Bedømmelse og karakterer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Grundlæggende IT, niveau G
Caseeksamen – ny grundfagsbekendtgørelse PowerPoint til elever Casevirksomhed HTH
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
HISTORIE Den mundtlige prøve
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
1. november 2012Erling Birkemose Eksaminators rolle Censormøde 1. november 2012.
7-trinsskalaen.
Eksamen og eksamensbilag :
Matematik afgangsprøve 2013
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Overgangsordning Trin 2 social-og sundhedsassistentuddannelsen.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Baggrunden for at indføre en ny karakterskala
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Prøvebeskrivelse Bedømmelsesdokument
Tidsplan for eksamen 40s umd
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Erhvervsuddannelser.
Mundtlig matematik eksamen
overgangsordning Trin 1 social- og sundhedshjælperuddannelsen
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Censormøde i Odense tirsdag den 29
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Praktikvejledertræf d. 28/9, 2015 Ny uddannelsesordning (PAU) Påbegyndelse: Januar 2016.
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
Eksamensorientering S16 Marselisborg Gymnasium Else Marie Gejl Hans Christian Hulvej.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
EUD-reformen generelt Reformens betydning for ernæringsassistentuddannelsen Nyt fra FUE Ny FUE-hjemmeside EUC Syd - Praktikværtdag 8/9/
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Erfaringer med brug af 7-trins-skalaen, DPU 27. august 2007
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Naturvidenskabeligt grundforløb på Gladsaxe Gymnasium
Ny karakterskala – nye mål?
Konference 2017 Velkommen til konference 2017 for
Udkast til justering af KS
Grundfaget teknologi i EUD
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
Fagdidaktisk kursus i biologi
Teoretisk pædagogikum
Hjælpeskema til bedømmelse i praktikken 2017
Naturfag.
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
AT-eksamen 2018.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Oplæg fagmøde naturfag, fysik og kemi 2017
Grundfag og prøver – 2017 Oplæg om prøver
Grundfag og prøver – EUC Lillebælt 2. februar 2017
Studieretningsprojektet
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Infomøde om synteseopgaven
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Erfaringsmøde om prøverne i dansk som andetsprog
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Faggruppemøde EUC-Lillebælt den 2. februar 2017
Om prøveformen Filosofi C.
AT-eksamen 2019.
Obligatorisk Selvvalgt Opgave
Præsentationens transcript:

Bedømmelse og karakterer Titeldias Fagkonsulent Lena Bagge Ejendomsservicetekniker uddannelsen 21-09-2017

Rammer og regler for prøven Svendeprøven Tilrettelæggelse og beskrivelse af prøven Information og vejledning til eleverne Grundlag og kriterier Taksonomi på hovedforløbet ud fra de 4 præstationsstandarder 7 trins skalaen Bedømmelseskriterier – hvordan? Ejendomsservicetekniker uddannelsen 21-09-2017

Rammer og regler for prøven De formelle rammer for prøven findes i § 41 i Hovedbekendtgørelsen. https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=179825 De generelle regler for prøver fremgår af Eksamensbekendtgørelsen https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=161427 De generelle bestemmelser om bedømmelse og karakterer findes i Karakterbekendtgørelsen: Ejendomsservicetekniker uddannelsen 21-09-2017

Svendeprøve på sidste skoleophold En skriftlig prøve, en mundtlig eksamination på baggrund af et individuelt skriftligt projekt og en praktisk prøve. Prøven afvikles over to dage. Den skriftlige prøve , multiple choice prøve. Den mundtlige eksamination , valgfrit individuelt skriftligt projekt. Den praktiske prøve består af løsning af en praktisk opgave. Stk. 4. Der gives én karakter for hver af prøvens tre dele, Jf. stk. 2. Eleven har bestået, hvis der opnås mindst 02 uden afrunding som et gennemsnit af karakterne for den skriftlige og mundtlige prøve, samt hvis den praktiske prøve er bestået. Den mundtlige eksamination består af en fremlæggelse af et valgfrit individuelt skriftligt projekt. I eksaminationsgrundlaget indgår det individuelle skriftlige projekt, som skal knytte sig til emner inden for uddannelsesspecifikke fag og valgfri specialefag. Projektet udføres i den sidste skoleperiode inden for 1 uge. Bedømmelsesgrundlaget er elevens mundtlige eksamination, som har et omfang af 20 minutter inkl. votering. Den praktiske prøve består af løsning af en praktisk opgave. Bedømmelsesgrundlaget er elevens praktiske løsning. Opgaven løses inden for en varighed af 3 timer. Der gives 1 times forberedelsestid inden prøvens aflæggelse. Ejendomsservicetekniker uddannelsen 21-09-2017

