Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forbedringsmodellen Test og læring Hvad ønsker vi at opnå? Mål

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forbedringsmodellen Test og læring Hvad ønsker vi at opnå? Mål"— Præsentationens transcript:

1 Forbedringsmodellen Test og læring Hvad ønsker vi at opnå? Mål
Målinger Handlinger Hvornår ved vi, at en forandring er en forbedring? Hvilke forandringer kan iværksættes for at skabe forbedringer? Test og læring Forbedringsmodellen Metode til at arbejde med forbedringer I klinisk praksis med. Den er nem at forstå – og lang hen ad vejen er det det vi allerede gør – men ved at være bevidste om hvad vi gør, så lærer vi også mere. Og I praksis kan FM være rigtig rigtig svær 2 dele – 1. Del overordnet der sætter rammen, Hvad er målene – specifikke, målbare mål som er tidsbestemte. Hvis jeg gerne vil tabe mig, hvormeget hvornår Vi skal måle – og en gang om året er ikke nok. Hvis jeg vil tabe mig 5 kg inden sommerferien. Så kan jeg ikke vente med at veje mig til sommerferien… Ikke alle forandringer er forbedringer Handlinger, der medvirker til forbedring. Det er altså ikke nok at måle og måle – . Jeg taber mig ikke ved at stille mig op på vægten. Og med mindre jeg ændrer et eller andet, så kan jeg lige så godt lade være med at måle 2. del. PDSA - de små test vi gennemfører, for at skabe forbedringer… 1

2 Sekventiel afprøvning
Ved hver afprøvning ændrer vi måske tjeklisten, tidspunktet mv. og så tester vi igen - For hver afg´prøvning bliver vi klogere på vores arbejdsgange og de variationer der er 2

3 Implementeringsstrategi?
Nuværende situation Modstand Neutral Parat Lav grad af tiltro til at en forandring vil føre til forbedring Stor omkostning ved fejl Mini små-skala-test Lille omkostning ved fejl Små-skala-test Høj grad af tiltro til at en forandring vil føre til forbedring Stor-skala-test Implementering

4 At få tingene til at ske…
Brændende platform - fælles forståelse af problemet + eventuel konsekvens Visionen - hvor skal vi hen, hvad vil vi opnå? Fokuseret - og oversæt til daglig praksis Vejen dertil - de første skridt! What’s in it for me? - hvad betyder det foreslåede for mig og min praksis, kan jeg opnå en fordel?

5 Faktorer, som har betydning for implementering:
problemet, som videnen retter sig imod (kontroversielt, ansete effekt) overensstemmelse med eksisterende tænkning (traditioner og værdier) kompleksiteten (lovgivning, økonomi, organisation, rutiner) omfanget af krav til nye færdigheder omfanget af organisatoriske forandringer Grol R, Grimshaw J. From best evidence to best practice: effective implementation of change in patients care. Lancet 2003;362:


Download ppt "Forbedringsmodellen Test og læring Hvad ønsker vi at opnå? Mål"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google