Team 1a Thyra, Charlotte, Poul

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Psykoedukation til unge i OPUS
Advertisements

 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
NETVÆRKSMØDE EVALUERING 3. NETVÆRKSMØDE.
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Inklusion Helhedssyn på børn Anerkendelse, ressourcesyn og arbejdsfællesskaber Psykolog Jakob Freil,
Overgange ind og ud af efterskolen Unge i udsatte positioner skal have gode overgange. Både ind-på-ud af efterskolen. Men hvordan hjælper vi dem bedst.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Emner: Store barrierer og lille erhvervsevne hvordan håndterer vi de situationer? Personlig assistance og fleksjob Hjælpemidler. LAB/SEL. - ligheder.
Klar til 10. Klasse! Præsentation. Plan for indskolingen Indmeldt Forældre/elev/skole-møde I DAG! Indslusningssamtaler Brev om endelige valg – 1. juni.
DANNELSE DER VIRKER – efterskolens pædagogik
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Mål, delmål og progression - Ressourceforløb den
”Det lange seje træk” Redskaber i ”håndholdt” virksomhedsrettet indsats. Matchgruppe 4 og 5.
Koncept for åbent værksted, materialebank og kompetence- pakke Tilbud om kursus for ledere i virksomheder om deres rolle i medarbejdernes uddannelse og.
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Feltopgave 1 Julie-Marie Terkildsen
Elever løser opgaver i fællesskab og er sammen om en aktivitet
Modul 6: Personlig salgscoaching
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Februar 2017 PKU-konference
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Læseløft Syd og ”Den sproglige Dimension”
Relationer på arbejdet.
DUBU Superbrugerrollen
Alle rettigheder forbeholdes
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved Mad til Mennesker og læsevejleder Aktionslæringsforløb Instruktionsvideoen.
Hvorfor resultatløn?.
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Elevernes evaluering af grundforløbet
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Det gode møde i folkeskolen
Nye lærerroller på VUC – øget gennemførelse gennem social ansvarlighed
God undervisning er dialogisk Munkebjerg-konferencen 24
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Anerkendende pædagogik
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Central kontra decentral
FÆLLES målstyring i matematik
Handlingsplan for øget gennemførelse
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
PL møde med praksisfeltet
”Motivation er ikke bare noget man har eller ikke har”
Fastholdelse på uddannelserne – Indspark fra elever og bidrag fra LUU
Sund Mund til Byens børn
Undervisningspligten
Personlighed og Kompetencer
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
WORKSHOP 5A – KURSER FOR FAGLÆRERE I LÆSEVEJLEDNING
Praktikpladssøgning Morten Jensen Flemming Trier Andersen.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Innovation i praktisk-musiske fag
Alle rettigheder forbeholdes
Højskoler i samspil og modspil med det formelle uddanelsessystem
Alle rettigheder forbeholdes
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Gymnasier og VUC'er 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Velkommen Ny Studieordning fra efteråret 2019 Kort introduktion og oversigt i forhold til studieordning Princip fordeling for kliniske undervisnings.
Brydning af lys Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Undervisningsplanlægning
Præsentationens transcript:

Team 1a Thyra, Charlotte, Poul Studiesamtaler Team 1a Thyra, Charlotte, Poul Team 1a VUF Pædagogisk dag 16/3/15

Studiesamtaler – hvad mener vi? Individuelle samtaler med alle klassens kursister Første samtale (september-oktober), ca. 30 min. En-to opfølgende samtaler af ca. 15 min. i løbet af foråret Fokus på hvordan det går for kursisterne studiemæssigt Fokus på studiemæssige mål kursisterne selv sætter sig: specifikke, målbare, tidsbestemte og realistiske mål Opfølgning i forhold til kursisternes målopfyldelse Team 1a VUF Pædagogisk dag 16/3/15

Studiesamtaler - formålet At fastholde kursister At hjælpe kursister med hensigtsmæssig tilrettelæggelse af deres studier (studieteknik) At vise kursisterne at vi tager dem og deres studier alvorligt At ansvarliggøre kursisterne – det er deres mål, det er dem selv der skal opnå målene At styrke relationen til eleven Team 1a VUF Pædagogisk dag 16/3/15

Statusrapport – hvordan er det gået? Ingen entydige “sejre” i form af forbedret fremmøde, mindre skriftligt fravær, større studieaktivitet. Muligvis andre gevinster: eleverne føler sig set, større forståelse for den enkelte elev, forbedret relation, større viden om den enkeltes barrierer/udfordringer. Tvivl: Har vi indfriet egne/elevernes forventninger? Team 1a VUF Pædagogisk dag 16/3/15

Rammer og roller Svært at gennemføre samtalerne (tid/forstyrrer (kollegers) undervisning). Professionalisme i en coachende tilgang? Kan vi reelt tilbyde dét (“kasket- og kontraktforvirring”)? Grænsedragning i forhold til faglærere, studievejledningen, mentorer, ledelsen… Team 1a VUF Pædagogisk dag 16/3/15

Lærerrollen i lyset af projektet - vores bekymring Lærerens (moralske) ansvar forandres og forskydes: usynligt præ-didaktisk relationsarbejde – risikoen for moralsk udmattelse øges (især med vores elevmasse: overvejende “risikoidentiteter”). Professionsetik: Hvor går grænsen for, hvad man bør blande sig i? Har eleverne fx ret til intransparens? Og lover vi mere, end vi kan holde? Samtalerne kan bibringe “difficult knowledge” – kan vi forvalte den? Forstærker projektet elevernes hang til egenverdens-orienteringer, livsverdensnærhed og selviagttagelser? Er det vejen frem? Hvad med “den gode anderledeshed”? Team 1a VUF Pædagogisk dag 16/3/15

Andre veje ud af motivationskrisen? At insistere på “god anderledeshed” og “decentrering” i skolekulturen (Ziehe og Trondmann): Tilbyde veje til at overskride hverdags-erfaringer (fagligt indhold (og niveau/ambition), samværsformer, forholdet til én selv) – ryste det selvfølgelige. Fokus væk fra egenverdensorienteringer og selv-iagttagelse (ikke at være ét med sine følelser) – nyde ikke at være i samme identitet. Satse på struktur og klasseledelse: høfligheds-former (skærmer for selvåbenbaringer), ritualer, “empatisk kontekst af regler” m.v. “At kunne se bort fra sig selv er en vigtig evne” (Ziehe, 2004) Team 1a VUF Pædagogisk dag 16/3/15