Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Nye lærerroller på VUC – øget gennemførelse gennem social ansvarlighed

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Nye lærerroller på VUC – øget gennemførelse gennem social ansvarlighed"— Præsentationens transcript:

1 Nye lærerroller på VUC – øget gennemførelse gennem social ansvarlighed
Projektperiode:

2 Deltagende VUC’er: VUF VUC Lyngby VUC Nordsjælland VUC Vestegnen VUC Hvidovre/Amager Overordnede mål: Nedbringelse af fraværet til halvdelen Reduktion af frafaldet med en tredjedel Styrkelse af læringsmiljøet En forøget socialpædagogisk kompetence i lærergruppen

3 Evaluering og effektmåling (fokusområder):
Etablering af en kvantitativ baseline, dvs valide data om frafald, kursisttilstedeværelse og karakterer opdelt på AVU og HF/Gymnasie-hold og teams. Disse data matches med tilsvarende data fra årene 2009, 2010 og 2011. Interview med kursister og lærerne med henblik på afklaring af den oplevede betydning af de beskrevne indsatser. Lærerne afrapporterer god praksis og beskriver effektive strategier. Ledelsen opsamler erfaringerne med udviklingen af ledelsesstrategi.

4 Projektambitioner… Indsatsfelter: lærerkompetencer og kursistaktioner
Operationalisering af effektmål: %-satser, benchmarks, kompeten-cespørgeskema Forankring på skolen: Pædagogiske dage, erfaseminarer, konferencer Kompetenceudvikling af lærergruppen (”den udvidede lærerrolle”) Klasserumsledelse (didaktisk ledelse, AI, ”studieparathedsforløb”) Inddragelse af aktiverende og ansvarliggørende arbejdsformer Anvendelse af kursisttypologier (Randersprojektet) Socialpædagogisk kursus IT-anvendelse (elektroniske tavler, ”It-skriftlighed”)

5 Paulsen og Beck: Dannelsespositioner/kursisttypologi
marts 2012 NCK / Nye lærerroller på VUC

6 Socialpædagogisk kompetencekursus
Udvikles af DPU/NCK og VUC’erne Foreløbigt indhold (kompetenceoversigt): kunne se faresignaler, der indikerer muligt frafald kunne handle med henblik på at sikre tilstedeværelse og gennemførelse – ”håndtere fravær” kunne opbygge relationer og give dem betydning kunne bruge redskaber til konflikthåndtering kunne gennemføre studieintensiv vejledning (tutor/mentor) kunne arbejde med anerkendende og inkluderende pædagogik kunne opbygge et coaching-klima i klassen kunne anvende kursisttypologien i planlægningen af undervisningen marts 2012 NCK / Nye lærerroller på VUC

7 Læreraktiviteter Der deltager på alle VUC’er 100 projektlærere
På VUF deltager i alt 20 projektlærere, 13 fra GL-området, 7 fra avu. Projektlærerne deltager i 7 ( ) kursusdage (á 7,4 t) og i to erfa-seminarer/konferencer (ikke endeligt afgjort) samt i supervision med ekstern konsulent (2 møder á 2 timer) Projektlærerne danner team eller grupper (16 t), afhængigt af tilmelding og endelig deltagelse Der skal udarbejdes erfaringsbaseret materiale af de deltagende projektlærere undervejs eller sidst i projektforløbet (tid hertil ikke afgjort) Alle lærere deltager i 3 pædagogiske dage, som arrangeres med udgangspunkt i de erfaringer, som indhentes i projektet

8 Invitation til deltagelse
Såvel hf- som STK-undervisning skal være repræsenteret blandt de deltagende lærere. Det vil være ønskeligt, at mindst et team på hf og et kerneteam på STK deltager. Enkeltlærere er ligeledes velkomne, og vil kunne indgå i kommende team eller indgå i en arbejdsgruppe. Interesserede mailer til NCK og HEJ senest 1/6 Projektlærerne vælges inden sommerferien, så de kan indgå på forhånd i Martins skemalægning


Download ppt "Nye lærerroller på VUC – øget gennemførelse gennem social ansvarlighed"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google