Tænketankens vision i en skolekontekst

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Advertisements

Birgit Lise Andersen Mandag d 13/ Konference KL Styrket almenundervisning – fokus på inklusion.
Projektkonsulent June Højgaard Simonsen Krop & kompetencer Kommunalt kompetenceløft i idræt og bevægelse.
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Tema A – et fagligt løft af folkeskolen. Formål Udarbejde konkrete modeller for hvordan skoledagens rammer bliver for eleverne og medarbejderne efter.
Hvad laver en skolebestyrelse? Skolebestyrelsen har indflydelse på alle områder, der vedrører skolens virksomhed inden for rammerne af folkeskoleloven.
En indsats for indskolingselever 0.-3.kl.? Hvornår sættes der ind? Hvordan sættes der ind? Eksempler på it-støttede indsatser Eksempler på forældresamarbejde.
V I SPILLER MED I DSS!. S TATUS FOR FOLKESKOLEOMRÅDE I S VENDBORG Helhedsskole fra august 2012 for årgang Fra 2013 for alle klassetrin 2013 nedsat.
Sanderumskolen og Odense Musikskole ”Vi skummer fløden og sætter musik til” et partnerskab i udfordringer… MARIANNE UBBE - SANDERUMSKOLEN – VÆDDELØBSVEJ.
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Trongårdsskolens kor v. Mette Hauberg & Lajla Hornshøj Velkommen og præsentation v. Stine Arnfred Ét stort skoledistrikt - spørgsmål Forskudt klassedannelse.
Forældremøde om motorik og sprog. PROGRAM Velkommen Sammenhængen mellem motorik og sprog Cafésamtaler Fælles afrunding.
Principper for skole-hjem samarbejdet. Synlig læring -mindsæt/teoretisk afsæt (James Nottingham) -tydelig.
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
Folkeskolereformen en god skole skal gøres endnu bedre Velkommen til et nyt spændende skoleår på Vibenshus Skole Forældreinformation om FSR – lærernes.
”Den gode historie” Kvalitetspatruljen Tradium, Auto 24. maj 2011.
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
TVÆRFAGLIGT SAMARBEJDE LIAM VERBAL OG ORALMOTORISK DYSPRAKSI.
Målstyring. Hvordan styres virksomheden sikrest & bedst ? Lav frekvente målinger (måned, kvartal, år) Hvilke? (KTA = Kunde tilfredsheds analyse, MTU.
Foreningen af Speciallægers visioner for KVIS v/Mikkel Holmelund, næstformand i FAPS Fredag den 29. januar 2010.
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Hvad er Projekt Sund Skole? Projekt Sund Skole er et nyt EU-støttet projekt, som koncentrerer sig om næring til læring i indskolingen. Projektet.
Pædagogisk praksis Østerhåbskolen
Tirsdag d.5.september 2017 Roskilde Kongrescenter
Den fremadrettede strategi for Ishøj Skole mod 2014
Tro på dig selv - det gør vi
NY læringsreform aug. 14.
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
FÆLLES målstyring i matematik
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Den daglige praksis i DUS’en er præget af lege - og læringsprocesser
VELKOMMEN Informationsmøde Skole & Fritid
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Inklusion i Folkeskolen
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Sund Mund til Byens børn
Ungdommens Uddannelsesvejlednings Årskonference 2012
Tendenser i forældresamarbejdet
Rammesætning for dagen
Særligt tilrettelagte forløb STU træf 29. november 2012
Samtale om folkeskolen i
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Skolebestyrelsens Årsmøde 2018
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Skolebestyrelsesmøde
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Er græsset også grønt om natten.
Skolebestyrelsens årsberetning
Børne- og undervisningsudvalget den
Innovation i humanistiske fag
Skovbyskolen – den nye skole - formandsberetning
Velkommen til Distriktsskole Ølstykke
Netværk Dagtilbud & Skole.
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Jonna Jepsen Specialkonsulent, underviser og forfatter
Ønske om sammenhængende uddannelsespolitik
Velkommen til Risskov Skole
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
professionsideal for lærere
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Skypemøde for badminton-medarbejdere den 27. marts 2019
Børne og ungepolitikken blev vedtaget i december 2015 og er byrådets fælles vision for børn og unge, som vokser op i Aarhus – og dermed også det fælles.
Præsentationens transcript:

