Gitte Rosholm Advice A/S

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Program: fredag Leg, læring og læreplaner v/ Elisabeth Folker
Hvilken forskel gør spørgsmål?
Svend Gønge-skolens værdier...
Tid til ledelse Henrik Leslye.
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
På vej mod forandring Charlotte Dalsgaard, direktør, cand. techn. soc. 20. maj rganisationsudvikling
Hvordan kommer vi videre? - Et oplæg om at navigere i forandringer
”Nu skal I få kreative ideer – som I kan og vil gøre noget ved”
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Arbejdspladsudvikling
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Alle vores sponsorere skal betragtes som samarbejdspartnere
Ledelse af forandringer
1.niveau: Lucida Sans Bold niveau: Lucida Sans Reg niveau: Bullet Lucida Sans Bold 14 4.niveau: Bullet Lucida Sans Reg niveau: Bullet.
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Darum skole 4. november 2013.
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Hverdagens Helte i Danfoss Floor Heating
Udvikling og styring af en virksomhed
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
IS-Strategi.
Dream Building og kernehistorien Henrik Kristensen
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Floor Heating arketype processen
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Undersøgende. Indkredser situationen: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan.? Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Hvad sagde hun? Var alle der? Hvem var.
Kommunikationsplatform for SAS Danmark
Hvordan kom vi igang Vi ville anlægge en stor ”Landbohave” med ønsket om at skabe mere udeliv, livskvalitet, samt trække minder frem hos de ældre. Udfra.
Ledelse i Praksis Domstolene i det sydlige Jylland 5. Lektion 3. Februar 2014.
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Hvad er forandring?.
Kap 25 Branding Kapitel 25.
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
SWOT-analysen Litteratur lektion 4 Lægaard:
John Andersen Empowermentbegrebet
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
- et udviklings- og dialogværktøj
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Et mærkeligt skib.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Summemøde Er der et dialogisk rum i den organisation I er leder for? Er det stort eller lille? Er det tilgængeligt eller bag lås og slå? Kommer i der selv?
Forudsætninger for en god samtale
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Ledelse i forskellige retninger
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
Corporate Branding Buzz ord – Fup eller fakta Buzz ord – Fup eller fakta Er tro sikker viden? Er tro sikker viden? Corporate branding = moderne ledelsesteori.
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Lederkonferencen 9. juni 2010
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Socialisering Kapitel 5.
Skab kraft i fortællingen Dette er et værktøj for dig, som vil Brænde igennem med dine budskaber på små som store møder Gøre dine ord og billeder til.
Meningen med dit budskab er det svar som du får. Kommunikation Hvordan har du det Fakta Følelser Behov Hvad vil du gerne have Handling.
Branding afsætning.
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Opfølgning på PSYKISK APV
Forslag til strategi Per Salling
Mission, vision og forretningsidé
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Den glade skole på bjerget.
Forbedringsmodellen Test og læring Hvad ønsker vi at opnå? Mål
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
Præsentationens transcript:

Gitte Rosholm Advice A/S Historier der overbeviser Historiefortælling som led i strategisk udvikling af organisationens branding Gitte Rosholm Advice A/S © ADVICE A|S

Corporate branding starter nedefra/indefra Image 3.Ydre branding, omverden 3. Ydre branding, marked Profil (Gør+siger+syner) 2.Indre branding Identitet (Selvbillede) Integreret proces af at skabe retning for forretning, organisation og kommunikation Kultur (Værdier og grundholdninger) Idé- og forretningsgrundlag (Vision/mission, value proposition) © ADVICE A|S 1. Strategisk branding

Strategiudvikling Hvor er vi? Hvor vil vi gerne være? 2. 1. Hvordan kommer vi fra 1 til 2? 2. 1. Den nuværende (utilfredsstillende) situation Den ønskværdige situation © ADVICE A|S

Strategiudvikling som omvendt historiefortælling 2. Forestil jer, at vi befinder os i 2005, hvor jeres visioner, strategier og ønsker for fremtiden er virkeliggjort… Anerkendende interview Hvor ligger vores styrker og ressourcer 1. Hvor er vi? Hvor vil vi gerne være? 4. Hvad gjorde I? Hvad var næste skridt? Hvad var reaktionerne? 3. Se nu tilbage på dengang i 2001, hvor I besluttede forandringen… © ADVICE A|S

