Ressourceregnskabet Uddannelsesbenchmark.dk april 2010

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om skolebestyrelsesarbejdet
Advertisements

Århus Kommune Undersøgelse på tilsynsområdet Telefonundersøgelse foretaget november respondenter.
Elevplaner på Skolen på Herredsåsen
Temadag om undervisningsmiljø
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
8. december 2010 på Egegård Skole
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Socialtilsyn Midt Informationsarrangement Januar 2014.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Ændring af arbejdsmiljøloven
Nyt fra Institutionsstyrelsen Gymnasieskolernes Inspektorforening Årsmøde, Nyborg Strand februar 2009.
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
Mulernes Legatskole Trivselspolitik – attraktive arbejdspladser
Udviklingsplaner Sønderborg
Date :31 1.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Trivselsundersøgelse og Ledelsesevaluering i Region Midtjylland
Konference 14. april ’10 Forskerparken i Odense Ressourceregnskab i øjenhøjde Konference og repræsentantskabsmøde Den 14. april 2010 kl –
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Elevtrivselsundersøgelsen 2010 Allerød Gymnasium Svarprocent: 95% (546/573)
24. januar CFU OK 08 Delforlig - staten Attraktive arbejdspladser Fokus på samarbejde, kompetenceudvikling og arbejdsmiljø.
Skolebestyrelsesarbejdet. Hvor En skolebestyrelse er en bestyrelse på en uddannelsesinstitution, hvor både forældre, elever og lærere samt skolens ledelse.
Rusmiddelundersøgelsen Ordrup Skole 9. klassetrin Skoleåret 2011 – 2012.
Randers Hvorfor mål - og rammestyring i Randers Kommune (og de fleste andre) ? Virker det?
Kvalitetens Beskaffenhed
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Det Sociale Kapitel
Sygefravær som indsats i Region Hovedstaden Kan ledelse kurere sygdom…?
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
AGWAPLAN Seminarer.dk september 2007 Side 1 · · AGWAPLAN – et pilotprojekt for implementering af Vandrammedirektivet - Samarbejdsstrukturer Seminarer.dk.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Akkreditering Hvad har vi gang i?. Hvad skal vi egentlig lave? ”ISO 9000 – standard” 24 kriterier fordelt på 4 temaer: –Tema 1: Relevans og behov –Tema.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Den Regionale LEAN Enhed
Elevtrivselsundersøgelsen 2011 Tech College Aalborg Svarprocent: 73% (549 besvarelser ud af 757 mulige)
Udvikling af model for ressourceregnskaber Oplæg for Rådet for de Gymnasiale Uddannelser den 5. marts 2007.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Praktikcentre og Elevplan Elevplankonference 23. og 24. september 2013 Gert Nielsen Undervisningsministeriet.
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
DBU Fyn DBU Fyns Formandsklubber. DBU Fyn Historik : Fodboldpatruljer : Fodboldråd i kommunerne 2007: Formandsklub for udvalgte formænd.
Nye akkredieringskriterier Input fra EVA i forbindelse med Erhvervskolernes konference sidste i april Kriterierne er endnu ikke godkendte i UVM Eksisterende.
Status for et moderne arbejdsskadesystem
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Årsberetning 2012 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen Årsberetning 2011 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen, Trine Persson.
Elev- og Kursisttrivselsundersøgelsen 2010 VUC Vestsjælland Nord Svarprocent: 63% (347/555)
Sundhedsaftale III status
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
1 Kortlægning i program for læringsledelse 2 Kortlægning Kortlægningen i Program for læringsledelse er udformet som netbaserede, elektroniske spørgeskemaer.
HANDLING OG PLAN1 Kvalitetssystem – indsatser og selvevaluering Krav – ideer fra sidst: Kvalitetssystem udvikles i samarbejde mellem skoler og SIIP Systemet.
Elevtrivselsundersøgelsen 2015
Hvad er benchmarking Benchmarking betegner et forbillede, som udgør udgangspunktet for bedømmelsen af en præstation i en eller anden henseende. Benchmarking.
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Øvrige idrætter - vejen frem til i dag
Elevtrivselsundersøgelsen 2011
Kursisttrivselsundersøgelsen 2016
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Administrativ organisering
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Ressourceregnskabet Uddannelsesbenchmark.dk - 14. april 2010 Steen Enemark Kildesgaard

