Eggeslevmagle Skole Faglige vejledere

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Vision Ganløse og Slagslunde Skole
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Informationsmøde på Lindebjergskolen
Velkommen til Dagnæs & Endelave skole Én af landets bedste folkeskoler
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
LÆSNING på Ahlmann - Skolen
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
(Rullende) Indskoling
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Handleplan for læsning Tårnby Kommune
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Læsning..
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Folkeskole-reformen August 2014.
Forældremøder 2010 Egeskovskolen
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
Implementering på Fenrishus
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Skolereform august 2014………………
Skolebestyrelsens bud på "Fremtidens skole " på Lemtorpskolen 10
Velkommen til valgmøde
HØJELSE SKOLE.
Rullende skolestart August Forældre samt personale i daginstitutionerne Velkommen til orienteringsmøde 10. februar kl
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
P ISA, NATIONALE TESTS OG BESPARELSER – HVAD RAGER DET MIG ??!! Skolebestyrelsens årsberetning for 2010/2011 – og årene, der kommer.
Handleplan for læsning Tårnby Kommune
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
LP-modellens Landskonference 2014 i Horsens
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Faglig fordybelse i indskolingen
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Kompetencecenter for Hirtshals Skolecenter
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Folkeskolereformen på vores skole
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Velkommen Forældremøde 10. juni 2014.
Souschef Britta Thomsen Matematikvejleder Stine Dunkan
Dagsorden 1.netværksmøde matematik
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Et fagligt løft af folkeskolen.
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Velkommen til infomøde om Skolereformen
Sunds skole Evaluering
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 8. november 2011.
Det brede læringsbånd Ejerslykkeskolen. Ramme Indskoling i 3 spor 235 elever 4 børnehaveklasseledere. 20 lærere 4 pædagogmedhjælpere (6 lektioner) 10.
Velkommen til fælles Informationsmøde
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Elevplaner Debatmøde med kontaktforældre. Dagsorden Velkommen Elevplaner Skolebestyrelsens indflydelse Elevplaner i den offentlige debat Fiktive elevplaner.
Velkommen til Vestervangsskolen
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
T INDERHØJ SKOLE SKOLEBESTYRELSENS ÅRSBERETNING 2014/
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Læse- og matematikkonferencer
SSP ledergruppemøder april 2016
Inklusionsudvikling Konsulenter fra Inklusionsudvikling
Undervisning og support setup
Præsentationens transcript:

Eggeslevmagle Skole Faglige vejledere Præsentation af faglige vejledere og andre tiltag Faglige vejledere - Eggeslevmagle Skole

Eggeslevmagle Skole Faglige vejledere Lærer 1993 Viceskoleleder 1999 Skoleleder 2002 Cirius-ekspert 2009 Diplom i ledelse 2011 Lærer 2002 Linjefag i dansk Danskvejleder 2010 Diplom i læsning og skrivning 2012 Lærer 2003 Linjefag i matematik, biologi, natur/teknik Naturfagsvejleder 2010 Diplom i naturfag 2010 Faglige vejledere - Eggeslevmagle Skole

Eggeslevmagle Skole Faglige vejledere 730 elever 31 klasser 2 specialklasser 3-4 spor Klassekvotient 23,1 50 lærere 12 pædagoger Faglige vejledere 1 Danskvejleder 1 Engelskvejleder 1 Naturfagsvejleder 2 Matematikvejledere Andre funktioner 2 IT-vejledere 2 Skolebibliotekarer Lederteam 1 Skoleleder 1 Viceskoleleder 1 SFO-leder Nyere initiativer Resursecenter Linjer i 7.-9. kl. Faglige vejledere - Eggeslevmagle Skole

Eggeslevmagle Skole Faglige vejledere Prioritering Beslutning om indførsel af vejlederfunktioner Valg af vejledere til uddannelse (faglighed, status, uformel magt, energi, dynamik, potentiale, loyalitet, forventningsafstemning) Uddannelse Midler til uddannelse, vikardækning Konsekvenser for skole/undervisning under uddannelsesforløb Implementering Rammer med bl.a. akkorder, mål, evaluering Kontekst med bl.a. inklusionskultur, evalueringskultur, testkultur Funktionsbeskrivelse, arbejdsopgaver, vejledning/undervisning Faglige vejledere - Eggeslevmagle Skole

