Instruktion til mødeledere

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
God uddannelsesvejledning - Udvikling
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Ny ansættelsesprocedure hvordan?
3-timersmødet 2013 TEMA: Samarbejde i teams og om patientforløb • Tankegangen bag den forløbsorienterede organisationen (FLO) er, at patienten og patientforløbet.
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
3-timers møder på Regionshospitalet Randers
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
1 Innovation i AT i 2g på Fjerritslev Gymnasium Branding (2.22) Fremtidens by ( )
Arbejdspladsudvikling
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Almen studieforberedelse
Storyboard Læringsseminar 2
Præsentationsskabelon til Forpremiere 26. februar 2013 UDFYLD KONCEPTNAVN.
Arbejde i grupper med KIE-modellen
360 graders evaluering i den lægelige videreuddannelse
3-timersmøde 2010 Børneafdelingen Hvad gør vi godt: •Feedback og supervision i Børnemodtagelsen og Børneambulatoriet. •Enkelte yngre læger er kontaktpersoner.
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
Darum skole 4. november 2013.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Kvantitative metoder
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Mødeledelse og deltagelse
Karl Henrik Flyums model
At udforske sin egen praksis
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
TEMA: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer. Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges større.
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
Vejlederens kommunikation
Det uhensigtsmæssige uddannelsesforløb Mellem 3-10 %, ny undersøgelse i Århus 6,8 % Ikke forskel på køn Ikke forskel på alder Ikke forskel på speciale.
Ungdommens Uddannelsesvejledning Odder & Skanderborg
Jesper Lundh1 Implementering Det at bringe ny viden og færdigheder tilbage til praksis.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Information til respondenter Feedback i den lægelige videreuddannelse.
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
3-timersmøderne 2016 Initiativ * Konkrete uddannelsesinitiativer + dialog * Konkrete uddannelsesinitiativ er + dialog Årlig rapport 3-timersmødet Vision.
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Instruktion til mødeledere
3-timersmødet 2017.
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Vejledende tider for 3-timersmøde
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Hvornår er en uddannelsesplan god? Bliver den brugt?
3-timers møde Aarhus Universitetshospital 2017
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Vejledende tider for Velkomst v/mødeleder – 5 minutter
Oplæg om 3-timers møder Regionshospitalet Randers.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
MEDvirk NU - en digital tjekliste til at nå i mål med arbejdsmiljøet
3-timersmødet 2017.
Oplæg om 3-timers møder Regionshospitalet Randers.
Nye digitale løsninger
Instruktion s. 1/3 : Introduktion CAMPUS+ forberedelse.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Personalemøde – opfølgning på MTU
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
3-timersmødet 2018.
Introduktion og instruktion
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Instruktion til mødeledere 3-timersmøder i HEV Instruktion til mødeledere

3-TIMERSMØDE – en tænketank for lægelig videreuddannelse Alle læger under uddannelse i en afdeling mødes i 3 timer og taler om uddannelse En mødeleder styrer slagets gang og holder fokus på struktureret vis. Der er udgivet et program. Der varmes op med hvad I fik gennemført siden sidste 3-timers møde. Brug posteren fra 2016. Få evt. handleplanen fra UAO. Udgangspunktet er derefter, hvad I selv har oplevet; godt som mindre godt. Hvordan kan I tænke, at det bliver bedre. Hvad kan I selv gøre, hvis I får lov? Hvor og hvordan kan yngre læger i 2017-18 bidrage til at uddannelsen bliver endnu bedre? Hvor og hvordan kan andre læger på afdelingen hjælpe med at gennemføre jeres initiativer?

3-TIMERSMØDE – en tænketank for lægelig videreuddannelse Dokumenter til 3-timersmøde - programhandout Status siden sidst. Individuelt ark. Egne reflektioner – deles 2 og 2 Gruppeark. Reflektioner 2-4 par sammen. Deltagende læger Fælles referat 1 Hvor og hvordan kan yngre læger selv tage ansvar for ændringer? Fælles referat 2 Hvor og hvordan kan andre læger på afdelingen hjælpe med at gennemføre jeres initiativer? Kommenteret handleplan udfyldes af UAO, mødeleder og ledende overlæge efter yngre lægers dialogmøde med afdelingens seniore læger

3-TIMERSMØDE – en tænketank for lægelig videreuddannelse Programhandout udfyldes med jeres tanker og ideer og i slutfasen udfyldes fællesark 1 og 2. Gerne flere initiativer. Hele programhandout indsendes af mødelederen til Tove Watson, HR afdelingen. Fælles ark 1 og 2 sendes til afdelingsledelsen og UAO Der holdes møde med øvrige læger i afdelingen om planerne og der udfærdiges en handleplan (UAO) for de initiativer, som skal gennemføres. Handleplanen skrives i program handout, som indsendes til Tove Watson. Yngre læger laver en poster som skal indeholde antal foreslåede initiativer i 2016, gennemførte, delvis gennemførte, ikke gennemførte ( søjler / lagkage). Forslag 2017 med plads til at markere, når de er gennemført. Posteren indsendes elektronisk til Tove Watson, senest 10.1.18. Hun får den printet til 25.1.17 præsenteres posteren til et temamøde for LVUR og de ledende overlæger. Den kommer derefter på hjemmesiden. Hæng posteren op i afdelingen og sørg for at den tages op på uddannelsesmøder. Marker når et mål er nået.

