Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Introduktion og instruktion

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Introduktion og instruktion"— Præsentationens transcript:

1 Introduktion og instruktion
3-timersmøder i HEV 2018 Introduktion og instruktion

2 kvalitetsudvikling af den lægelige videreuddannelse
3-timersmøde 2014 3-TIMERSMØDE 2018, kvalitetsudvikling af den lægelige videreuddannelse Alle læger modtager og giver uddannelse En positiv og udviklende kultur fremmer den kontinuerlige professionelle udvikling Yngre læger i uddannelsesforløb kan med 3- timersmødet selv bidrage til at fremme gode udviklingsforløb Hvor og hvordan kan yngre læger bidrage i til at uddannelsen bliver endnu bedre?

3 en tænketank for lægelig videreuddannelse
3-timersmøde 2014 3-TIMERSMØDE – en tænketank for lægelig videreuddannelse Alle læger under uddannelse i en afdeling mødes i 3 timer og taler om uddannelse En mødeleder styrer slagets gang og holder fokus på struktureret vis. Der er udgivet et programhandout, som I skal følge. Dit bidrag i dag tæller til uddannelsen fremover

4 en tænketank for lægelig videreuddannelse
3-timersmøde 2014 3-TIMERSMØDE – en tænketank for lægelig videreuddannelse Hvad fik I gennemført fra sidste 3-timers møde? Helt Delvist Slet ikke Brug posteren fra 2017 .

5 en tænketank for lægelig videreuddannelse
3-timersmøde 2014 3-TIMERSMØDE – PROCES en tænketank for lægelig videreuddannelse Udgangspunktet er derefter, hvad I selv har oplevet; godt som mindre godt. Hvordan kan I tænke, at det bliver bedre. Hvad kan I selv gøre, hvis I får lov? Hvor og hvordan kan yngre læger i bidrage til at uddannelsen bliver endnu bedre? Hvor og hvordan kan andre læger på afdelingen hjælpe med at gennemføre jeres initiativer? Dialogmøde med seniore læger Handleplan ( UAO,UKYL,ledende overlæge) Poster og postersession

6 Uddannelsesstrategi for HEV – 3 områder
3-timersmøde 2014 3-TIMERSMØDE 2018, FOKUS 2018 Uddannelsesstrategi for HEV – 3 områder Uddannelsesstrategi for HEV for Grunduddannelse ( stud.med. 724 pr.år) skal inddrages trænes og lære i praksis – en kompleks omstilling. Efter- og videreuddannelse og kompetenceudvikling ( 3700 ansatte) Autorisationbelagte og/eller karriere/organistionens opgaver nu og fremover. Uddannelse i patientlæring alle.

7 3-timersmøde 2014 3-TIMERSMØDE 2018, uddannelsesstrategi Hvad siger og ønsker personalet om efter- og videreuddannelse Opbygning af en kultur, hvor uddannelse prioriteres som en kerneopgave, og hvor alle tager ansvar for at prioritere drift og uddannelse som hinandens forudsætninger En strategi for systematisk og struktureret planlægning af kompetenceudvikling i hverdagen Synlige muligheder for efter- og videreuddannelse En strategi for systematisk styrkelse af videndeling og implementering af nye tiltag på baggrund af de ansattes dygtiggørelse Kvalificering af vejlednings- og undervisningskompetencer hos både formelle og uformelle vejledere og undervisere

8 3-timersmøde 2014 3-TIMERSMØDE 2018, HEVs uddannelsesstrategi , mål for videreuddannelsen, danner rammen for emner 1. Systematiseret kompetenceafdækning og - udvikling i alle afdelinger  1.1.Vi drøfter kompetencer i forbindelse med medarbejderudviklingssamtaler ( = vejledersamtaler) 1.2. Vi anvender viden om kompetencer både på individ- og gruppeniveau i forbindelse med rekruttering 1.3.Vi fastholder og tiltrækker kompetente ansatte  2. Deling og implementering af viden opprioriteres og systematiseres 3. Synlige muligheder for struktureret efter- og videreuddannelse og kompetenceudvikling  4. Undervisnings- og vejledningsopgaven prioriteres og udvikles

9 kvalitetsudvikling af den lægelige videreuddannelse
3-timersmøde 2014 3-TIMERSMØDE 2018, kvalitetsudvikling af den lægelige videreuddannelse Omsat til lægelig videreuddannelse f.eks. Uddannelsesplan – lægges strategisk og realistisk ( niveau, rotation, kursusplan) systematisk uddannelseseffektiv arbejdstilrettelæggelse (fast track, tilpasset funktion/rotation) deling og implementering af viden fra kurserne (hvad kan afdelingen bruge min viden til) udvikling af vejlederne( feedback fra YL?) Udvikling af undervisningen Hvad ser I?

10 kvalitetsudvikling af den lægelige videreuddannelse
3-timersmøde 2014 3-TIMERSMØDE 2018- kvalitetsudvikling af den lægelige videreuddannelse Valg af emne(r) Et emne eller flere emner Afgør ud fra vigtighed og størrelse hvad og hvor meget I tager fat i et emne Prioriter sammen med mødedeltagerne

11 kvalitetsudvikling af den lægelige videreuddannelse
3 3-TIMERSMØDE 2018 kvalitetsudvikling af den lægelige videreuddannelse Hvad er vigtigt for jer at tage fat på? Er arbejdstilrettelæggelsen uddannelsesorienteret? Er der en kultur for feedback? Lærer YL at inddrage patienten? Kommer læringen fra kurser i spil på afdelingen? Er alle skarpe på kompetencevurdering? Er konferencerne/undervisningen lærende? Hvordan gøres uddannelsesplanen til en del af den daglige drift? Skal de yngre læger tage flere initiativer i hverdagen? Hvor ser YL muligheder for accelereret læring? ???

