Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Overgange ind og ud af efterskolen Unge i udsatte positioner skal have gode overgange. Både ind-på-ud af efterskolen. Men hvordan hjælper vi dem bedst.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Overgange ind og ud af efterskolen Unge i udsatte positioner skal have gode overgange. Både ind-på-ud af efterskolen. Men hvordan hjælper vi dem bedst."— Præsentationens transcript:

1

2 Overgange ind og ud af efterskolen Unge i udsatte positioner skal have gode overgange. Både ind-på-ud af efterskolen. Men hvordan hjælper vi dem bedst muligt, når deres styrker og potentialer skal tilgodeses? Når information om deres udfordringer skal gives videre? Og hvordan kan vi sammentænke/sammenkoble inklusion og vejledning?

3 Planen er: 1.Ind på Tommerup Efterskole - Samarbejde ml. ledelsen, den inklusionsansvarlige og vejlederne 2. Undervejs… - Integreret vejledning 3.Videre i ungdomsuddannelserne - Belyst ved interviews med to vejledere på ungdomsuddannelser på Fyn

4 Den inklusions-ansvarlige Overordnet ansvar og opgave: At holde alle trådene omkring INKLUSION, som kan gælde eksempelvis elever der......har væsentlige faglige udfordringer …har væsentlige sociale udfordringer …er af anden etnisk herkomst end dansk...kommer fra Grønland eller Færøerne

5 I praksis betyder dette inden skolestart Den inklusions-ansvarlige er med til optagelses-samtaler, hvor det skønnes hensigtsmæssigt Dilemma: Ny start eller ”Svesken på disken”? Vi spørger direkte ind til udfordringerne. To signaler: En anerkendelse af at udfordringer er en del af livet, og vi tør godt tale om det svære, samt at vi kan og vil vurdere, om vi er kompetente til opgaven. Vi be’r om PPR-udtalelser og andet relevant materiale. Men det står aldrig alene. Vi ser mennesket bag udtalelserne og udfordringerne. Vigtigt med information inden! Gør forældrene opmærksomme på, at det er hensigtsmæssigt at videregive information om dysleksi, særlige behov m.m. som kan hjælpe deres barn. At undlade det for at give barnet en frisk, ny start giver oftest bagslag.

6 Under opholdet er det den inklusions- ansvarliges opgave I samarbejde med pædagogisk afdelingsleder at tilrettelægge de praktiske foranstaltninger omkring inklusionen Løbende komme med anbefalinger, indstillinger, forslag til fremgangsmåder omkring den enkelte elev, herunder være sparringspartner for kontaktlærer, faglærere, støttelærer m.fl Vurdere, søge ekstern viden (hos vejleder, psykolog, sagsbehandler) indkalde og administrere ekstern hjælp Søge midler de rette steder, tage og holde kontakt til alle involverede parter, herunder netværksmøder Udfærdige den skriftlige handleplan for hver enkelt elev og få underskrift af forstander og forældre Skriftligt sørge for evaluering på hvert enkelt handleplan

7 Eksempel på handleplan

8 Under opholdet: – integreret vejledning Efterskoleforeningens vejledningssyn Vejledning indgår som en integreret dimension i efterskolens arbejde med at danne og uddanne unge til at tage ansvar for eget liv i fællesskab med andre og understøtter den enkelte skoles værdigrundlag. Vejledning i efterskolen tager udgangspunkt i individet og er en proces, der har til formål at gøre alle unge livsduelige, uddannelsesparate og i stand til at træffe kompetente valg for fremtiden.

9 Årsplan for integreret vejledning på Tommerup Efterskole Målet for integreret vejledning på Tommerup Efterskole er, at elever, kontaktlærere, faglærere og ledelse oplever større sammenhæng mellem elevernes nuværende faglige evner og ønsker og deres fremtidige uddannelsesønske, og at denne sammenhæng kommer til at skinne igennem deres ophold på Tommerup Efterskole fagligt og socialt. Integreret vejledning evalueres ved skoleårets afslutning af elever, lærere og ledelse.

10 Årsplan for integreret vejledning på TE 2015-16 Blåt: Samarbejde mellem vejledere, teams, faglærere og kontaktlærere. Logbog Orange: Forskellige aktiviteter hele året, inklusiv logbog Grønt: Uddannelse og job Rødt: Forældresamarbejde Lilla: Evaluering

11 En tilfældig logbog

12

13 Årsplan for integreret vejledning på TE 2015-16 Blåt: Samarbejde mellem vejledere, teams, faglærere og kontaktlærere. Logbog Orange: Forskellige aktiviteter hele året, inklusiv logbog Grønt: Uddannelse og job Rødt: Forældresamarbejde Lilla: Evaluering

