Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afErling Axelsen Redigeret for ca. et år siden
1
”Det lange seje træk” Redskaber i ”håndholdt” virksomhedsrettet indsats. Matchgruppe 4 og 5
2
Virksomheden Borgeren Jobkonsulenten
3
Dialogen med borgeren Vores dagsorden –Arbejdsmarkedsrettet Borgerens dagsorden –Usikker? Kan/kan ikke Tør/tør ikke Vil/vil ikke
4
Den kognitive samtale Fokuserer på personers tænkning –Der skelnes mellem hensigtsmæssig og uhensigtsmæssig tænkning. –Hensigtsmæssig: Jeg gør det så godt jeg kan, Det bliver nok bedre i morgen, jeg ved jeg altid kan bede om hjælp, jeg er ikke hverken bedre eller værre end andre. –Uhensigtsmæssig: Jeg kan ikke overskue tingene, jeg vil ikke kunne klare det godt nok, jeg er bange for at jeg gør noget forkert, jeg klarer det nok ikke
5
Den kognitive samtale Den kognitive samtale handler (overordnet) om at finde ud af om personer tænker (og handler) hensigtsmæssig eller uhensigtsmæssigt i forhold til at opnå målet. - fordi tænkningen influerer og styrer personens adfærd og handlinger i relation til at kunne arbejde mod målet.
6
Den kognitive samtale At skabe sammenfaldende mål. At kommunen opleves som en samarbejdspartner – ikke som en trussel. Det sker ved at ændre den vanskelige modstandsfyldte samtale til en samarbejdende samtale
7
Den kognitive samtale Alt i alt ønsker vi med den kognitive sam- taleform, at opbygge et hensigtsmæssigt tanke og handlemønster – en erstatning af hindrende med fremmende tanker.
8
Samarbejde mellem virksomhed, borger og jobkonsulent Trepartssamtale med - ærlig forventnings- afstemning. Tilbud om mentorstøtte Hyppig opfølgning – ikke kun hver 3. må- ned Jobkonsulent klar til ”hurtig udrykning” Vedholdende indsats – indtil det lykkes !
9
Partnerskaber Samarbejdsaftaler (virksomhed i virksomheden) med private virksomheder – om praktikpladser. Kombiner evt. tilbuddet om praktikpladser med andre tilbud – f.eks motion/fysisk træning.
10
Resumé Klar kommunikation og samtale baseret på ”kognitiv tilgang”. Afliv uhensigtsmæssig tænkning – skab hensigtsmæssig tænk- ning. Aktiv brug af mentorer. Tæt samarbejde mellem virksomheden, borgeren og jobkonsulenten Hold borgeren ”fast” – indtil det lykkes.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.