3-TIMERSMØDE 2017, kvalitetsudvikling af den lægelige videreuddannelse Hvor mange initiativer fik I indført på jeres afdeling i året der gik? Afrapportering i Programhandout og poster Under og efter mødet udfyldes skemaerne i programhandout incl. oplysningerne om, hvor mange initiativer der var i 2016 og hvor mange af disse ,der blev gennemført. Det var en stor succes med postere i 2016, hvorfor vi gentager dette i 2017. Alle får del i de gode initiativer på tværs. Posterne kan ses på hjemmesiden og hænges op i afdelingen til understøtning af implementeringen Indsend det fulde handout. Ikke et substitut. Poster fremstilles elektronisk og Tove Watson får den printet Deltag på temamødet om kvalitetsudvikling i den lægelige videreuddannelse d. 24.1.17 med en poster, som en af jer skal præsentere. Hæng posteren op et strategisk sted i afdelingen og sæt flag ved, når et mål er nået.

3-TIMERSMØDE 2017, kvalitetsudvikling af den lægelige videreuddannelse Frit emne Et emne eller flere emner Afgør ud fra vigtighed og størrelse hvad og hvor meget I tager fat i et emne Prioriter sammen med mødedeltagerne

Kvalitetsudvikling af den lægelige videreuddannelse 3 3-TIMERSMØDE 2017 Kvalitetsudvikling af den lægelige videreuddannelse Hvad er vigtigt for jer at tage fat på? Er arbejdstilrettelæggelsen uddannelsesorienteret? Er der en kultur for feedback? Lærer YL at inddrage patienten? Kommer læringen fra kurser i spil på afdelingen? Er alle skarpe på kompetencevurdering? Er konferencerne lærende? Hvordan gøres supervision til en del af den daglige drift? Skal de yngre læger tage flere initiativer i hverdagen? Hvor ser YL muligheder for accelereret læring? Hvad betyder det hvis vi laver noget sammen i fritiden? ???

3-TIMERSMØDE 2017, kvalitetsudvikling af den lægelige videreuddannelse Alle læger modtager og giver uddannelse En positiv og udviklende kultur fremmer den kontinuerlige professionelle udvikling Yngre læger i uddannelsesforløb kan med 3- timersmødet selv bidrage til at fremme gode udviklingsforløb Hvor og hvordan kan yngre læger bidrage i 2017 til at uddannelsen bliver endnu bedre?

Kvalitet i lægelig videreuddannelse 3 3-TIMERSMØDE 2017 Kvalitet i lægelig videreuddannelse Dit bidrag i dag tæller til uddannelsen fremover

Vejledende tider for Velkomst v/mødeleder – 5 minutter 3-timersmødet Velkomst v/mødeleder – 5 minutter Præsentation af formål og forløb samt valg af referent – 10 minutter Hvad fik vi indført efter 3-timer 2016 - 10 minutter Individuelt samt diskussion med sidemand – 20 minutter Evt. prioritering af emne(r) 10 minutter Pause – 10 minutter 4 - 8 mandsgrupper arbejder. Gruppeark udfyldes og indsamles af mødeleder – 40 minutter Plenum, hvor Fællesreferat 1 og Fællesreferat 2 udfærdiges i fællesskab – 60minutter Prioritering og buffer – 15 minutter Efterfølgende sørger mødeleder for indberetning elektronisk (mail med udfyldt handout)

Instruktion 1 Gå sammen to og to. OBS POSITIV TILGANG! Gå sammen to og to. Først bruger I 5 min. hver for sig til at reflektere over nedenstående spørgsmål (nedskriv små sætninger, der kan illustrere dine svar på det individuelle arbejdsark). Herefter interviewer I hinanden i 2 x 10 min: Når du tænker tilbage på din tid i den afdeling, du er i nu – hvilke 2-3 gode læringsoplevelser vil du så fremhæve i forhold til din uddannelse på afdelingen? Hvad gjorde du og hvad gjorde andre (ledelsen, den uddannelsesansvarlige overlæge, din vejleder, den uddannelseskoordinerende yngre læge, andre kolleger og samarbejdspartnere), der bidrog til, at det blev til gode oplevelser? Har du forslag til ændringer, som kan medvirke til at styrke uddannelsen af den enkelte yngre læge? Hvilken effekt vil ændringerne få?

Instruktion 2 Gå sammen med 2 - 4 andre par: Forbedret uddannelse Gå sammen med 2 - 4 andre par: (såfremt I kun er få læger i afdelingen, kan dette foregå i plenum, men det er vigtigt, at gruppearket udfyldes) Fortæl om din makkers gode og mindre gode oplevelser, om forslag til ændringer, der vil gøre en forskel, samt mulige effekt, hvis ændringer gennemføres. Husk fokus på uddannelsen. Formuler i gruppen jeres fælles oplevelser (gode og mindre gode) omkring uddannelsen. Nedskriv på vedlagte Gruppeark. Formuler gruppens forslag til ændringer, der vil gøre en forskel, eller som I formoder vil gøre det. Hvilke mulige effekter forventer I? Nedskriv på vedlagte Gruppeark. Forbered jeres fremlæggelse i Plenum.

Kvalitet i lægelig videreuddannelse Instruktion 3 Kvalitet i lægelig videreuddannelse Husk fokus på uddannelsen. Der kan være store og små emner – lette og svære løsninger. Når Fællesark 1 og 2 skal udfyldes er det vigtigt, at I er opmærksomme på de forskellige niveauer: Fælles ark 1: Hvad kan I selv gøre? (alt hvad der kan gøres i egne rækker, er vigtigt at få med) Her skal også anføres forslag til initiativer, som I gerne vil være ansvarlige for, men som kræver involvering af ledelsen og seniore lægekolleger. I fælles ark 2 nævnes et sådant forslag igen evt. blot med stikord og henvisning til forslag nr. Hvad håber vi, at andre tager fat på/hjælper med? Dette anføres i Fællesark 2.