Team 1a Thyra, Charlotte, Poul Studiesamtaler Team 1a Thyra, Charlotte, Poul Team 1a VUF Pædagogisk dag 16/3/15
Studiesamtaler – hvad mener vi? Individuelle samtaler med alle klassens kursister Første samtale (september-oktober), ca. 30 min. En-to opfølgende samtaler af ca. 15 min. i løbet af foråret Fokus på hvordan det går for kursisterne studiemæssigt Fokus på studiemæssige mål kursisterne selv sætter sig: specifikke, målbare, tidsbestemte og realistiske mål Opfølgning i forhold til kursisternes målopfyldelse Team 1a VUF Pædagogisk dag 16/3/15
Studiesamtaler - formålet At fastholde kursister At hjælpe kursister med hensigtsmæssig tilrettelæggelse af deres studier (studieteknik) At vise kursisterne at vi tager dem og deres studier alvorligt At ansvarliggøre kursisterne – det er deres mål, det er dem selv der skal opnå målene At styrke relationen til eleven Team 1a VUF Pædagogisk dag 16/3/15
Statusrapport – hvordan er det gået? Ingen entydige “sejre” i form af forbedret fremmøde, mindre skriftligt fravær, større studieaktivitet. Muligvis andre gevinster: eleverne føler sig set, større forståelse for den enkelte elev, forbedret relation, større viden om den enkeltes barrierer/udfordringer. Tvivl: Har vi indfriet egne/elevernes forventninger? Team 1a VUF Pædagogisk dag 16/3/15
Rammer og roller Svært at gennemføre samtalerne (tid/forstyrrer (kollegers) undervisning). Professionalisme i en coachende tilgang? Kan vi reelt tilbyde dét (“kasket- og kontraktforvirring”)? Grænsedragning i forhold til faglærere, studievejledningen, mentorer, ledelsen… Team 1a VUF Pædagogisk dag 16/3/15
Lærerrollen i lyset af projektet - vores bekymring Lærerens (moralske) ansvar forandres og forskydes: usynligt præ-didaktisk relationsarbejde – risikoen for moralsk udmattelse øges (især med vores elevmasse: overvejende “risikoidentiteter”). Professionsetik: Hvor går grænsen for, hvad man bør blande sig i? Har eleverne fx ret til intransparens? Og lover vi mere, end vi kan holde? Samtalerne kan bibringe “difficult knowledge” – kan vi forvalte den? Forstærker projektet elevernes hang til egenverdens-orienteringer, livsverdensnærhed og selviagttagelser? Er det vejen frem? Hvad med “den gode anderledeshed”? Team 1a VUF Pædagogisk dag 16/3/15
Andre veje ud af motivationskrisen? At insistere på “god anderledeshed” og “decentrering” i skolekulturen (Ziehe og Trondmann): Tilbyde veje til at overskride hverdags-erfaringer (fagligt indhold (og niveau/ambition), samværsformer, forholdet til én selv) – ryste det selvfølgelige. Fokus væk fra egenverdensorienteringer og selv-iagttagelse (ikke at være ét med sine følelser) – nyde ikke at være i samme identitet. Satse på struktur og klasseledelse: høfligheds-former (skærmer for selvåbenbaringer), ritualer, “empatisk kontekst af regler” m.v. “At kunne se bort fra sig selv er en vigtig evne” (Ziehe, 2004) Team 1a VUF Pædagogisk dag 16/3/15