiet-stadig-betale-sig Are Americans too Dumb for Democracy? The American 9/6-2012 http://www.american.com/archive/2012/june/are-americans-too-dumb-for-democracy

Demokrati og demokratikritik Demokratiets oprindelse i antikken (civilisationsprocessen) Dialogform: kontinuitet/reaktualisering Taksonomi: indledende om moderne demokratidebat (redegørende) – afsluttende med begreber fra antikken (analyserende) Progression: elevstyret perspektivering Tværfagligt arbejde

Symposion - komparativ perspektivering? Platon Symposion og Hulebilledet 'Kærligheden er blevet romantisk' Niels Ebdrup på Videnskab.dk 5/1-2009 'Kærlighedens spilleregler' Sybille Hildebrandt på Videnskab.dk 14/2-2010 Theophile Gautier Mademoiselle de Maupin (eller anden tekst fra romantikken, jf. fagligt samspil)

Symposion Gautier – kontinuitet i form af romantikken som litteraturhistorisk periode Dialogform i avisartikler – overvejende komparativ Avisartikler er led i klassens dialog med Platon og senere romantikken og den romantiske kærlighed – mulighed for overvejelser over perspektivtekster. Taksonomi: redegørende/analyserende Progression: når perspektivtekster er kendt for eleverne Tværfagligt arbejde

Et praktisk redskab til undervisningsbeskrivelsen Overskrift/Titel på søjle Man kan vælge titlen ud fra forskellige kriterier – f.eks. en tematisk eller en genremæssig betegnelse Der er i bekendtgørelsen et krav om en søjle med Homer samt en litterær og en filosofisk søjle. Angiv ved overskriften (evt. i parentes), hvis søjlen indeholder ét af disse krav. Estimeret tidsforbrug Et overslag på forventet tid, der skal sættes af til forløbets gennemførelse (angivet i klokketimer) Kernestof Titel på og oversættelsesudgave af antik(ke) tekst(er) læst i forløbet. Ved uddrag angives det præcise uddrag af teksten/teksterne. Perspektivtekster Præcis angivelse af den/de efterantikke tekst(er) Ved uddrag angives det præcise uddrag af teksten/teksterne. Fokuspunkter Angivelse af de analytiske fokuspunkter og temaer, man har fulgt i læsningen af kernestof og perspektiv. Disse skal hjælpe censor til at kunne identificere i hvilken sammenhæng eleverne har læst materialet. Angivelse af, om forløbet tager udgangspunkt i en moderne problemstilling. Desuden er det en fordel at tænke tre yderligere aspekter ind i forhold til forløbsbeskrivelsen: 1.      Hvordan indgår dette forløb/denne søjle i en helhed med de øvrige søjler. Bekendtgørelsen forpligter på en helhedsforståelse i det læste materiale. 2.      Hvordan tænkes den pædagogiske progression i helhed med de øvrige søjler. 3.      Indgår forløbet i et tværfagligt/fællesfagligt samarbejde med andre af de gymnasiale fag – og på hvilken måde? Iflg. bekendtgørelsen indgår oldtidskundskab i to typer samspil med andre fag – både som partner i Almen Studieforberedelse (AT) og uden for Almen Studieforberedelse (altså i den daglige old-undervisning).