Tænketankens vision i en skolekontekst ”Den fælles skole” Tænketankens vision i en skolekontekst Birgit Lise Andersen Gladsaxe d. 28/9 2012

Strandgårdskolen skal være: MÅL siden 2005 En skole for alle distriktets børn børn og forældre skal ville os - vi vil dem Faglig og pædagogisk spydspids fagligheden i top - uddannelse til alle elever Kendt for at gøre en forskel synlige resultater - et godt image

Fra august 2008 også helhedsskole Målet med helhedsskolen: Er en fortsat styrkelse af elevernes faglige udbytte og alsidige personlige udvikling samt at udvikle forudsætninger, lyst og engagement til at få og indgå i et rigt fritidsliv. Fra 2012: Pilot Ny Nordisk Skole…

Rammerne for Helhedsskolen Helhedsskole 8.10-15.35 for 0.- 6. årgang Fredag kl. 8.10-13.50 SFO før og efter skoletid samt i ferier SFO3 / Aftenklub 4 dage om ugen har børnene under samme tag fra kl. 6-20!

Fokus på kerneydelsen Forventninger til eleverne Ambitioner på elevernes vegne

Skoleudvikling 2005-2008-2012- Organisationsudvikling Sammenhængende organisations- og kompetenceudvikling: Skoleudvikling 2005-2008-2012- Organisationsudvikling Organisation skal understøtte ledelsestiltag Kompetenceudvikling faglighed, pædagogik og relationskompetence Hvis ikke vi gør noget andet - sker der ikke noget andet! udvikling kræver afvikling!!

Samarbejde om opgaven – undervisningen på bordet: Årgangsteam / fleksibel organisering Pædagog i alle team fra 1.-6. årgang Krav til årsplanen / fokus på holddeling I teamsamtaler med ledelse følges op på mål Målrettede indsatser 2011/12: udeskole og it Vejledere som medpraktiserende Kompetencecenter Fagteam

Medpraktiserende vejledere læsevejledere matematikvejledere DA2 vejleder udeskolevejleder skolehjem inklusion it + Ressourcepersoner Vejleder Underviser Koordinerer Udbud–og efterspørgsel

Lærer- og pædagogsamarbejde Ligeværdighed (rammer og synlighed) De to fagligheders styrker giver inklusion Lærerne har ansvar for fælles mål i fagene Helhedssyn på børnene Sammenhængende dag Læring Deltagelse Trivsel Lærere Pædagoger

Inklusion Fysisk inklusion Social inklusion Faglig inklusion

En dag for en elev på Strandgårdskolen Målene styrer læring og leg ude og inde læsestund bevægelsesstund

Tid til det som kan være svært at nå Fordele ved helhedsskolen Udeskole Leg & Bevægelse Ekskursioner Eksperimenterende undervisning Uddannelses, erhvervs og arbejdsmarkedsorientering Faglig fordybelse

Udeskole i alle fag…..

på alle årgange……

LEDEREN SOM KULTURSKABER oversætte mål i daglig handling

Ingen enkle løsninger – sammenhængende indsatser : TYDELIGE SYNLIGE MÅL fokus på kerneydelsen AMBITIONER FOR OG FORVENTNINGER TIL ELEVERNE alle skal ville eleverne SAMMENHÆNGENDE ORGANISATIONS OG KOMPETENCEUDVIKLING enkel organisation – opfølgning på kompetenceudviklingen LÆRER/PÆDAGOGSAMARBEJDE OM OPGAVEN undervisningen på bordet LEDEREN SOM KULTURSKABER   oversætte mål i daglig handling