Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Kvalitetens Beskaffenhed
Nyborg 3. November 2009 Professor Peter Dahler-Larsen, PhD Institut for Statskundskab Syddansk Universitet, Odense
2
Nogle spørgsmål Hvordan måler man kvalitet?
Hvordan kan vi bruge de påtvungne evalueringer positivt? Hvordan kan vi evaluere uden at det bliver for meget? Hvad bruger politikere og embedsmænd evalueringerne til?
3
Tre dele Argumenter om ”blødt område”
Kvalitet og kvalitetsperspektiver Tendenser i tiden
4
”Blødt” område? Vurdering skal ske ud fra værdier, ikke effekter
Årsags-virkningsforhold findes ikke Årsags-virkningsforhold er komplekse Manglende beskrivelse af indsats Manglende vidensfundament Alle indsatser er individuelle Mennesker reagerer forskelligt på en indsats Indsatser virker forskelligt i forskellig kontekst Mennesker vurderer den samme ting forskelligt
5
Tre dele Argumenter om ”blødt område”
Kvalitet og kvalitetsperspektiver Tendenser i tiden
6
kvalitetsbegrebet Objektivt – subjektivt Stof – ide
Ekstraordinært - normalt
7
Kvalitetsperspektiver
Målbaseret Brugerorienteret Effekt Standard Organisatorisk system
8
Målbaseret evaluering
Omkostninger og bieffekter? Kun operationelle mål? Kun eksogene mål?
9
Kvalitetsperspektiver
Målbaseret Brugerorienteret Effekt Standard Organisatorisk system
10
Brugerorienteret evaluering
Inkonsistente brugere Uenige brugere Overser brugerens eget ansvar Ikke samfundsmæssige hensyn
11
Kvalitetsperspektiver
Målbaseret Brugerorienteret Effekt Standard Organisatorisk system
12
Effekt i evalueringsteori
Resultat er alt muligt, man kan ønske sig Effekt betegner et årsags-virkningsforhold
13
Tre aktuelle måder at gribe effekter på
Sprogbrug om input, proces, output, outcome, effekt… Variansbaseret empirisk tilgang Procesbaseret empirisk tilgang
14
Undervisningsministeriets sprogbrug
”Gennemførelses- og frafaldsfrekvenser er en indikator for effekten af gennemførelsesvejledningen” (notat vedr. opstilling af landsdækkende indikatorer) ”Overgangsfrekvenser er en indikator for effekten af uddannelses- og erhvervsvejledningen” (ditto notat) ”Overgangsfrekvenser belyser effekten af vejledningen…. Det er imidlertid for tidligt at vurdere indsatsen på baggrund af disse data” (Tilsynsberetning 2007: 26)
15
NB Outcome er relativt til system Outcome kan døbes
Ændring i outcome er ikke lig program-effekt Styringsmæssige implikationer
16
Tre aktuelle måder at gribe effekter på
Sprogbrug om input, proces, output, outcome, effekt… Variansbaseret empirisk tilgang Procesbaseret empirisk tilgang
17
Kvalitetsperspektiver
Målbaseret Brugerorienteret Effekt Standard Organisatorisk system
18
Tre dele Argumenter om ”blødt område”
Kvalitet og kvalitetsperspektiver Tendenser i tiden
19
Refleksiv modernitet Bieffekter Kontingens Multiple perspektiver
20
Kvalitet i ”The Audit Society”
Heldækkende, obligatorisk, kontinuert (suspendere ”evaluability assessment”) Vægt på ledelsesmæssig afrapportering og politisk risikohåndtering Evalueringsmaskiner: Veldefineret procedure Detaljeret overvågning pba dokumentation Resultater opdeles på udførende enheder Adskillelse af arbejde og evaluering Høj datakoncentration Evt: kontrol af kontrolsystemet
21
Diskussion Ressourcer til dokumentation
Fokus på enheder, ikke virkemidler Overstyring i ansvarsplaceringen Mikrokvalitet, ikke makrokvalitet Degradering af arbejdet Konstitutive virkninger
24
De sikre De usikre De nærmest umulige
25
Husk evaluability assessment
Hvor klart er indsatsen beskrevet? Er målene klare? Er indsatsen godt implementeret? Er der klare forestillinger om, hvorfor indsatsen skulle virke? Er gode data inden for rækkevidde? Hvem er klar til at tage en konkret beslutning pba af disse data?
26
Læs bogen Peter Dahler-Larsen: Kvalitetens Beskaffenhed. Syddansk Universitetsforlag 2008.
27
Kompetenceudvikling inden for evaluering
Masteruddannelse i evaluering på Syddansk Universitet næste deadline 1. maj 2011 se
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.