Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Matematikvejlederrollen og opgaver

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Matematikvejlederrollen og opgaver"— Præsentationens transcript:

1 Matematikvejlederrollen og opgaver

2 Hvad vil jeg komme omkring…
Forudsætninger: Det tænker jeg om organisering af vejledere generelt Fire tendenser 1. tendens: Elevcentreret skoleudvikling 2. tendens: Vejlederrollen mellem kollega og ledelse 3. tendens: Mindre fokus på resultater 4. tendens: Fra ”tankpasser” til medskaber af forandring Refleksion: Matematikvejledning anno 2019

3 Fælles viden på tværs af vejledere:
Forudsætning I: Det generelle og det specifikke Inklusion Fag It og medier Læsevejlederen Lærings-ressourcer Fælles viden på tværs af vejledere: Fx: Læringsressourcer, it og medier, sproglig udvikling, klasseledelse, arbejdet med læringsmål og tegn på læring Ledelse

4 Forudsætning: Skolens kapacitetsopbygning en fælles opgave for vejlederne
Funktionsbeskrivelser Den fælles opgave? Hvad er vigtigere end andet det næste år? Hvilke vejledere har vi behov for? Hvad er vejledernes opgave? Hvad skal vejlederne kunne for at løfte opgaven? Sammen/hver for sig? Hvornår og hvordan følger vi op? Hvad skal vi bygge sammen? Funktionsbeskrivelser En katedral

5 Forudsætning : fleksibelt samarbejde
It og AKT Læsevejlederen/ DSA og matematik Fag, it og læringsressourcer

6 Tendens 1: Elevcentreret skoleudvikling
Fra arbejdsplads til uddannelsesinstitution Fra det sociale før læring til det sociale i læring (social fællesskaber tænkt didaktisk) Elevernes læring er omdrejningspunkt for prioritering af skolens indsatser Også selv om eleverne har det svært hjemme Og i samarbejdet med hjemmet Familieopgaver…

7 Medansvar for alle elevers læring
Derfor må vejlederen (sættes til at) spænde ben der, hvor det er nødvendigt At være en kritisk ven med udgangspunkt i data, refleksion, udvikling og afprøvning – data….

8 Tendens 2: fortsat Vejlederrollen mellem kollega og ledelse
Forskningsmæssigt peger meget på, at vi er nødt til at se vejlederne som en del af den delegerede ledelse – buler i gulvtæppet – faglig ledelse Og det kræver legalitet (at man bliver bakket op af sin formelle ledelse – formel autoritet) Det kræver legitimitet (at man kan har gennemslagskraft, autenticitet, troværdighed) Vi ser at denne udvikling har trange kår

9 To benspænd En ledelse som ikke altid giver vejlederne et klart mandat (manglende legalitet) Vejledere som venter på, at ledelsen giver dem et klart mandat (manglende legitimitet)

10 At blive faglig ledelse (Legalitet)
At man som vejleder er sammen med ledelsen om en plan med prioritering af, hvad der er vigtigere end andet, at tage fat på (ledelse af vejledere). At vejledningen sker systematisk fx på fagteammøder, årgangs/klassekonferencer, læringssamtaler med observationer – nogen har besluttet hvem, om hvad og gerne hvornår…evt. alle Ledelse gennem vejlederne, hvad vil I se kollegaerne gøre anerledes foråret 2019 Mulighed for at prioritere, hvis dette ikke findes så er I måske nødt til at kigge på den brændende platform, hvad skal I hjælpe jeres leder med? Har i for mange børn i bunden eller for få i toppen, er der en bestemt gruppe børn I skal nå, en årgang en klasse?

