Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Velkommen til Distriktsskole Ølstykke

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Velkommen til Distriktsskole Ølstykke"— Præsentationens transcript:

1 Velkommen til Distriktsskole Ølstykke

2 Præsentation af Distriktsskole Ølstykke
Skolestart, børnehaveklasse og SFO

3 Folkeskolens formål § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling. Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle. Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.

4 Visionen Vi vil skabe en skole, hvor trivslen er i højsædet. Hvor alle føler sig som en del af et fællesskab og forpligter sig på fællesskabet. Vi vil skabe en fagligt ambitiøs skole, der udfordrer alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Vi vil udvikle et godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø, hvor medarbejdere føler sig anerkendt og hørt. Vi vil skabe et ligeværdigt og konstruktivt samarbejde mellem lærere, pædagoger, forældre og eksterne samarbejdsparter. Vi vil udvikle vores skole, så den bliver en lærende organisation, der er i stand til at skabe balancen mellem de ydre krav og den indre virkelighed.

5 Den fælles skole Overordnet mål
Vi vil skabe en skole, hvor trivsel og læring er i højsædet, hvor alle føler sig som en del af et fællesskab og forpligter sig på fællesskabet. Vi vil skabe inkluderende fællesskaber, hvor alle børns og unges tilstedeværelse, deltagelse og læring i hverdagen øges. Resultat- og effektmål Alle børn føler sig som en del af skolens fællesskab Forældre tager medansvar for skolens fællesskab Skolen håndterer de udfordringer, der opstår omkring inklusion Handleplan/tiltag Skolen kommunikerer tydeligt skolens mål samt forventninger til elever og forældre Ledere og medarbejdere opstiller klare og entydige spilleregler for det sociale samspil i skole og SFO Forældre er aktive i etablering af inkluderende fællesskaber Alle medarbejdere sikres kompetenceudvikling inden for inklusion indenfor en 3 årig periode

6 Den sunde skole Overordnet mål
Vi vil skabe en skole, der stimulerer børn og unges mulighed for at fremme egen og andres sundhed og trivsel med udgangspunkt i demokrati og rettigheder. Vi vil give rammerne for, at børn og unge kan deltage i og få medindflydelse på aktiviteter, der giver et sundt og aktivt liv. Vi vil skabe en motiverende og varieret skoledag med endnu bedre undervisning, læring og udfoldelsesmuligheder. Resultat- og effektmål Trivselsundersøgelser viser positiv fremgang Elevfraværet mindskes Andelen af fysisk og psykisk mistrivsel nedbringes Handleplan/tiltag Lærere, pædagoger og forældre samarbejder med eleverne om årgangens og den enkelte elevs egen trivsel, bl.a. gennem arbejdet med ordens- og trivselsregler Der gennemføres sundhedsfremmende forløb på alle årgange Der arbejdes med konflikthåndtering Motion og bevægelse indgår i den understøttende undervisning og i fagene Der etableres samarbejde med de lokale idrætsforeninger

7 Den lærende skole Overordnet mål
Vi vil understøtte videndeling, udvikling og samarbejde overalt på distriktsskolen. Vi vil skabe en fagligt ambitiøs skole, der udfordrer alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Resultat- og effektmål At eleverne føler medansvar for egen læring Synlig fremgang i den enkelte elevs læring Skolens resultater i faglige test og prøver bedres Eleverne er uddannelsesparate ved udgangen af 9./10. klasse Handleplan/tiltag Undervisningen differentieres, så den imødekommer den enkelte elevs faglige potentiale Målene for undervisningen er synlige for eleven Lærere/pædagoger er retningsgivende, anerkendende og tydelige i undervisningen Der arbejdes med den understøttende undervisning og tilbydes ekstra tid til lektiehjælp og faglig fordybelse Såvel fagopdelt som understøttende undervisning tilrettelægges med udgangspunkt i de fælles mål

8 Den åbne skole Overordnet mål
Vi vil koble teori og praksis med udgangspunkt i virkelighedsnære problemstillinger i og udenfor skolen. Vi vil spejle det omgivende samfund, hvor medier understøtter og udfordrer læringsbegrebet. Resultat- og effektmål Vi har etableret netværk og samarbejde på tværs af organisatoriske, institutionelle og nationale grænser. Der er dannet partnerskaber mellem skolen og det lokale kultur- og erhvervsliv. Forældre er inddraget i skolens indsats for at gøre eleverne uddannelsesparate. Handleplan/tiltag Skolen etablerer kultursamarbejde med en skole i Wuxi, Kina. Skolen iværksætter netværk mellem unge i Ølstykke og unge fra et land i Europa. Skolen opsøger lokale virksomheder med henblik på samarbejde. Skolen iværksætter faglige projekter i samarbejde med ungdoms– og musikskole. Eleverne udfordres i deres forestillinger om uddannelse og job gennem et øget samarbejde mellem skole, forældre og UU-Vest.

