Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

SSP ledergruppemøder april 2016

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "SSP ledergruppemøder april 2016"— Præsentationens transcript:

1 SSP ledergruppemøder april 2016

2 Processen omkring konklusionerne
Udvikling af SSP organisationen drøftet på: SSP styregruppemøder SSP ledermøderne i oktober SSP netværksmøderne i januar. Temaer: Rammer & vilkår for det kriminalpræventive arbejde Organisering og snitflader tværfagligt og egen institution Kompetenceudvikling

3 Anbefalinger til SSP styregruppen (fra undersøgelse og interviews)
SSP strukturen bibeholdes. Mødeformen skal udvikles i forhold til deltagelsen SSP skal formelt koordineres med Inklusionscenterets trivselsindsatser. SSP lærerne bør indgå i skolernes fokusteam, med viden og erfaring om risikofaktorer & forbyggende faktorer og den sociale kontekst (viden fra SSP netværk og ad hoc gruppe) (Undersøgelse sat i gang om SSP lærernes opgaver og organisering) De lokale SSP medarbejderes samarbejde bør mål og rammesættes, så medarbejderne kan handle akut. Det skal undersøges, om de enkelte faggrupper har brug for kompetenceudvikling i.f.t. deres SSP opgave

4 Undersøgelsen af SSP lærernes opgaver og organisering
Forebyggelse Undervisning: krim.forebyggelse, fyrværkeri Revidere, vedligeholde og formidle handleplan for skolens SSP-indsats for at sikre at der på skolen foregår en systematisk kriminalpræventiv og misbrugsforebyggende indsats Kollegaer: Yde konsultativ bistand overfor kolleger Koordinere SSP og AKT Forældremøder Generelt eks: udskyd alkoholdebut Specifikt eks på udfordringer fra SSP netværket eks. info aftener om brug af hash v. samtale ml. generationer Materialer: Udbrede kendskabet til SSP-materialer/informationer Ajourføring og opdatering på skolen Tværfagligt samarbejde: Kontakt med andre skoler Koordinere eventuelle tiltag. Opsøgende omkring tilbud inden for området. Deltage i SSP-netværket Kommunalemøder og temadage Sidste skoledag Elevkendskab kendskab til elever eller grupperinger, som giver eller potentielt kan give udfordringer. Daglig kontakt til fokuselever Projekter: Igangsættelse af tværfaglige projekter

5 Undersøgelse af SSP lærernes opgaver og organisering
Akut Bindeled mellem ledelsen og lærerne: Tage kontakt til elev, klasselærer, ledelse Samtaler med de pågældende elever og forældre Formidle kontakt til socialrådgiver og misbrugskonsulent Kontakt med lokalområdet Efterfølgende bindeled til SSP kommunalt Mægling i forbindelse med konflikter. Hashmisbrug - lægge en plan. Orienterer andre kollegaer om relevant info.

6 SSP lærernes organisering
Rammen: En fleksibel timeramme til periodisk svingende udfordringer, der kan tilpasse ressourcer Et samarbejde mellem skoleleder og klasselærer samt ofte SSP konsulent Aftaler SSP læreren og ledelsen Daglig kontakt mellem SSP-medarbejderen og ledelsen. Konkrete aftaler indebærer kommunikation ift. udfordringer i nærområdet samt udfordringer internt på skolen. Kontakt såfremt det bliver nødvendigt. Faste møder er aftalt  Kontakt via mail SSP læreren og de andre lærere Deltager fast på fællesmøder på mellemtrinnet 4 gange årligt Ingen aftaler omkring de øvrige lærere. Uformelt SSP-læreren er i tæt dialog med udskolingsteamet, og er også opmærksom på tilbud til mellemtrinet. Lærere kontaktes af SSP, såfremt der fremkommer viden, der kan have betydning for dem – og vice versa.

7 Konklusioner fra behandling af konklusioner i SSP organisationen
SSP konsulenterne Kobling til IC Kompetenceudvikling:Introforløb, temamøder og konference Faglig sparring Mødeudvikling Lokalnetværk Lokale mål og rammesætning Institutionen Mål, rammesætning, kompetencefordeling og procedure

8 Konklusioner SSP kompetenceudvikling
Medarbejderne i SSP organisationen skal introduceres til opgaven, løbende fagligt opkvalificeres, have mulighed for faglig sparring og mødes i netværk. Det skal ske gennem: Introforløb til nye SSP organisationsmedlemmer omkring hvad, der er SSP samarbejdets opgave og hvordan formidles 2 intromøder a 3 timer årligt Faglige relevante input eks. beskrivelse af sagsforløb inkluderende flere faggrupper: børn og unge afdeling, skole og klub (fyraftensmøder) Faglig sparring ved akutte episoder og forløb (drøfte ledergrupper) Forventninger omkring det lokale samarbejde drøftes i SSP netværkene

9 Skole og klubafdelingen
SSP konsulenterne samarbejder med skole og klubafdelingen om at SSP samarbejdets indsatser og opgaver kobles på udviklingen omkring trivsel og inklusion.

10 Anbefalinger til den enkelte institution.
1. Det kriminalitetsforebyggende arbejde på den enkelte institution og i den enkelte afdeling bør være struktureret og være i samspil med det generelle trivselsarbejde. 2. Der foreligger en beskrivelse af SSP medarbejderens råderum og opgaver, hvilket indbefatter: Procedure for hvordan rammen besluttes og resurser tildeling Hvilke ”Skal – opgaver” har en SSP medarbejder 3. Kompetence beskrivelser mellem SSP medarbejder og ledelse Kompetencebeskrivelse mellem SSP medarbejderen og medarbejdere  Beskrivelser af snitfladerne mellem AKT indsatser og SSP indsatser

11 Beslutning i SSP st. gr. feb. 2016:
SSP strukturen bibeholdes. Ledergrupperne skal drøfte: - Mødeudvikling, sparring til lederne og kompetenceudvikling til SSP medarbejderne SSP samarbejdets forebyggelse skal koordineres med Inklusionscenterets trivselsindsatser. - dette arbejde er i gang med IC. IC arbejder ud fra en indgang. Lokalt er det forankret i Fokusteam. SSP indsatser skal tilknyttes der Den enkelte institution fastsætter egen ramme og organisering Det lokale SSP samarbejdes mål og rammesætning til at handle akut tages op på SSP netværksmøderne i maj Kompetenceudvikling. Temaerne fordeles på SSP konferencen og temamøder og introforløb etableres

12 Kompetenceudviklingstemaer
På SSP konferencen 2016 At kunne spotte mistrivsel i forhold til en risikovurdering omkring brug af rusmidler og begyndende kriminalitet Brug af hash / rusmidler og kriminaliteten omkring det (salg, bøder m.m.) Temamøder 2 – 3 gange årligt a` 2 timer Tages op på SSP ledermøderne Trusler og konflikter på de sociale medier Vold og anmeldelse til politiet Gadearbejde Formidling omkring kriminalitet til børn og unge Beskrivelse af sagsforløb mellem flere faggrupper


Download ppt "SSP ledergruppemøder april 2016"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google