Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afHanne Berg Redigeret for ca. et år siden
2
Den Personalepolitiske Messe Tirsdag den 12. januar 2010 …… Charlotte Koch Hess, chefrådgiver, Danske Regioner Stine Hinge, souschef, KL Opskriften på ledelse, der lykkes
3
Dagens program Fælles metode og afsæt for begge undersøgelser af hvad der kendetegner de succesfulde ledere i hhv. sygehusvæsenet og kommunerne De fem kernekompetencer hos de succesfulde ledere i sygehusvæsenet De fem kernekompetencer hos de succesfulde ledere i kommunerne Hvordan bliver jeg som leder mere succesfuld?
4
Projektets historie Formål: ”At afdække succesfulde lederes adfærd med henblik på at se, om det er muligt at formulere en fælles kompetenceprofil.”
6
Interviewforløb I alt 39 interview – i hhv. regioner og kommuner 13 succesfulde ledere Gruppe af tre medarbejdere Lederens nærmeste overordnede Fokus på handlinger i succesfulde hhv. vanskelige situationer
7
De fem kernekompetencer - sygehusvæsenet Autentisk indlevelse Fattet problemhåndtering Umiddelbar kommunikation Strategisk kreativitet Professionel virketrang
8
Autentisk indlevelse Lederne udviser oprigtig interesse og respekt for andre Afstemmer sig med respekt for personer og situationer, men går ikke på kompromis med egne grundværdier Optræder stabilt og ægte i relation til andre
9
Fattet problemhåndtering Lederne behersker vanskelige situationer på en rolig måde Overskuer stor mængde af opgaver og relationer på en gang Forbliver positive og konstruktive i komplicerede situationer (mange åbne og latente modsætninger)
10
Umiddelbar kommunikation Lederne kommunikerer klart og uden omsvøb med alle Bruger dagligdags sprog og en uformel omgangstone Optræder med stærk overens- stemmelse mellem deres kropssprog og det, de siger
11
Strategisk kreativitet Lederne involverer sig i relevante strategiske spørgsmål Er meget opmærksomme på deres strategiske rammer Udfordrer strategiske beslutninger med nye idéer
12
Professionel virketrang Lederne brænder for at få deres organisation til at præstere Er drevet af høje idealer og standarder Giver udstrakt selvstyre til de personer, der engagerer sig i sagen
13
Relationel forståelse Tillids- vækkende sparring Insisterende delegering Rodfæstet under pres De fem kernekompetencer - kommunerne Konfron- terende intervention
16
Udfordrer fordomme og fastlåste positioner hos andre Konfronterer kolleger og medarbejdere med uhensigtsmæssige handlemønstre Giver spontane og fair tilbagemeldinger på den enkeltes præstationer Opsøger aktivt uløste problemer og medvirker til hurtig afklaring Kommunikerer krav og forventninger klart KONFRONTERENDE INTERVENTION – offensiv og direkte indgriben
21
Forskelle på kernekompetencerne mellem mænd og kvinder… Forskelle på kernekompetencerne mellem sektorerne i kommunerne… Meget karismatiske ledere… Og vi ved ikke om kernekompetencerne også gælder for de succesfulde topchefer Vi så ikke…
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.