Eggeslevmagle Skole Faglige vejledere Rammer Akkorder 1 Danskvejleder – 900 timer 1 Naturfagsvejleder – 300 timer 1 Engelskvejleder – 330 timer 2 Matematikvejledere – 360 timer Mål og evaluering Det er skolens mål at øge fagligheden og skabe et af Danmarks mest velfungerende vejlederteam ved at: Vejlederne bliver en relevant og accepteret ekspertise internt på skolen ved elektronisk evaluering i februar 2012. Øget udbytte af undervisningen for alle elever med en forbedring af resultaterne ved FSA, NT og lokale test/prøver. Målet er at nå over landsgennemsnittet i skoleåret 2011/2012. Faglige vejledere - Eggeslevmagle Skole

Eggeslevmagle Skole Faglige vejledere Kontekst Inklusion At være inkluderet betyder, at man oplever sig som deltager i et fællesskab. Inklusion handler ikke kun om at rumme eller integrere. Inklusion handler om den enkelte elevs oplevelse af at være en værdifuld deltager i et fagligt og socialt fællesskab. Evalueringskultur og testoversigt Evaluering er en systematisk vurdering med henblik på at beslutte en handling. Faglige vejledere - Eggeslevmagle Skole

Eggeslevmagle Skole Faglige vejledere Funktionsbeskrivelse, arbejdsopgaver, vejledning/undervisning Funktionsbeskrivelse udarbejdes i dialog mellem vejleder og skoleleder. Ledelsen fokuserer på korte intensive forløb og fleksibilitet. Ledelsen prioriterer undervisning og observationer – og så vejledning. Ledelsen opfordrer til holdundervisning med vejledernes deltagelse, der også har som mål at tilgodese dygtige elever. Ledelsen holder formelle vejlederteammøder med dagsorden/referat. Ledelsen tilstræber at være tydelig, synlig med henblik på opbakning formelt og uformelt – fx deltagelse i fagteammøder. Faglige vejledere - Eggeslevmagle Skole

Eggeslevmagle Skole Faglige vejledere Fælles refleksion Vend dig om og drøft… (2 minutter) …spørg eller kom med kommentarer! Faglige vejledere - Eggeslevmagle Skole

Eggeslevmagle Skole Faglige vejledere Danskvejleder – funktionens indhold -900 timer til funktionen som dækker hele skoleforløbet. Undervisningsforløb på udvalgte årgange. Observationsforløb. Klassekonferencer 0.-8. klasse. Testfunktion – individuelle test samt klassetest jævnfør Eggeslevmagle Skoles læsehandleplan og koordination af nationale test. Fagudvalg dansk indskoling, mellemtrin og overbygning. Oplæg om læsning og skrivning for kolleger og forældre. Deltagelse i kommunale netværk. Igangsætte nye læse- og skrivetiltag samt ”pleje” af gamle tiltag. Tovholder og vejledende funktion i skolens resursecenter. Udarbejdelse af læsekoncepter i resursecenteret. Videndeling i samlemappe på PersonaleIntra. Faglige vejledere - Eggeslevmagle Skole

Eggeslevmagle Skole Faglige vejledere Læsevenner i indskolingen – tiltag igangsat i august 2010 Vejleder SFH Forældre Lærere Ledelse Koncept Beskrivelse af konceptet Ideen er taget fra Projekt læsevenner fra nationalt videncenter for læsning – tilpasset Eggeslevmagle Skole. 3 udvalgte elever i 1.-3. kl. tilbydes en læseven. Det er klassens skolepædagog, der er læseven. Der læses 2 gange ugentligt med eleverne i 15 min. ud fra et særligt koncept. Faglige vejledere - Eggeslevmagle Skole

Eggeslevmagle Skole Faglige vejledere Læsning i alle fag – fokus på læseforståelsesstrategier ”rød” tråd i klasseteamets arbejde med læsning Ledelse Beskrivelse af tiltag Opstille mål, handleplan og evaluering. Lærergruppe Orientering om tiltag. Oplæg for udvalgte lærergrupper. Klasseteam Undervisningsforløb. Klassekonference i læsning Observation af undervisning. Evt. modstand/spørgsmål Hvad er det? Hvorfor skal vi det? Hvordan gør vi? Det gør vi allerede – hele tiden og altid. Det virker ikke. Det kan de gøre i dansk. Faglige vejledere - Eggeslevmagle Skole