Hovedpointer Lang - og indimellem lidt tung proces Vokset ud af en særlig styringsfilosofi En del af et større styringskoncept Et værktøj der skaber overblik – men mangler detaljen Benchmarking? – måske .. Måske skal der – også – tages fat et andet sted Risikerer at blive overhalet – eller indoptaget..

Baggrunden for ressourceregnskabet Udspringer af styringsanalyse 2005 Generel analyse af uddannelsesområdets styringssystem Vurdering af selvejet, taxameterfinansieringen og samspillet med uddannelsesregler og tilsyn Medførte vedtagelse af lovforslag (L 184) i 2006 Skal sikre Effektiv anvendelse af ressourcer Kontrol med kvaliteten af gymnasiernes ydelser Benchmarking mellem skolerne ”Analysens formål er at tilvejebringe et grundlag for, at der politisk kan træffes beslutning om hvordan det nuværende styringssystem kan moderniseres, herunder hvordan styringen inden for de nye institutionsområder kan tilrettelægges.” Styringsanalysen 2005

Tendenserne bag ressourceregnskabet Udspringer af NPM-tendenser og kontraktstyring Principal-agent model Øget behov for information hos principalen (UVM) Flere kontrolmekanismer med decentralisering Krav om overblik over ressourceanvendelsen Benchmarking øget konkurrence Målstyring Fokus på output/outcomes/Impact Mindre fokus på input/proces ”Undervisningsministeriet skal skærpe overvågningen af resultaterne , og der skal være en højere grad af konsekvens og styrke i ministeriets reaktioner i forhold til god og dårlig kvalitet” Styringsanalysen 2005

Tidsplan – jvf. UVM Ressourceregnskab for 2009 (delvist) Enighed om manual Styringsanalysen Tilrettet manual Ressourceregnskab for 2010 Ideudvikling Forberedelse It-udvikling/test Implementering 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 1. pilottest It-foranalyse 2. pilottest Nye it-systemer (fase n) 3. pilottest It-kravspecifikation Nye it-systemer (fase 1)

Proces – arbejdet med ressourceregnskabet Arbejdsgruppe nedsat i 2006 - med UVM og tre repræsentanter fra lederforeningerne Centrale drøftelser: Det sammenlignelige – forskellige institutioner og forskellige uddannelser Målgruppen – Folketinget, embedsværket, bestyrelserne Fokus – input, proces, output eller outcome Afbureakratisering ” Analysen skal omfatte vurdering af selvejet, taxameterfinansieringen og samspillet med uddannelsesregler og tilsyn ud fra en betragtning om, at disse fire styringsdimensioner tilsammen skal udgøre et hensigtsmæssigt og sammenhængende styringssystem.” Styringsanalysen 2005

3 ben i ressourceregnskabet Det enkelte ressourceregnskab Bestyrelsen Benchmarking mv. Sektorregnskaber Folketinget UVM Sektorledelsesmøder Dybdeanalyser Læringsperspektiv

Indikatorerne er valgt ud fra at.. Bestyrelserne skal kunne bruge informationerne som ledelsesinformation Institutionerne skal have en rimelig mulighed for at kunne påvirke resultaterne – og have ansvar for dem Institutionerne skal kunne se sig selv i dem og relatere dem til skolens egen prioritering og indsats UVM skal kunne anvende information- erne direkte i deres styring og afrapporteringen

