Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Handlingsplan for øget gennemførelse

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Handlingsplan for øget gennemførelse"— Præsentationens transcript:

1 Handlingsplan for øget gennemførelse
SOSU Nord 2014

2 Handlingsplanen Første gang i april 2008
Alle erhvervsskoler – et lovkrav Planen skal indeholde præcise mål og strategier for, hvor meget vi forventer årligt at nedbringe frafaldet. Samt beskrivelse af de indsatser, som vi prioriterer for at nå målsætningen Deadline 22. april, indsendes til ministeriet, godkendes af bestyrelsen i marts september 2018

3 Taltendenser som baggrund for HØG’en
Ansøgertal fra 2012 til 2013 - Grundforløb: Fra 774 til 722 - Social og sundhedshjælper: Fra 1188 til 1013 - Social og sundhedsassistent: Fra 799 til 985 - Pædagogisk assistent: fra 692 til 607 Vi ser dog stigninger på de første optag i 2014, sammenlignet med samme optag sidste år. Undtagen på Pædagogisk assistent. september 2018

4 Taltendenser fortsat september 2018

5 Profil af frafaldsgrupper til HØG’en
Grundforløb - Fravær (45 %). Relativt set mest markant blandt årige mænd. - Fortrudt uddannelse (29 %). Både mænd og kvinder og alle aldersgrupper. - Personlige forhold (11 %). Relativt set flest kvinder, alle aldre. september 2018

6 Profil af frafaldsgrupper til HØG’en
Social og sundhedshjælper Opsagt af ansættende myndighed (22 %). Både mænd og kvinder, relativt set flest af dem, der er under 25 år. 1. praktikperiode. Personlige forhold og Sygdom (27%). Mest markant blandt kvinderne og de årige. Praktik 1 eller 2. september 2018

7 Profil af frafaldsgrupper til HØG’en
Social og sundhedsassistent - Sygdom (33%). Primært kvinder, de årige og 25+. Både i skole og praktik, men med en lille overvægt i praktik 1. september 2018

8 Obligatoriske indsatsområder i HØG’en
Fælles didaktisk og pædagogisk grundlag, herunder også Styrket differentiering Bedre kobling mellem skole- og praktikdel Styrket praktikpladsopsøgende arbejde september 2018

9 Hvilke indsatser beskriver vi?
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag: - Konkrete aktiviteter i forhold til praksisnær undervisning, inddragelse af værksteder/Future Lab - Styrket klasserumsledelse, herunder inddragelse af CL, forumteater m.v. - Udarbejdelse af IT-strategi, der skal omfatte øget brug af e-læring september 2018

10 Hvilke indsatser beskriver vi?
Styrket differentiering - Cooperative learning med særligt fokus på social og sundhedshjælperuddannelsen. - Læringscenter bl.a. til elever med godskrivning implementeres på den nye skole i Aalborg og som fjernundervisning i Frederikshavn (pga. gode erfaringer fra Hjørring) - IT-strategi, udvikling af digitale læringsmiljøer september 2018

11 Hvilke indsatser beskriver vi?
Stærkere kobling mellem skole – praktik Øget gennemførelse i praktikperiode 3. Som noget nyt skal kontaktlærerne altid deltage i vejledende samtaler ved problemer i praktikken. Yderligere fokus på elevens personlige og faglige kompetencer, især i 3. skoleperiode, grundet frafald i 3. praktik (Social og sundhedsassistent) Øget samarbejde mellem skole-praktik i 1. praktikperiode (Social og sundhedshjælper) - Udvikling af praktikvejlederuddannelserne, primært på SOSU-området september 2018

12 Hvilke indsatser beskriver vi?
Praktikpladsopsøgende arbejde - Forsat udvikling af organiseringsstrategi, indeholder bla. Udviklingskonsulenter der laver opsøgende arbejde i forhold til VEU medbringer en flyer der opfordrer til at blive praktikplads. Der laves telefoniske opkald til mulige praktikpladser Der aftales besøg af udviklingskonsulent med speciale inden for praktikpladsopsøgende arbejde september 2018

13 Valgfrie indsatsområder
Ta’ fat. Formålet med indsatsen er at mindske grundforløbselevernes fravær gennem en tidlig indsats og en konsekvent fraværsprocedure Snoezel (Future lab) på grundforløbet i Hjørring. Målrettet arbejde med sansestimulering og træning af elevernes bevidsthed vil styrke den enkelte elevs selvindsigt og dermed læreprocesser Studieforberedende forløb til social- og sundhedsassistentuddannelsen Realkompetencevurdering (RKV) på social og sundhedshjælperudd. Pilotprojekt på augustoptaget 2014, Hjørring. Projektet medvirker til udvikling af redskaber og metoder til RKV og undervisningsdifferentiering i digitale læringsmiljøer september 2018


Download ppt "Handlingsplan for øget gennemførelse"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google