Lokal kompetencedag marts / april 2012. Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Lovlig sagsbehandling
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Hvilken forskel gør spørgsmål?
Refleksion i kommunikationen
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Uddannelse til tværfaglighed
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Introduktion Values Interweave ™. Når virksomhedens sætter fokus på sine værdier, så er ord sjældent nok til at få værdierne forankret.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Program for d Introduktion til projektet – formål og indhold Målgruppen for projektet Ungeteamet Kompetencer Koordinatorrollen – sagsholder.
v/ Anne Kathrine Skibelund, Roskilde Bibliotekerne
Det autentiske menneske
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Supervision og faglig feedback
Darum skole 4. november 2013.
DiFUS-gruppen Gitte Westeraa, Sille Krill, Iben Højer Larsen, Kathrine Vognsen Jes Hollænder.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Den professionelles 3 handlingsdomæner Humberto Maturana
Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of En samtale – to vindere  Den vanskelige samtale.
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Inspiration til reformarbejdet
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Procesværktøjer.
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Dansk Magisterforenings mentorordning
Vejlederens kommunikation
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Gruppeudviklingssamtaler
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Fokus på køn på Roskilde gymnasium Skoleåret 2013/2014.
- et udviklings- og dialogværktøj
Kompetencer i det første ingeniørjob Aftagerseminar på DTU Byg tirsdag den 26. maj 2009 Jesper Gath.
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Modul 4 Teamsamarbejde Hvis der er tid kan man prioritere at bruge mere tid på dette modul end på det foregående, da den ekstra tid kan anvendes på øvelserne.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
Den lærende organisation
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Den Personalepolitiske Messe Tirsdag den 12. januar 2010 …… Charlotte Koch Hess, chefrådgiver, Danske Regioner Stine Hinge, souschef, KL Opskriften på.
Konsultative praksisformer i PPR
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Årsmøde 27. april Dagkirurgi og hjemmepleje v/ sundhedschef Annemarie S. Zacho-Broe Aarhus Kommune.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
1 Rehabiliteringsteam – består af: Jobcenteret: 2 beskæftigelsesmedarbejdere 5 deler posterne imellem sig og går på skift Tilstræber, at den ene er repræsenteret.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
 Siden sidst – gennemgang af erfaringer fra første møder med lærerne, de første observationer,  Opgave: drøftelse og afprøvning af gruppevejledning med.
Udvikling af nye dialogformer
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Lokal kompetencedag marts / april 2012

Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen fra Rambøll Management 2

Dagens program 3 Projektrammen og vores 1. erfaringer Roller vi indtager som professionelle At arbejde hen mod fælles mål og delmål – skabe scenarier og styrke nysgerrigheden Sags-gennemgang i teamet med fælles feedback efterfølgende - 1 til 2 sager

Projektrammen og vores 1. erfaringer Teamet – rammer og arbejdet: 2 og 2 Stil hinanden nedenstående spørgsmål. Den der interviewer skriver stikord ned, så I kan refererer hvad I har talt om • Hvad synes du I særligt er lykkedes med? – Hvordan ser du det? – Hvad har det betydet for dig / teamet? • Hvor synes du der er brug for opmærksomhed? – Hvordan viser det sig? – Hvad vil det bibringe at der kommer fokus på det? 4

Projektrammen og vores 1. erfaringer 5 Beslutninger om hvad vi skal have fokus på i den næste tid i teamet:

Roller vi indtager som professionelle 6 Som professionel indtager vi forskellige roller – positioner. • Vi er professionelle – vi har en funktion – vi indtager en position • Vi er i en relation med borgeren – men en professionel relation • Vi har en selvforståelse af vores rolle/roller • Vi har ofte en for-forståelser af hinandens roller Bevidsthed om ud- og indtræden i disse roller/positioner

Roller vi indtager som professionelle 7 Ekspert- hjælp Den professionelle vurderer borgeren (og dennes virkelighed) og kommer med forslag til ”diagnose”, handlinger, strategi. Mer-viden om sagen. Proces-hjælpDen professionelle giver støtte til borgerens egen afklarings-, problemløsnings- eller udviklingsproces. Hjælp til selvhjælp. Viden om den type processer, som kan kvalificere borgerens egen afklaring og problemløsning. OmsorgDen professionelle lever sig empatisk ind i borgerens situation og virkelighed, og tilbyder hjælp f.eks. til at overtage en opgave fra borgeren InformationDen professionelle giver saglige informationer til borgeren, f.eks. når borgeren spørger efter det, eller fordi den professionelle har pligt til at oplyse om dette eller skønner at borgeren kunne have fordel af at vide det. OpmuntringDen professionelle viser med kropssprog og talt sprog sin støtte til borgerens handling eller overvejelse og forsøger herved at fremme bestemte handlinger.

