Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Er din klinik klar til surveyorbesøg?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Er din klinik klar til surveyorbesøg?"— Præsentationens transcript:

1 Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Akkrediteringsmøde PLO-Vanløse

2 Erfaringer fra de første surveyorbesøg:
Fra 1. januar marts 2017: 462 besøg i hele DK: 282 (61%) adm. godkendt og 179 (38,8%) haft konkret nævnsvurdering, 1 (0,2%) er direkte ikke akkrediteret Af de 179 med nævnsvurdering har 152 (32,9%) fået midlertidigt akkrediteret, 27 (5,8%) akkreditering pågår (ny vurdering) og 1 ikke akkrediteret Årsager til midlertidig akkreditering, og akkreditering pågår: Hygiejne: Sterilisation og rengøring (på brugsdage) DAN-PEP: Ikke gennemført eller fulgt op Journalaudit: Ikke gennemført eller fulgt op Plan for klinikken (4.2): Ikke lavet eller mangelfuld Sårbare gruppe: Manglende indsats Visitation: Manglende skr. vejledning til personalet Hjerte-lunge redning: Manglende dokumentation Parakliniske undersøgelser: Håndtering af svar, og opfølgning mv Forebyggelse af identitetsforveksling: Manglende identificering med cpr.nr Manglende retningslinje for medicinordination Manglende kontrol af utensiliers og lægemidlers udløbsdato Tallene skal forstås således, at af alle klinkker der har haft besøg, og rettet til og fået 2. vurdering efter tilretning, der er tallene: Cirka 97,5 % er AKKREDITERET, og cirka 0,5 % er AKKREDITERET MED BEMÆRKNINGER, og cirka 2 % er IKKE AKKREDITERET.

3 Mål med plakat (vi har udviklet den for at): Skabe overblik + hjælpe til en struktureret tilgang til akkr.proces hvor ansvarsfordeling, opfølgning mv er klart+ Ophænges i frokoststuen/mødelokalet så fokus fastholdes i perioden, og ikke glemmes i hverdagens travlhed. 4 temaer, som indeholder 3-5 standarder, i alt 16 standarder!

4 Overordnet 1. 2: At følge god klinisk praksis for de specifikke pt
Overordnet 1.2: At følge god klinisk praksis for de specifikke pt. grupper der er nævnt, dvs følger ex. DSAM`s kliniske vejledning og forløbsbeskrivelser på sundhed.dk (el. lægehåndbogen). Klinikken skal have en procedure for, ex. ved at anvende den kliniske vejledning i oversigtsform, og hvor det er klart hvordan klinikken har løbende kontroller (års- og ml. kontrol) og det fremgår hvem gør hvad…… Samme for T2DM og KOL Sårbare patientgrupper: Sårbare el. udsatte patienter er patienter, hvor der er behov for særlige tiltag i en periode af kortere el. længere varighed Ex. på grupper er: skrøbelige ældre, misbrugere, psykisk syge, handicappede, børn med særlige risiko, patienter med flere kroniske sygdomme……. En gang årligt vælger klinikken en eller flere grupper, og iværksætter en målrettet indsats herfor (ex. opsøgende hjemmebesøg, multimorbiditet….) Ex. lave en kort plan/vejledning, ex. bruge datafangst, epikriser?, kommuner……. Der lægges vægt på at der r et samarbejde med andre sundheds-/sociale instanser: Eksempler på konkrete arbejder, der opfylder kravene: Opsøgende hjemmebesøg Opfølgende hjemmebesøg Terminale el. svært syge (KOL, HI mv) md forventet kort levetid: identificeres via epikrise, besøg v. sygepl. Og efterfølgende kontaktlæge…… Standard 1.4: Hvad gør I for at sikre, at den patientoplevede kvalitet er god nok? At patienterne er tilfredse med at komme hos dig som behandler? Er de tilfredse med dine medarbejderes indsats, når de kontakter klinikken pr. telefon, ved fremmøde mv? Ventetid: Kan du levere en elektiv konsultation indenfor 5 arbejdsdage, og hvad med ventetiden i telefonen?

5 OBS: I forhold til indikator 2:
”Lægen kan ved gennemgang af konkrete patientforløb for kronikergrupper demonstrere, at der i forbindelse med en eventuel gennemført årskontrol (0120) er sket en vurdering af medicinordinationer”. Derfor skal vi som forberedelse til surveyorbesøget finde 3 journaler pr. læge pr. kronikergruppe (for DM, KOL og sårbare patientgruppe, dvs. i alt 9 journaler pr. læge i klinikken).

6

7 DISKUSSION 4.2 (og generelt): Hvordan tilfører I ny viden til Jeres klinik, så alle er opdaterede? (ny medicin, behandlingsvejledninger, efteruddannelse mv) Brug af ledelsesmæssige værktøjer: Effektive klinikmøder, kaizen/tavlemøde, års-hjul……..

8 Efter akkreditering – Hva`så!
Fortsat arbejde med indsatser fra akkrediteringen………. Ny akkreditering? Mail fra DDKM-teamet


Download ppt "Er din klinik klar til surveyorbesøg?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google