Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Den daglige praksis i DUS’en er præget af lege - og læringsprocesser

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Den daglige praksis i DUS’en er præget af lege - og læringsprocesser"— Præsentationens transcript:

1 Den daglige praksis i DUS’en er præget af lege - og læringsprocesser
Den daglige praksis i DUS’en er præget af lege - og læringsprocesser. Disse kan ses i de pædagogiske årsplaner, som vi udformer i DUS.

2 Læring og faglig udvikling:
Eksempler på forskellige lege - og læringsprocesser: Bevægelse, leg og motorisk udfoldelser Ture/udflugter, dvs. virksomhedsbesøg, udforskning af lokalområdet samt naturen, museer m.m. Kreative aktiviteter Sprogudvikling via historie oplæsning, Fantasifortællinger, quizzer, skuespil Computerspil med sociale processer for øje Desuden deltager/underviser pædagogerne i skoledelen. Dette foregår i de understøttende lektionerne UUP med vægt på den personlige og socialeudvikling.

3 UUP Lek: Motorik , samt Virksomhedsbesøg og kend din by.

4 Virksomhedsbesøg. At vise sine forældres arbejdsplads frem er STORT

5 Udforskning af lokalområdet. Vi har den bedste placering i Aalborg
Udforskning af lokalområdet. Vi har den bedste placering i Aalborg. Vi har alt og bruger det flittigt.

6 Kunst og æstetiske læreprocesser. At være en del af noget større
Kunst og æstetiske læreprocesser. At være en del af noget større.. Og fordybe sig i sit eget.

7 Alsidig udvikling For at sikre en alsidig udvikling hos børnene, har vi fokus på følgende: Vi giver børnene frirum til at udvikle deres fantasi og kreativitet Vi støtter børnene i deres personlige udvikling, så de fortsat vil og har interesse i, at udforske nye områder/muligheder Vi vil tage udgangspunkt i det enkelte barns niveau og finde deres nærmeste udviklingszone Som ”arbejdsredskab” til ovenstående benytter vi os ofte af: Kreative udtryksformer så som billedkunst, musik, dans samt teater. Vi har fokus på æstetiske læreprocesser

8 Den nærmeste udviklingszone. Vi er forskellige og det er ok
Den nærmeste udviklingszone. Vi er forskellige og det er ok. Vi har forskellige kompetencer og forskellige interesser.

9 Understøttende undervisning Den nærmeste udviklingszone
Understøttende undervisning Den nærmeste udviklingszone. At lære nye færdigheder. Her er det sløjfer, knapper m.m.

10 Sundhed og trivsel Sundhed og trivsel har været et af DUS Vesterkærets større indsatsområder, som bl.a. har medført at vi har etableret: Motorikhold Frugt så ofte som muligt Vandautomater Regelmæssigt brug af Gymnastiksal, DUSSENS udearealer samt deltagelse i diverse sportsturneringer Ture ud af huset, vi går så ofte det er muligt, frem for at tage bussen Vesterkærets skole har udarbejdet en særlig ”Sundhedspolitik” (se skoleportalen) Børneinterview Store og små venner tildeles alle børn i DUSSEN ”Fri for mobberi,” vi arbejder med en anerkendende tilgang til børnene Sorggruppe Pædagogerne er rollemodeller. Børnene lærer om sociale kompetencer ved at se på, hvordan vi voksne taler og agere sammen. Vi voksne er meget bevidste i vores omgang med hinanden

11 Ture ud af huset. Drengeklub, Pigeklub, Naturoplevelser.

12 Faste traditioner: Juleture F. eks
Faste traditioner: Juleture F.eks. til Historisk Museum samt ture til ”Det gule hus”

13 understøttende lektioner: ”FRI FOR MOBBERI”

14 Den vi rører ved, mobber vi ikke!

15 Særlig indsats I vores pædagogiske arbejde, har vi altid haft stor fokus på det enkelte barn og dets behov samt kompetencer. Vi har derfor arbejdet med følgende gennem mange år: Udviklingsplan for det enkelte barn Tværfagligt samarbejde i forbindelse med skolestart og ved overgang til klub Faglig sparring dels med specialteam PPR, skolepsykolog, sundhedsplejerske, trivselsperson og KC Uddannede mobbekonsulenter Uddannelse af personalet I forbindelse med vores arbejde med den rummelig og inkluderende skole, har vi set et behov for at arbejde specielt med nogle af de børn, der har særlige behov. Derfor har vi lavet følgende tiltag: Kompetence center ”Pusterummet”, som er et forum, hvor der er plads til de børn som har ekstra brug for støtte, allergi, sorggruppe, motorisk screening

16 Skole/hjem samarbejde i Dussen
Hos os kommunikerer vi bl.a. med forældrene via nedenstående: SkoleIntra (mails og billeder) Min uddannelse. SMS beskeder som giver besked om nyt på intra. Min Institution Daglig kontakt med forældre Kontaktbøger i allergi Månedsplaner Lærings og trivselssamtaler på en ½ time, hvor kontakt pædagog og lærer i dansk og mat deltager. Forælder og barnet deltager sammen Udviklingsplaner/årsplaner Skolebestyrelsen Den åbne skole Vi arbejder til stadighed på at forbedre og gøre vores skole/hjem samarbejde så tilgængelig og opdateret som muligt. Det er vores mål at arbejde på en yderligere forbedring af den digitale kommunikation.

17 De fysiske rammer For os, er det vigtigt, at de fysiske rammer er så fleksible som mulige og giver en mangfoldighed af muligheder, så de kan anvendes såvel i undervisningsdelen som i DUS-tiden. Vi betragter Vores ude område samt nærmiljø som et fysisk rum vi gør brug af. Legepladsen/motoriktårnet, grønne områder til hulebygning, bålplads, fodboldbaner til bevægelse, spil, leg og udforskning Fjorden, Marinemuseet, Skrammellegepladsen, Haraldssund, Frejas baner, Travbanen, Friluftsbadet, Biblioteket. Jujitsu klubben, Rideskolen. Vi sætter stor pris på at vores fysiske rammer indendørs er: Fleksibel i indretning og funktion Hyggelige Inspirerende, så de indbyder til leg samt diverse aktiviteter samt brugbare til fleksibel undervisning Allergivenlige ”Digitale” med Computere samt Wii, som kan bruges i alle rum Desuden gør DUSSEN brug af diverse faglokaler på skolens område, Gymnastiksal, Musiklokale, Medierum, osv

18 Vores dejlige ”uderum”

19 Vi har bygget hule i det grønne.

20 Et godt sted for os, at samles.

21 I Vores helt egen verden, i den store verden.

22 Undervisning og DUS i samme lokaler.


Download ppt "Den daglige praksis i DUS’en er præget af lege - og læringsprocesser"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google