Eggeslevmagle Skole Faglige vejledere Hvordan gør I på jeres skole? - 2 min. drøftelse med sidemakkeren Faglige vejledere - Eggeslevmagle Skole

Eggeslevmagle Skole Faglige vejledere Naturfagsvejleder – funktionens indhold - 300 timer til funktionen, som primært dækker indskoling og mellemtrin. Undervisningsforløb 0. og 1. årgang får 1 forløb af 3 lektioner. 2. årgang får 2 forløb af 3 lektioners varighed. 3. til 6. årgang får 2 forløb af 4 lektioners varighed. 2-3 forløb i specialklasserne af 3 lektioners varighed. Vejledning af kollegaer. Fagudvalgsformand i natur/teknik. Deltager i kommunale netværk. Opsamler resultater af nationale test og afgangsprøver. Deltager i relevante fagudvalgsmøder i naturfagene i overbygningen. Faglige vejledere - Eggeslevmagle Skole

Eggeslevmagle Skole Faglige vejledere Fælles læseplaner Der er lavet fælles læseplaner for natur/teknik, da vi ønsker at have en ”rød tråd” i undervisningen. Der har været stor udskiftning af lærere og flere har ikke linjefag i naturfag. Undervisningsforløb Naturfagsvejlederen planlægger før skoleårets start forløb for alle klasser, der hænger sammen med de forløb, der arbejdes med ifølge læseplanen. Forløbene foregår optimalt med natur/tekniklæreren som deltager. Forløb foregår på skolen eller ude af huset. Forløbene beskrives og sendes til natur/tekniklæreren inden afholdelse. Der evalueres mundtligt. Skriftlig evaluering i marts. Faglige vejledere - Eggeslevmagle Skole

Eggeslevmagle Skole Resursecenter Orienteringsmøder Der holdes møde en gang om måneden hvor ledelse, PPR og tovholder fra resursecenteret deltager Eksterne medarbejdere -Indkaldes efter behov Psykolog Konsulent Sagsbehandler Tale-hørelærer Sundhedsplejerske Motorik konsulent Repræsentant for dagtilbud SSP medarbejder Resursecenteret Tovholder – Lia Sandfeld Der holdes 4 årlige møder jf. periodeplanen, hvor også ledelse og PPR deltager AKT Morten Hof Rikke Svend Michael Matematik Marie Dansk/DSA Jette R Susanne H Louise Mie Mathilde Jens Inga Vejledere Matematik Dennis og Lisa Engelsk Desiree Naturfag Anne-Dorthe Dansk Lia

Eggeslevmagle Skole Resursecenter Organisering Vi arbejder jf. skolens handleplan for resursecenteret. Tovholderen koordinerer alle perioder. Vi arbejder ud fra fire årlige perioder. Vi ønsker korte, men intensive forløb. Alt skal dokumenteres skriftligt Til alle forløb vi igangsætter, skal der udarbejdes en konceptbeskrivelse. Ved alle forløb udarbejdes opstarts- og slutbreve. Alle breve mm. placeres i resursecenterets samlemappe. Eksempler på forløb Læseløft og læseskub. AKT-støtte. Vejlederforløb. Individuelle test. IT-hjælpemidler. Observationsforløb. Lektiebånd. Teambuilding. Læsevenner. Familieklasse. Vejledning – LP, CL, nationale test og klasseledelse.

Hvordan gør I på jeres skole? Eggeslevmagle Skole Resursecenter Hvordan gør I på jeres skole? - 2 min. drøftelse med sidemakkeren Faglige vejledere - Eggeslevmagle Skole

Eggeslevmagle Skole FREMTIDENS SKOLE – linjer i 7.-9. kl. Undervisningsminister Troels Lund Poulsen orienteres om projektet ved et møde på ministerens kontor den 6. maj 2011. Faglige vejledere - Eggeslevmagle Skole

Eggeslevmagle Skole Faglige vejledere Ønsker du mere viden om tiltagene, er du altid velkommen til at tjekke skoleporten eller kontakte os www.eggeslevmagle-skole.dk Faglige vejledere - Eggeslevmagle Skole