Hvor stammer tankegangen fra? Mindst fire inspirationskilder: Systemisk tænkning: Feedforward backwards – f.eks. Campbell og Holmgren Appreciative inquiry: Anerkendende undersøgelse – f.eks. Cooperrider og Srivastva Fremtidsværksted: Kritikfase, utopifase, realitetsfase – f.eks. Danielsen og Horn Historiefortælling: Oversætter fra system til livsverden – f.eks. Snowden, Jensen og Nymark © ADVICE A|S

Hvilken slags historiefortælling er det når vi laver omvendt historiefortælling? Perspektiv Formål Internt/indre Eksternt/ydre Strategisk branding 1. Indadtil 2. Udadtil Analyse og udvikling 3. Indefra Strategiudvikling gennem omvendt historiefortælling 4. Udefra © ADVICE A|S

Ekspeditionsbilledet: Omslag til medarbejderorientering © ADVICE A|S

Strategiformidling For at flytte sig, skal man kunne: Forstå hvad det er i omverden der gør forandring nødvendig Se, at man er nødt til at forandre sig – mærke den brændende platform under fødderne Se en attraktiv fremtid, der skal stå lyslevende for én – den skal være detaljeret beskrevet for at overbevise Vide hvad der kommer til at ske (men det vidste vi ikke) Kende konsekvenserne for en selv og ens egen rolle (men dem kendte vi ikke) Desuden er det ofte nødvendigt at hjælpe med til at: Se forbi vaneblokeringer – den indre pessimist skal narres Se, at det er muligt – måske ligefrem lade som om… © ADVICE A|S

Hvad ville vi med Finansmagasinet? Overraske og skabe lydhørhed Gøre opmærksom på den brændende platform Skabe tro på succes’en og fremtiden Vække følelser Om muligt inddrage medarbejderne i videoen… og forandringen © ADVICE A|S

Hvilken slags historiefortælling er det når vi laver video for medarbejderne? Perspektiv Formål Internt/indre Eksternt/ydre Strategisk branding 1. Indadtil Påvirke medarbejdere med historiefortælling 2. Udadtil Analyse og udvikling 3. Indefra Strategiudvikling gennem omvendt historiefortælling 4. Udefra © ADVICE A|S

Spørgsmål Hvad mener I om idéen med at ’fortælle fremtiden’? Hvad kan være fordelene? Hvad kan være ulemperne? © ADVICE A|S

Advices budskab til Spar Nord Vi står meget stærkt med den strategiske branding i kraft af forretningsstrategien. Vi er også relativt godt med på de indre linjer med det nye lokale ansvar. Den ydre branding til marked er derimod for utydelig og svingende… © ADVICE A|S

Corporate branding starter indefra Image 3.Ydre branding, omverden 3. Ydre branding, marked Profil (Gør+siger+syner) 2.Indre branding Identitet (Selvbillede) Integreret proces af at skabe retning for forretning, organisation og kommunikation Kultur (Værdier og grundholdninger) Idé- og forretningsgrundlag (Vision/mission, value proposition) © ADVICE A|S 1. Strategisk branding

Strategiens og bankens nøgleord og værdier   Kompetent Lokal Professionel Uhøjtidelighed Personlige relationer Mødested Attraktiv arbejdsplads Fremtid © ADVICE A|S

Hvilken slags historiefortælling er det når vi interviewer kunder og medarbejdere? Perspektiv Formål Internt/indre Eksternt/ydre Strategisk branding 1. Indadtil Påvirke medarbejdere med historiefortælling 2. Udadtil Analyse og udvikling 3. Indefra Finde de vigtigste værdier i medarb.s historier 4. Udefra Finde de vigtigste værdier i kunders historier © ADVICE A|S

© ADVICE A|S

© ADVICE A|S

Hvilken slags historiefortælling er det når vi laver kampagner for banken i aviser og tv? Perspektiv Formål Internt/indre Eksternt/ydre Strategisk branding 1. Indadtil Påvirke medarbejdere med historiefortælling 2. Udadtil Få kunder til at værdsætte bankens særpræg Analyse og udvikling 3. Indefra Finde de vigtigste værdier i medarb.s historier 4. Udefra Finde de vigtigste værdier i kunders historier © ADVICE A|S

Spørgsmål Hvordan synes I at denne historie fungerer som bærer af sit budskab? Er der andre historier som I synes bedre ville fortælle at Spar Nord er nær og kompetent? © ADVICE A|S