12 en tænketank for lægelig videreuddannelse
3-timersmøde 2014 3-TIMERSMØDE – en tænketank for lægelig videreuddannelse Programhandout - Dokumenter til 3-timersmøde Status siden sidst. Individuelt ark. Egne reflektioner – deles 2 og 2 Gruppeark. Reflektioner 2-4 par sammen. Deltagende læger Fælles referat 1 Hvor og hvordan kan yngre læger selv tage ansvar for ændringer? Fælles referat 2 Hvor og hvordan kan andre læger på afdelingen hjælpe med at gennemføre jeres initiativer? Kommenteret handleplan udfyldes af UAO, mødeleder og ledende overlæge efter yngre lægers dialogmøde med afdelingens seniore læger

13 Hvad skal der ske med skemaerne
3-timersmøde 2014 3-TIMERSMØDE – Hvad skal der ske med skemaerne Programhandout udfyldes med jeres tanker og ideer og i slutfasen udfyldes fællesark 1 og 2. Gerne flere initiativer. Hele programhandout, ikke et substitut, indsendes af mødelederen til Tove Watson, HR afdelingen. Fælles ark 1 og 2 sendes til afdelingsledelsen og UAO Der holdes møde med øvrige læger i afdelingen om planerne, og der udfærdiges en handleplan (UAO) for de initiativer, som skal gennemføres. Handleplanen skrives i program handout, som igen indsendes til Tove Watson. Yngre læger laver en poster som skal indeholde antal foreslåede initiativer i 2017, gennemførte, delvis gennemførte, ikke gennemførte ( søjler / lagkage). Forslag 2018 med plads til at markere, når de er gennemført. Posteren indsendes elektronisk til Tove Watson, senest Hun får den printet til præsenteres posteren til et temamøde for LVUR og de ledende overlæger. Den kommer derefter på hjemmesiden. Hæng posteren op i afdelingen og sørg for at den tages op på uddannelsesmøder. Marker når et mål er nået.

14 Vejledende tider for Velkomst v/mødeleder – 5 minutter
3-timersmødet Velkomst v/mødeleder – 5 minutter Præsentation af formål og forløb samt valg af referent – 10 minutter Hvad fik vi indført efter 3-timer minutter Individuelt samt diskussion med sidemand – 15 minutter Evt. prioritering af emne(r) 15 minutter Pause – 10 minutter 4 - 8 mandsgrupper arbejder. Gruppeark udfyldes og indsamles af mødeleder – 40 minutter Plenum, hvor Fællesreferat 1 og Fællesreferat 2 udfærdiges i fællesskab – 60minutter Prioritering og buffer – 15 minutter Efterfølgende sørger mødeleder for indberetning elektronisk (mail med udfyldt handout)

15 3-timersmøde 2014 Gå sammen to og to
3-TIMERSMØDE INSTRUKTION 1 kvalitetsudvikling af den lægelige videreuddannelse Gå sammen to og to Brug 5 minutter hver for sig til at reflektere over nedenstående spørgsmål. Nedskriv små sætninger på det individuelle ark til at illustrere dine svar. Herefter interviewer I hinanden i 2 x 7 min. Spørgsmål: 1. Når du tænker tilbage tiden i den afdeling, hvor du er nu, hvilke 2-3 gode eksempler på struktureret uddannelse vil du fremhæve? 2. Hvad gjorde du og hvad gjorde andre (ledelsen, den uddannelsesansvarlige overlæge, din vejleder, den uddannelseskoordinerende yngre læge, andre kolleger og samarbejdspartnere), der bidrog til, at det blev til gode oplevelser? 3. Har du forslag til ændringer, som kan medvirke til at styrke uddannelsen af den enkelte yngre læge? 4. Hvilken effekt vil ændringerne få  POSITIV TILGANG

16 3-TIMERSMØDE –INSTRUKTION 2
Forbedret uddannelse Gå sammen med 2-4 andre par. ( såfremt i kun er få læger kan dette foregå i plenum, men det er vigtigt at I får udfyldt gruppearket) 1. Fortæl om din makkers gode og mindre gode oplevelser, om forslag til ændringer, der vil gøre en forskel, samt mulige effekt, hvis ændringer gennemføres. Husk fokus på uddannelse. 2. Formuler i gruppen jeres fælles oplevelser (gode og mindre gode) omkring uddannelsen. Nedskriv på vedlagte Gruppeark 3. Formuler gruppens forslag til ændringer, der vil gøre en forskel, eller som I formoder vil gøre det. Hvilke mulige effekter forventer I? Nedskriv på vedlagte Gruppeark. 4. Forbered jeres fremlæggelse i plenum

17 3-timersmøde 2014 3-TIMERSMØDE –INSTRUKTION 3 Kvalitet i den lægelige uddannelse Husk fokus på uddannelsen. Der kan være store og små emner – lette og svære løsninger. Når Fællesark 1 og 2 skal udfyldes er det vigtigt, at I er opmærksomme på de forskellige niveauer: Fælles ark 1: Hvad kan I selv gøre? (alt hvad der kan gøres i egne rækker, er vigtigt at få med Her skal også anføres forslag til initiativer, som I gerne vil være ansvarlige for, men som kræver involvering af ledelsen og seniore lægekolleger. I fælles ark 2 nævnes et sådant forslag igen evt. blot med stikord og henvisning til forslag nr. Fælles ark 2: Hvad håber vi andre ( ledelsen, seniore læger, hospitalet) vil tage fat på eller hjælpe os med?


Download ppt "Introduktion og instruktion"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google