Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

3-timers møde Aarhus Universitetshospital 2017

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "3-timers møde Aarhus Universitetshospital 2017"— Præsentationens transcript:

1 3-timers møde Aarhus Universitetshospital 2017

2 Hvad skal vi have ud af de 3 timer?
Status: Konkret viden Siden sidste 3-timers møde i 2016 hvad er gennemført fuldt ud, delvist og slet ikke? Afdelingernes uddannelse lige nu Hvad rør sig? Udviklingsmuligheder: Konkrete initiativer til hvordan YL bedre uddannelse sammen med kolleger og ledelsen

3 3-timers møde – idékatalog + fælles lægemøde - dialog
”Kontakt” med ledelsen og UAO Handleplan inkl. ansvar Iværksættelse af tiltag justeringer… 1 4 2 3

4 Konferencer - hvordan øger vi læringsværdien af disse?
Årets tema er … Konferencer - hvordan øger vi læringsværdien af disse? Hvordan sikrer vi de rigtige konferencer med de rigtige deltagere på rette tid og sted så både læring og patientbehandling optimeres? Hvordan kan brug af EPJ, Klinisk Logistik mm understøtte læring ved konferencerne ? Fordi konferencer kan skabe fælles refleksion og læring vi får nye rammer og muligheder når vi flytter sammen vi skal være enige om hvad formålet med konferencerne

5 Strategi for den lægelige videreuddannelsen AUH - den kliniske oplæring
C

6 Konferencer har mange formål
Danske Multidisciplinære Cancer Gruppe & Kræftpakker

7 Uddannelsesværdi 1; Den fælles faglige refleksion…

8 Uddannelsesværdi 2; at lære at mestre at lede en konference
Klinisk Mikrobiologi Redskab til kompetencevurdering af ”Klinisk konference” Til inspiration

9 Værdi af morgen konferencen – et review fra 2013

10 At sætte mål og holde fokus; hvad vil vi som uddannelseslæger medvores konferencer?
”Det er klogt at spørge en, hvad man leder efter, før man begynder at lede” (citat: Peter Plys)

11 Program for 3-timers møde
Velkomst (15 min) Status siden sidste 3 timers møde (30 min) Handleplan fra 2016 – status på indsatsområderne? Nye tiltag – fokus på årets tema (45 min) Egen refleksion Diskussion i grupper af 3 Pause (15 min) Nye tiltag – fokus på årets tema (30 min) Gruppediskussion - oplevelser/overvejelser deles Forslag til ændringer formuleres og bringes med til plenum Plenum (45 min) De 5 vigtigste punkter prioriteres Handleplan laves for yngre lægers egne initiativer Hvad skal der videre ske? (15 min)

12 Del 1 – Instruktion (brug af det individuelle arbejdsark)
Gå sammen i grupper af 3 – fokuser på ”Årets tema” Brug først 5 min. hver for sig til at reflektere over nedenstående spørgsmål – skriv ned på ”Individuelt arbejdsark” Når du tænker på den tid du har været i afdelingen – hvilke 2-3 gode og hvilke 2-3 mindre gode oplevelser vil du fremhæve i forhold til, hvordan vores konferencer bidrager til din og andres læring. Obs husk at tænke på alle de 7 lægeroller! Hvad gjorde du, og hvad gjorde andre, som bidrog til, at det blev til gode/ mindre gode oplevelser? Har du konkrete forslag til ændringer af vores konferencer? Overvej, hvilke forventninger, der er til din rolle i konferencerne? Hvad er den optimale konference set med dine briller? Er der uudnyttede muligheder indenfor brugen af IT? Hvilken effekt vil du forvente, at ændringerne vil få for din og andres læring inkl. patientbehandling Interview hinanden om, hvad I hver har noteret ca. 3 x 10 min.