Indikatorer i ressourceregnskabet

Hvor kommer data fra? 8 indikatorer forudfyldes af UVM 1 indikator forventes trukket direkte eller indirekte fra de studieadministrative systemer. 11. Elevernes deltagelse og fravær 5 indikatorer med ny grundregistrering tastes direkte ind 2 indikatorer med manglende grundregistrering (ÅV-fordeling på udd., arbejdstidskat. og medarbejderkat.) kan kun estimeres og udfyldes af institutionerne selv 3. Elev/lærerratio og 4. Lærernes arbejdstid 1 indikator udvikles af lederforeningerne 2. Brugertilfredshed 1 indikator afventer fase 2 18. Medarbejdertrivsel (Personalestyrelsens nye Trivselmeter.dk forventes anvendt i tilrettet form jf. UVM) 1. Eksamensresultater 6. Optag 7. Gennemførelse og frafald (ej 2009) 15.Uddannelsesomkostninger 16. Finansielle nøgletal 17. Fordeling af omkostninger 19. Personaleomsætning 20. Sygefravær (ej 2009) 5. Lærerkompetencer 9. Opsøgende arbejde 10. Særlige indsatser for øget gennemførelse (verbal beskrivelse) 12. Kompetence-udvikling 14. Udviklingsprojekter

IT-understøttelsen Den frivillige indrapportering skal ske i Rambøll Results Skolerne har fået tilsendt link, brugernavn og password i marts 2010 Der sker en løbende udvikling af værktøjet Elev- og medarbejdertilfredshedsmålingerne skal ske i særskilt system

Eksempler på indikatorer Indikator 2: Elevtrivsel Indikator 18: Medarbejdertrivsel

Elevtrivselsmålinger Konceptet for spørgerammen er udviklet i samarbejde mellem lederforeningerne og konsulenter fra Aspekt Fokusgruppeinterview med elever fra 7 pilotskoler Pilottestet på 964 elever Afrapporteringskonceptet er udarbejdet i samarbejde med Ennova Lanceret på konferencer i Århus og Høje Taastrup d. 17. og 24. marts 2010

Elevtrivselsmålinger Spørgeskemaet består af en obligatorisk del, der omfatter 36 spørgsmål 11 baggrundsspørgsmål 3 overordnede tilfredshedsspørgsmål 9 spørgsmål vedr. elevens egen indsats 20 spørgsmål vedrørende: Undervisningen Underviserne Planlægning og organisering Studiemiljø Fysisk miljø 3 spørgsmål hvor eleverne kan komme med kommentarer

Herudover indeholder konceptet en række valgfri moduler omfattende: Elevtrivselsmåling Herudover indeholder konceptet en række valgfri moduler omfattende: Mobning Fysisk miljø Æstetisk miljø Anvendelse af PC og IT i undervisningen Elevens fremtidsplaner Skolevalg Erhvervsarbejde Modul for skoler med kostafdeling Modul for UU og studievejledning – reduceret udgave af UVM’s koncept

Medarbejdertrivselsmålinger Personalestyrelsen har udviklet et værktøj som UVM forventer skal anvendes - ’Trivselsmeter’ Undersøger trivsel og psykisk arbejdsmiljø Indeholder et standardspørgeskema med 41 spørgsmål, og mere end 100 spørgsmål, der kan vælges blandt Kan også bruges til en del af APV Skal gennemføres mindst hvert tredje år Rammer nok ikke helt plet…

Udfordringer undervejs Ledelsesfokus i UVM Mange dagsordner Mange nye høj-profilerede indsatser It-understøttelsen Udgangspunktet vidt forskelligt Handler i høj grad også om praksis Afbureaukratisering Frihedsbrevet der døde.. Mangler modet til at give slip Forskelligheden Er en realitet!

Hvad er der i øvrigt i horisonten? Projekt ’Øget anvendelse af it’ (AIT) Selvejeanalysen – tværministerielt datavarehus It-strategi – it-governance Elever Studieadm. systemer LIS Ressourceregnskab Personale Bygninger mv. Løn Tværministerielt datavarehus Regnskab