11 Vejlederrollen skal konstrueres (legitimitet)
Den er konstant til forhandling og skal vindes - moderniteten Det gælder også selv om ledelsen har „sagt det“ – kollegaerne har travlt med deres arbejde... Man skal være aktiv og udfarende – jeg kan „sgu“ noget

12 Tendens 3: Fortsat Mindre fokus på resultater
Alle børn er tosprogede – særligt jeres Matematik er nemlig også et sprogfag Fra resultater til proces Strategier De matematiske kompetencer

13 Matematik som sprogfag
Fagbegreber i matematik ligger langt fra de fleste menneskers hverdagssprog Skolen er et rum af sprog og vi lærer gennem sproget – samtale, lytte, læse og skrive… Derfor er fokus på sproglig deltagelse vigtig

14 Strategier og kompetencer
Ud over at øge mængden af strategier gennem direkte undervisning … så må der også undervises indirekte i forhold til strategier på et metakognitivt plan, hvor eleven bevidstgøres om eget repertoire, valg og anvendelse af strategier (Ostad 2013b, s. 108) I forhold til beskrivelsen i FFM udtrykker Pernille Pind det så fint: “Vi skal lære dem at tænke, så de selv kan handle” (2015). Kompetencerne i FFM: Problembehandling, modellering, ræsonnement og tankegang, repræsentation og symbolbehandling, kommunikation, hjælpemidler

15 Tendens 4: Fra tankpasser til medskaber

16

17 Refleksion 3 minutter: Noter kort, hvilke greb/beslutninger du tænker, at I har på jeres skole der understøtter vejlederopgaven, herunder også hvordan I allerede nu arbejder med at understøtte kompetencer og sprog i matematik Tag en kort runde: Hvor I fortæller de andre, hvordan man på jeres skole har understøttet matematikvejlederrollen? Herunder hvad, I allerede gør på jeres skole for at støtte kollegaerne i at sætte sprog, strategier og kompetencer på dagsordenen? Formuler gerne 3-4 gode råd til vejledere og ledelser som skal være med til at skabe den ønskede forandring

18 Tendens 3: Fortsat Mindre fokus på resultater
Alle børn er tosprogede – særligt jeres Matematik er nemlig også et sprogfag Fra resultater til proces Strategier De matematiske kompetencer

19 Dialog hjemme i fagteamet
Du kan bruge den edderkop, der blev uddelt på temadagen, eller lave din egen edderkop med udgangspunkt i den del af temadagen du vil have dine kollegaer til at drøfte…den kan have 1, 3 eller 8 ben… fx 4 ben samtale, lytte, læse, skrive, eller 6 ben de matematiske kompetencer og strategier eller andre ben inspireret af nogle af de andre workshops eller et af hovedoplæggene Præsenter pointerne og bed dine kollegaer om at vurdere egen praksis Få kollegaerne til at tale sammen to og to om, hvad den anden rent faktisk ville se, hvis han hun kom ind i klassen en dag… der viste at ”du” arbejder med det… (uddel de to dialogkort) Få dine kollegaer til at skrive på en post-it seddel på, hvad skulle det skulle til, hvis de skulle rykke bare et skridt op ad skalaen… Saml forslagene ind… Sæt det på dagsordenen kort – minutter på et kommende møde, hvor kollegerne 2 og 2 (3 minutter hver) spørger hinanden til, om de har gjort bare en lille smule af hvad de skrev på den gule seddel – og hvis de har hvad næste skridt så skulle være!

20 Spørgekort til dialog i fagteam
To og to – En interviewer og en der interviewes Hvor har du vurderet, at du er på skalaen? Hvis jeg kom ind i din undervisning, hvad ville jeg så se dig gøre, der viste, at ”du” arbejder med det… Hvad mere.. Hvad mere…hvad mere…*3 Hvis vi nu forestillede os, at du var en højere oppe af skalaen, hvad var så den ene ting du gjorde mere af? Skift… nu er det kollegaens tur til at interviewe…

21 Opfølgnings spørgekort!
Hvad har du gjort eller gjort mere af siden vores sidste interview… evt. hvad mere… hvad mere… hvad mere…. Hvad gjorde eleverne – da du gjorde det? Så er der noget du skal gøre mere af?

22

23


Download ppt "Matematikvejlederrollen og opgaver"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google