13 Del 2 – Instruktion (brug af Gruppeark)
Gå sammen med 2 – 3 andre grupper hvis få deltagere kan dette foregå i plenum Diskuter i gruppen ud fra nedenstående – obs. i alt 30 minutter: Fortæl kort fra Jeres første gruppe om gode og mindre gode oplevelser, om forslag til ændringer, der vil gøre en forskel og have effekt, hvis ændringerne gennemføres Husk fokus på konferencernes læringsværdi Formuler i gruppen Jeres fælles oplevelser omkring konferencer og læringsværdi. Skriv ned på Gruppeark. Formuler gruppens forslag til ændringer, der vil gøre en forskel, eller som I formoder vil gøre en forskel. Hvilke mulige effekter forventer I? Forbered Jeres fremlæggelse til plenum

14 Del 3 – Instruktion (Plenum - opsamling af alle ideer)
Diskuter først forslagene til Årets tema og herefter andre forslag Hvad kan vi selv gøre? Hvad vil vi også gerne, men som vi håber, at andre tager hjælper med? OBS! Hver meget skarp på, hvilke konkrete initiativer en idé udløser Saml gerne ideerne i temaer

15 Ideerne indsamles – opdeles (brug en stor tavle)
Til ”Fællesreferat 1” Til ”Fællesreferat 2” Årets tema Hvad kan vi selv gøre? Andre forslag Årets tema Hvad vil vi også gerne, men som kræver andres hjælp? Andre forslag

16 Plenum; prioritering og handleplan (inkl
Plenum; prioritering og handleplan (inkl. udfyldelse af ”Fællesreferat 1 (selv) og 2 (andre)”) Prioriter emnerne vigtighed, effekt, gennemførlighed, ressourcer mm Vælg 5-6 emner til handleplanen Der skal være mindst 2 forslag til årets tema – klinisk observation og feedback For hver emne beskrives Formål/ønsket effekt Konkret initiativ – hvad skal gøres? Tidsramme – start/slut? Hvem er ansvarlig dvs. navn på en yngre læge evt. sammen med ledelse/UAO?

17 Efter 3-timers mødet Opsamlende lægemøde afholdes den X/X
status fra sidste års handleplan diskussion af forslag fra ”Fællesreferat 1 og 2” prioritering af 5-6 punkter inkl. forslag til konkret handleplan Afsluttende møde afholdes den X/X møde med UAO, ledende overlæge, UKYL, mødeleder endelig handleplan aftales og udmeldes plan for opfølgning aftales

18 Fra idé til praksis Afdelingens handleplan sættes i værk
De ansvarlige sikrer, at alle deltager og gør som aftalt! Uddannelseskoordinerende overlæger anvender materialet til Det årlige uddannelsesstatusmøde i afdelingen Hvordan er det gået? Præsenterer de overordnede temaer fra handleplaner for hospitalsledelsen Er der noget hospitalet kan gøre for at hjælpe med at yngre lægers initiativer lykkes i praksis?

19 Kontaktpersoner - forbedringsarbejde
Nyt tiltag for 3 timers møderne 2017/2018 Afdelingen kan få hjælp til at omsætte ideer til afprøvning i praksis ved hjælp af Forbedringsmodellen Kvalitetskonsulenterne fra Kvalitet & Udvikling kan kontaktes direkte

20 Tak for i dag

21 Litteratur om konference, læring og udbytte
Region Midt hjemmeside (tips til optimeret stuegang og konferencer pdf) 3-timers rapport 2011 Aalborg Universitetshospital s Kompetencevurdering – klinisk konference – Klinisk mikrobiologi 2016 Udarbejdelse af en generisk vejledning til multidisciplinære team-konferencer i Danmark. Lajer H et al. Ugeskrift for læger 2016 Toward Best Practices for Surgical Morbidity and Mortality Conferences: A Mixed Methods Study. De Vos et al J Surgical Education 2017 Medical morbidity and mortality conferences - past, present and future. J George BMJ.com (pdf) Morning conferences for anastehesiologists to be or not to be? Ludvigsen A et al. Acta Anae Scand 2013 (pdf) Review; Morning Report: Can an Established Medical Education Tradition be validated Med Educ 2013 (pdf af udsnit) Teaching high value care - a novel morning report. Bowman J et al. The Clininal Teacher 2015

22 Rapport 3-timers møde 2011 Aalborg Universitetshospital – Susanne Nøhr mfl
Gina L. Luciano et al 2011: Residents-as-Teachers: Implementing a Toolkit in Morning Report to Redefine Residents Roles, Teaching and Learning in Medicine: An International Journal, 23:4,


Download ppt "3-timers møde Aarhus Universitetshospital 2017"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google