Tilrettelæggelse og beskrivelse af prøven Beskrivelsen til eleverne skal især have fokus på 4 aspekter: De væsentlige mål og krav (Hvilke kompetencemål prøven fokuserer på) Eksaminationsgrundlaget (Udgangspunktet for eksaminationen) Bedømmelsesgrundlaget (Elevens præstation) Bedømmelseskriterierne (Kriterier der bedømmes efter) Censor skal være informeret om de 4 ovennævnte aspekter Vigtigt at eleven kender til hvad de bliver bedømt ud fra. (bedømmelseskriterierne) Ejendomsservicetekniker uddannelsen 21-09-2017

Information og vejledning til eleverne Inden prøven skal eleverne være informeret og vejledt om 4 væsentlige ting: Hvilke mål deres præstation bliver bedømt på Hvad der danner grundlag for eksaminationen Hvad bedømmelsen retter sig mod Hvad der bliver lagt vægt på ved bedømmelsen Ud over de 4 ovenstående punkter vil eleverne ofte have behov for svar på fx: Hvad går prøven ud på? Hvilke krav bliver der stillet? Hvilken rolle har eksaminator og censor Ejendomsservicetekniker uddannelsen 21-09-2017

Grundlag og kriterier Mundtlige prøve Eksaminationsgrundlag: Elevens individuelle skriftlige projekt Det stof eller materiale, der danner udgangspunkt for eksaminationen Bedømmelsesgrundlag: Elevens mundtlige eksamination Den præstation, der gøres til genstand for bedømmelse. Bedømmelseskriterier: I hvilken grad lever eleven op til de væsentlige mål der er beskrevet i projektbeskrivelsen. Praktisk prøve Eksaminationsgrundlag: Elevens praktiske opgave Det stof eller materiale, der danner udgangspunkt for eksaminationen Bedømmelsesgrundlag: Elevens praktiske løsning Den præstation, der gøres til genstand for bedømmelse. Bedømmelseskriterier: I hvilken grad lever eleven op til de væsentlige mål der er beskrevet i opgaven for den praktiske prøve. Ejendomsservicetekniker uddannelsen 21-09-2017

Taksonomi på hovedforløbet På ejendomservicetekniker uddannelsen er de obligatoriske uddannelsesspecifikke fag og valgfri speciale fag beskrevet på rutineret og avanceret niveau ud fra de 4 præstationsstandarder. Link til bekendtgørelse om erhvervsuddannelse https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=179825 Begynder Rutineret Avanceret Ekspert De uddannelsesspecifikke fag på hovedforløbet er beskrevet i uddannelsesordningen, og følger den taksonomi der fremgår af § 34 i Bekendtgørelse om erhvervsuddannelser, som fire præstationsstander. Ejendomsservicetekniker uddannelsen 21-09-2017

Præstationsstandarder Ejendomsservicetekniker uddannelsen 21-09-2017

Karakterskala Ejendomsservicetekniker uddannelsen 21-09-2017

Bedømmelseskriterier – hvordan? Formuleringen af bedømmelseskriterier tager udgangspunkt i målene for faget Ud fra hvert mål formuleres hvad der kendetegner tegn på målopfyldelse Beskrivelse af målopfyldelse skal tilpasses uddannelsens præstationsstandarder Opgave til praktisk prøve med bedømmelseskriterier Opgave til praktisk prøve Hvad er elevens læringsmål/Hvilke mål skal opfyldes i eksamensopgaven? Brug præstationsstandard termerne og beskriv udførligt niveauet i den opgave eleven skal have Ejendomsservicetekniker uddannelsen 21-09-2017

Spørgsmål ?? Tekstdias Ejendomsservicetekniker uddannelsen 21-09-2017