14 Årsplan for integreret vejledning på TE 2015-16 Blåt: Samarbejde mellem vejledere, teams, faglærere og kontaktlærere. Logbog Orange: Forskellige aktiviteter hele året, inklusiv logbog Grønt: Uddannelse og job Rødt: Forældresamarbejde Lilla: Evaluering

15 Årsplan for integreret vejledning på TE 2015-16 Blåt: Samarbejde mellem vejledere, teams, faglærere og kontaktlærere. Logbog Orange: Forskellige aktiviteter hele året, inklusiv logbog Grønt: Uddannelse og job Rødt: Forældresamarbejde Lilla: Evaluering

16 Årsplan for integreret vejledning på TE 2015-16 Blåt: Samarbejde mellem vejledere, teams, faglærere og kontaktlærere. Logbog Orange: Forskellige aktiviteter hele året, inklusiv logbog Grønt: Uddannelse og job Rødt: Forældresamarbejde Lilla: Evaluering

17 Spørgsmål til to vejledere på to ungdomsuddannelser på Fyn Hvor meget vil de gerne vide om eleverne på forhånd? De bemærkninger som efterskole-vejlederen skriver i fx optagelse.dk. Hvem ser dem? Kun vejlederen eller alle relevante lærere på ungdomsuddannelsen? Hvilke tiltag har de i forhold til dysleksi (ordblindhed), sociale forhold, diagnoser? Udannelsesparathedens tre parametre. Hvad tæller mest? Hvordan hjælper vi på efterskolen eleverne bedst videre i ungdomsuddannelserne?

18 SoSu-uddannelsen Fyn Susanne Thomsen Uddannelsesvejleder Inden eleven starter på GF1 Som vejledere skal vi gøre meget ud af, at eleven selv skriver om sine udfordringer i sit felt på optagelse.dk. Eleven forventes også selv at sige til deres kontaktlærer på SoSu, hvis de har udfordringer. Det giver et bedre udgangspunkt, når de selv forholder sig til det. Ser det hele på optagelse.dk og det føres ind i deres interne registreringsark - Ordblindhed er de rigtig gode til med læsevejleder m.m. - ADHD er en stor kasse. Her går apparatet ikke i gang dag 1. De vil se eleven først Fra dag 1 ved de enkelte lærere dog, hvis eleven har udfordringer

19 Glad for kravet om karakteren 02 i matematik og dansk Som vejledere være bedre til at være opmærksomme på de to andre parametre, især de sociale forudsætninger såsom samarbejde, respekt og forståelse for andre. De vægtes højt på SoSu, fordi de skal ud og have med de svageste borgere at gøre. De mangler ofte uddannelsesplaner fra efterskolerne. Påfaldende ved optag august ‘15: Flere elever med karaktererne 7, 10 og 12 vælger SoSu. Hele SoSu-klasser fx på sygeplejerskeskolen uden frafald

20 Vestfyn Gymnasium – Nicolai Bruun, vejleder Kun ledelsen (kontoret) læser elevens ansøgning på optagelse.dk Generelt en holdning om, at eleven skal have lov til at være et ubeskrevet blad Hvis en elev har dysleksi, bør forældrene henvende sig direkte til kontoret eller vente på den interne screening, som eleverne laver efter en uge og får resultatet af efter 3 uger med en opfordring om selv at opsøge hjælp hos læsevejledere.

21 Spørgeskema om faglige, sociale eller sygdomsmæssige udfordringer, udfyldes inden første samtale med vejlederen, som finder sted inden efterårsferien. Efterfølgende er der samtaler på 2. årgang med mål-sætning STX er generelt ikke interesseret i et krav om karakteren 7. STX er ikke kun med henblik på universitetet. Det vigtigste er motivation.

22 Beslut, hvordan overgangen ind og ud af din efterskole skal være både i forhold til inklusion og vejledning Gør forældrene opmærksomme på, at det er hensigtsmæssigt at videregive information om dysleksi, særlige behov m.m. som kan hjælpe deres barn (at undlade det for at give barnet en frisk, ny start giver oftest bagslag) Rigtige mange sagsbehandlere vil gerne komme til møde (også kaldet netværksmøde) på efterskolen – og det er godt givet ud, evt. i samarbejde med kontaktlærere og/eller den inklusions- ansvarlige og vejlederen Fem gode råd

23 Vær opmærksom på, at flere uddannelsessteder har mentorer eller andre, som måske ikke er listet på deres hjemmeside. En opringning kan gøre en forskel Vær opmærksom på, at det du giver videre via optagelse.dk eller på anden måde, skal forældrene være orienteret om og indforstået med

24 Be proud!! Vi har med det fineste at gøre hver eneste dag: Unge mennesker – det er et privilegie Vi er dygtige som vejledere og som lærere!!


Download ppt "Overgange ind og ud af efterskolen Unge i udsatte positioner skal have gode overgange. Både ind-på-ud af efterskolen. Men hvordan hjælper vi dem bedst."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google