8 Roller vi indtager som professionelle Ekspert- hjælp Den professionelle vurderer klienten (og dennes virkelighed) og kommer med forslag til ”diagnose”, handlinger, strategi. Autoritet: Mer-viden om sagen. Umyndiggørelse, mulighed for klienten til mer- viden? Proces- hjælp Den professionelle giver støtte til klientens egen afklarings-, problemløsnings- eller udviklingsproces. Hjælp til selvhjælp. Autoritet: Viden om den type processer, som kan kvalificere klientens egen afklaring og problemløsning. Bemyndigelse OmsorgDen professionelle lever sig empatisk ind i klientens situation og virkelighed, og tilbyder hjælp f.eks. til at overtage en opgave fra klienten. Umyndiggørelse, mulighed for klienten til at deponere ansvar for en stund InformationDen professionelle giver saglige informationer til klienten, f.eks. når klienten spørger efter det, eller fordi den professionelle har pligt til at oplyse om dette eller skønner at klienten kunne have fordel af at vide det. Bemyndigelse, mulighed for klienten til mer-viden. OpmuntringDen professionelle viser med kropssprog og talt sprog sin støtte til klientens handling eller overvejelse og forsøger herved at fremme bestemte handlinger. Bemyndigelse? Umyndiggørelse?

Roller vi indtager som professionelle 9 • Bevidsthed om ud- og indtræden i disse roller/positioner • Bevidsthed om vores hensigt og dermed rolle/position vi indtræder i • Bevidsthed hos os selv om, hvilke roller/positioner vi har en ”svaghed” for ”at falde i” og hvilke roller/positioner vi har ”forelsket” os i

Tværfaglighed – delmål / scenarier / nysgerrighed 10 • Hvad var det nu lige med den tværfaglighed • Hvad er teamets overordnede mål – og hvordan arbejder vi os hen mod fælles delmål / scenarier for hver enkelt sag • Hvordan arbejde vi med nysgerrighed for at fremme teamets arbejde

Tværfaglighed • Monofaglighed – seriel • Tværfaglighed  parallel  sammenhængende  synergi • Hvad kræver tværfaglighed  fælles ide om opgave og mål  nysgerrighed 11

Tværfaglighed – delmål / scenarier / nysgerrighed Teamet: • Sammenhængende indsats • Koordineret indsats • Udforske nye perspektiver og handlemuligheder • Skabe kloge beslutninger/konklusioner • Alle skal have ideer om at alle har relevante bud, så det er værd at være nysgerrig • Alle skal være relativt frie til at lade sig bevæge og berige under samtalen, dvs. ikke for bundne af loyaliteter over for andre • Der må ikke være for meget passion, da det vil give mere kampberedthed end nysgerrighed 12

Tværfaglighed – delmål / scenarier / nysgerrighed Vær ikke for hurtig med at reducere kompleksiteten og finde løsningen (sandheden), men vær nysgerrig over for de andres bidrag (værdsæt andres faglighed, viden og erfaringer), så man kan skabe bevægelse, sam-skabe en løsning, så der kan konkluderes/besluttes. 13

Tværfaglighed – delmål / scenarier / nysgerrighed • Arbejde med fælles delmål – hvad er målene for denne borger • Scenarier – et trick til at folde forskellige muligheder ud – nysgerrighed • ”Djævlens advokat” – hvordan bruger vi det bevidst 2 og 2 – hvordan kan vi skabe/sikre denne måde at lave sags- gennemgang på? 14

Sags-gennemgang Formål: At få og give feedback på formen Form: • Almindelig sags-gennemgang • Teamets egne refleksioner • Feedback fra CABI – særligt på dagens opmærksomhedspunkter • Fælles refleksioner i teamet – evt. beslutninger/opmærksomhedspunkter 15