Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
SÆT MEDBORGERUNDERVISNING PÅ SKOLESKEMAET!
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
1 Innovation i AT i 2g på Fjerritslev Gymnasium Branding (2.22) Fremtidens by ( )
Arbejdspladsudvikling
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Supervision og faglig feedback
Kristen Kistrup, formand for Dansk Selskab for Distriktspsykiatri og
Mødeledelse og deltagelse
Videreudvikling af ide 2&2
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
INTRODUKTION. Kort om metoden: -Udviklet i partsprojekt mellem KL og KTO -Gennemført med inddragelse af 10 organisationer på tværs af sektorer -Metoder.
Videre med praksis - fremlæggelse af praksisopgave
Dagsorden 1.netværksmøde matematik
Refleksioner og opsamling ift. i går
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
Sikring af ensartet sagsbehandling og kvalitet i projekt med eksterne konsulenter Hasse Milter & Sune D. Lillie – Region Sjælland.
Et velfungerende MEDsystem: Hvorfor og hvordan? - Erfaringer fra Region Midtjylland Lars Hansson, direktør, Region Midtjylland.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spilleregler i en god gruppe Workshop, Den Sociale Højskole, 9. juni 2008.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Mødeledelse og deltagelse Nyremedicinsk Afdeling Y.
 Siden sidst – gennemgang af erfaringer fra første møder med lærerne, de første observationer,  Opgave: drøftelse og afprøvning af gruppevejledning med.
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
Den røde tråd i ledelse Kirsten Agerskov Niels Jørgen Rønje
Ungiaarhus medarbejdersamling 17. marts 2017

TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
IT-B 1.03 Menneskelig sammenhænge og arbejdsgange
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Centralforeningen for Stampersonel
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Instruktion s. 1/3 : Introduktion CAMPUS+ forberedelse.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Udviklingsdag Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Lad os gå på opdagelse.
RELATIONS KOMPETENCE SOM LEDELSESGREB I BØRNEFORTÆLLINGEN
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Matematikvejlederrollen og opgaver
Præsentationens transcript:

Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil” Formålet med spillet Redskaber Indledning Inden spillet går i gang Spillekort Emneforklaring spillekort Spillet i trin Afslutning på spillet Indsatsområder

Formålet med dialogspillet er, at igangsætte en dialog om og opmærksomhed på de forhold, der påvirker jeres arbejde med kerneopgaven identificere indsatsområder, som I kan arbejde videre med for at optimere løsningen af kerneopgaven. Holde gryden i kog – at følge op på arbejdet med at definere kerneopgaven og fortsat holde fokus på det. Der er en forudsætning, at I inden I går i gang med spillet har en fælles forståelse af jeres kerneopgave, fx ved at I har gennemført øvelsen ”Find din kerneopgave”. Hvis I har gennemført øvelsen ”Find din kerneopgaven”, kan I under jeres refleksioner og drøftelser have de fire dimensioner (ambition, værdi, målgruppe & tilgang), som I tidligere har arbejdet med, in mente. Det er dog ikke en forudsætning for at gennemføre spillet.

Redskaber Spillekort (et sæt spillekort pr. gruppe) A3 plakaten ”Forslag til indsatsområder” Kuglepenne svarende til antal grupper Post-it blokke svarende til antal grupper

Indledning Lederen indleder med en kort rammesætning af arbejdet med kerneopgaven, herunder: Hvorfor er det vigtigt at arbejde med kerneopgaven? Hvilke gevinster ønsker vi at opnå? Hvor langt er vi med arbejdet? Hvordan lyder vores definition af kerneopgaven? Hvorfor vi er samlet i dag?

Inden spillet går i gang Opdel jer i to lige store hold. De to hold sidder ved samme bord over for hinanden. Det aftales, hvem der er hold 1, og hvem der er hold 2. Vælg en skribent, som har til opgave at nedskrive pointer (undervejs i spillet) og konklusioner (til sidst i spillet) Placér dialogkortene på bordet i separate bunker efter farvekode. For at styre tiden undervejs, medbringes et ur eller et stopur i en telefon.

Spillekort • Borger & kvalitet • Forandringer & rammevilkår Spillet består af en række spørgsmål på spillekort. Spørgsmålene er inddelt i fem emner, som alle har betydning for løsning af kerneopgaven. Emnerne er: • Borger & kvalitet • Forandringer & rammevilkår • Fag & fornyelse • Arbejdsgange & organisering • Samarbejde & koordinering

Emneforklaring spillekort Borger & kvalitet Fx Borgerkontakt, kvalitetssikring, borgerinddragelse… Forandringer & rammevilkår Fx Omstruktureringer, besparelser, ressourcer, procedure, retningslinjer… Fag & fornyelse Fx Fagprofessionalisme, kompetencer, motivation… Arbejdsgange & organisering Fx Rollefordeling, arbejdsdeling, mødekultur, videndeling… Samarbejde & koordinering Fx Tværfaglig koordinering, lederskab og følgeskab, trivsel, konflikter….

Spillet i trin Hold 1 og hold 2 skiftes til at trække et spørgsmål. Hold 1 først. Spørgsmålet læses op, og spørgsmålet besvares, hvorefter de andre på hold 1 supplerer og uddyber. Hold 1 har samlet 5 min. til at svare på spørgsmålet. Hold 2 er tavse og lyttende – nysgerrige og reflekterende på det, hold 1 drøfter. Kortet gives videre til hold 2. Hold 2 bygger videre på det, hold 1 har sagt, og beriger med andre vinkler, perspektiver og refleksioner. Hold 2 har 3 min. til at svare. Begge hold samler i fællesskab op og konkluderer på de væsentligste pointer fra begge holds drøftelse. Skriv én eller to hovedpointer fra drøftelsen ned på post-its. Hold 2 trækker et nyt spørgsmål og processen gentages. Afslutning: Reflektér over de spørgsmål, I har drøftet, og pointerne I har nedskrevet. Udvælg ét til tre forslag til indsatsområder, som kan optimere løsningen af kerneopgaven.

Afslutning på spillet Reflekterer i fællesskab over de spørgsmål, I har drøftet og det, som I har skrevet ned på post-its. Refleksionen skal føre frem imod ét til tre forslag til indsatsområder, som kan optimere løsningen af kerneopgaven. Nedskriv forslag til indsatsområder på post-its. Hvis I er mere end én gruppe, fremlægger grupperne på skift deres forslag til indsatsområder, hvorefter de drøftes i plenum. Sæt post-its med forslag til indsatsområder på A3 plakaten ”Forslag til indsatsområder”. Til slut modtager lederen gruppernes forslag til indsatsområder, hvorefter der afrundes med en orientering om, hvad næste skridt i arbejdet bliver, samt hvornår der gives tilbagemelding om, hvad der besluttes at arbejde videre med.

Skriv jeres forslag til indsatsområder på plakaten