9 Den samarbejdende skole
Overordnet mål Vi vil skabe et ligeværdigt og konstruktivt samarbejde mellem skole og hjem. Vi vil skabe åbenhed og dialog i vores kommunikation. Vi vil udbygge og vedligeholde flydende samarbejdsstrukturer for overgangen mellem daginstitution og skole. Resultat- og effektmål Distriktsskole Ølstykke vælges af forældrene i Ølstykke distrikt Brugerundersøgelser viser tillid til og respekt omkring ledelse og medarbejdere APV og trivselsundersøgelser viser en øget medarbejdertrivsel Handleplan/tiltag Skolens ledelse er ansvarlig for at sammensætte kompetencestærke team, der er i stand til at løse skolens samlede dannelsesopgave Det selvstyrende team samarbejder om fortolkning, konkretisering og kommunikation af skolens mål Det selvstyrende team sikres fælles planlagt mødetid samt mulighed for fleksibel tilrettelæggelse af skoledagen Fagteam samarbejder om udviklingen af fagets indhold samt læringsmål indenfor fagene Skole og hjem har et tæt samarbejde med den forpligtende dialog som nøgleord

10 SFO er en integreret del af skolen
… og har de samme indsatsområder, ligesom der arbejdes ud fra børnehave- klassens seks fælles mål: Sprog og udtryksformer Natur og naturfaglige fænomener Det praktisk / musiske Bevægelse og motorik Sociale færdigheder Samvær og samarbejde

11 Hvordan ser den første tid ud?
SFO er åben fra 6.30 til 17.00 Vi forventer at alle børn er kommet kl Formiddagen er en blanding af styrede og egne aktiviteter. Det er muligt at spise medbragt frugt. Ude-aktivitet (frikvarter) Frokost Leg og aktivitet SFO åbner for alle og de ”nye” er med Anderledes fra børnehaven Jeres børn er selvhjulpne! Der er ingen hegn. Børnene skal forholde sig til nye rutiner. Der er nye traditioner.

12 Orkestermester Musik er godt for dannelse og læring. Distriktsskole Ølstykke har et udvidet samarbejde med Egedal Musikskole: Musik-lærer og musik-skole-lærer underviser sammen: 0. kl.: Musik og bevægelse 1. kl.: Instrument, fx tværfløjte, violin, slagtøj 2. kl.: Instrument, fx messingblæs, cello, klarinet 3. kl.: Orkesterspil 4. kl. - …..: Skoleorkester

13 Skoledagens struktur 0. - 3. kl. Eleverne møder kl. 8.00 – 14.00.
Eleverne møder kl – mandag, onsdag og torsdag, og kl til kl tirsdag og fredag. kl. Eleverne møder kl – mandag, onsdag og torsdag, og kl til tirsdag og fredag.

14 Indskrivning 7. november – Orienteringsmøde.
Åbent-hus på afdelingerne. Forældresamtaler om SFO og skolestart. Børn med særlige behov (overgangssamtaler) Brev om digital skoleindskrivning er sendt elektronisk til jer i oktober. Skoleindskrivning sker digitalt frem til 8. dec. Primo februar orienteres forældre om afdelingsplacering

15 Overgang Senest 1. marts Velkomstbrev fra afdelingen, hvor det enkelte barn er skrevet ind. Medio marts Information om start i mini-SFO samt invitation til forældremøder. 1. april Alle børn starter i mini-SFO . Der afholdes overleveringssamtaler i april. Ultimo juni Brev om klassedannelse.

16 Hvordan fordeles eleverne i distriktet?
Principper for klassedannelse: Mål: At have et styringsprincip, der kan understøtte skolens vision om den indre struktur, hvor vi tilbyder 0.-9.kl. på afdelingerne Klassedannelse: Det tilstræbes at opfylde forældreønsker Er der for mange ønsker til en enkelt afdeling, træffes beslutning om placering ud fra søskende kriteriet og geografisk placering. Der tilstræbes en elevsammensætning, der, ud fra kendskabet til eleverne, kan skabe grundlaget for et optimalt læringsmiljø. Der tilstræbes desuden en ligelig fordeling af drenge og piger i den enkelte klasse.

17 Åbent hus Vi holder åbent hus, så I kan komme rundt og besøge de forskellige afdelinger. Til åbent hus vil børnehaveklasse-lederne, SFO-afdelingslederne og de pædagogiske daglige ledere fra den enkelte afdeling være til stede. Hampelandskolen: Den 15. november, kl Maglehøjskolen: Den 13. november, kl

18 Klog er noget, man øver sig på!
Skoleparat? Alle børn kan få succes! Klog er noget, man øver sig på! Selvkontrol er den markant vigtigste faktor i forhold til at få et godt liv og succes i livet

19 Skoleparat? Hvad er selvkontrol? Håndtere frustrationer Behovsudsætte
Koncentrationsevne Vedholdenhed Tilpasser sig fællesskabets regler/normer Er tilgivende Er tålmodige Pligtopfyldende/tager ansvar Anerkendende Lader andre tale ud Nysgerrige/ser udfordringer som noget positivt Børn skal selv lære at træffe gode valg: Hvad kunne du ellers have gjort?

20 Forældreparat? Samarbejde: Skolen: Anerkendende tilgang – begge veje
”Vi skal være der for dem, men ikke gøre det for dem” Samarbejde: Skolen: Anerkendende tilgang – begge veje Tillid, respekt og omgangstone Nysgerrig Engagement Brug intra og deltag i arrangementer Bak dit barn og dermed skolen op De øvrige forældre: Kommuniker Gør noget for fællesskabet

21 Spørgsmål?


Download ppt "Velkommen til Distriktsskole Ølstykke"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google