Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afBo Kristoffersen Redigeret for ca. et år siden
1
Tirsdag d.5.september 2017 Roskilde Kongrescenter
PLC seminar 1 Tirsdag d.5.september 2017 Roskilde Kongrescenter
2
Anne Aabrink og Maria Hovard Himmelev Skole
Praksisfortælling Anne Aabrink og Maria Hovard Himmelev Skole
3
PLC teamets arbejde med skoleudvikling - fælles kompetenceudvikling
PLC teamet består af - 2 læringsvejledere - 1 læsevejleder - 1 matematikvejleder - 3 inklusionsvejleder - 1 skoleleder Møder - Fællesmøder m/u konsulent - Vejledermøder - Uddannelsesforløb for vejledere og ledelse v/konsulent Vi arbejder tingene frem ved, at vi bygger videre på hinandens tanker og ideer.
4
PLC teamets arbejde med skoleudvikling - fælles kompetenceudvikling
Resultater fra T1 ”jeg får en tilbagemelding fra læreren på min arbejdsindsats i timerne” – fra 3,08 til 3,25 i T2 (+ 4,28 %) ”jeg/vi får ikke nok at vide om, hvordan barnet trives og har det i skolen” – fra 2,73 til 3,0 i T2 (+ 5,4 %) ”jeg/vi er meget tilfredse med den information skolen giver mig om barnets læring” – fra 2,74 til 3,0 i T (+5,2 %) Overraskede over resultater. Vi synes, at vi informerer meget Tusindvis af data Skoleniveau – ledelsen Konkret resultat – ny skole/hjemsamtalestruktur
5
PLC teamets arbejde med skoleudvikling - fælles kompetenceudvikling
Indsatser og tiltag - Lær af hinanden – fælles praksisviden - Fælles kompetenceudvikling - PLC team har udarbejdet modulopgaver til teamene - Motivation, tro på sig selv og ros koblet med skrivning i fagene - Praksisnært Både lærere + pædagoger Valgt selv at udarbejde modulopgaver – praksisnært Modulopgave med drøftelser – vejledere – afprøvning udveksling af erfaringer/resultater Ny modulopgave/ny afprøvning Overværelse af undervisning
6
PLC teamets arbejde med skoleudvikling - fælles kompetenceudvikling
Modulopgaver - Alle modulopgaver har haft læringsmål for teamene - Vejlederne har ledet og faciliteret møderne ved teamenes modulopgaver - Efter de to første modulopgaver har alle fået et produkt, hvor der er samlet op fra teamenes modulopgaver - Modulopgave 3 blev lavet om, da den oprindelige ikke passede i det forløb og flow, den fælles kompetenceudvikling var i Ledelsen har deltaget i hovedparten af møderne med modulopgaver Der er udarbejdet spørgeskema til evaluering af kompetenceudviklingen
7
PLC teamets arbejde med skoleudvikling - fælles kompetenceudvikling
Eksempel på modulopgave modulopgave 1
8
PLC teamets arbejde med skoleudvikling - fælles kompetenceudvikling
Citater fra modulopgave 1 - procesros
9
PLC teamets arbejde med skoleudvikling - fælles kompetenceudvikling
Overværelse af undervisning - Sammenhæng + MUS
10
PLC teamets arbejde med skoleudvikling - fælles kompetenceudvikling
11
PLC teamets arbejde med skoleudvikling - fælles kompetenceudvikling
Midtvejsfeedback fra eleverne
12
PLC teamets arbejde med skoleudvikling - fælles kompetenceudvikling
Evaluering Maj Teamsvar Teamet I høj grad I nogen grad I mindre grad Sjældent Lærer af hinanden 3 5 1 Drøfter tegn på egen læring 2 4 Når frem til fælles fordybelse Lærer og afprøver nye måder og metoder Har fælles sprog omkring feedback Har inddraget procesros ift. læring og trivsel Anvender data, når der gives feedback Fresh results The leaderteam haven’t had time to study them The trees do not grow into sky One team differs from the other teams The leaderteam will summon them for a meeting, and ask curious, wondering questions in relation to their answers Somebody wrote: ”What is meant by data?” Forskelligt fra team til team Fokus på feedback, større bevidsthed
13
PLC teamets arbejde med skoleudvikling - fælles kompetenceudvikling
Tegn på læring/hvad er lykkedes? Vejledere/ledere - Vejlederne har lavet kontrakt/forløbspapir før hver modulopgave - Vejlederne bliver anerkendt og rost for deres facilitering af møderne - Lærere/pædagoger giver ved MUS alle udtryk for, at de er blevet mere bevidste i forhold til at bruge procesros og feedback - Ved PLC møder er kulturen, at vejledere og ledere sammen kan tænke højt - Ledelsen oplever, at det er svært at nå at være tæt på praksis trods høj prioritering
14
PLC teamets arbejde med skoleudvikling - fælles kompetenceudvikling
Hvad tager vi med til vores fælles kompetenceudvikling 2017/18? - Vi vil gerne fortsætte med konsulentstøtte og vejledning næste år - Der afsættes konkrete møder til løsning af modulopgaver - Modellen med modulopgavemøde + afprøvning i praksis - Modulopgaver der faciliteres af vejlederne - Ledelsen skal prioritere at deltage i alle møder med modulopgaver - Ledelsen skal nå at observere undervisning hos alle lærere/pædagoger - Tydeliggørelse af ledelsens forventninger til lærere/pædagoger - Tovholder i teamene for modulopgaver Vi skal være bedre til at planlægge møderne, så det ikke bliver nødvendigt at flytte rundt på dem Fokus på elevernes perspektiv ”Gad vide, hvordan eleven oplever feedbackseancen” Nye modulopgaver skal handle om feed up – læringsmål Feedback – status, hvor er jeg? Feedforward – det næste skridt Dele gode feedbackideer Videooptagelser af feedback til fælles drøftelse, refleksion og læring
15
PLC teamets arbejde med skoleudvikling - fælles kompetenceudvikling
Udfordringer, vi arbejder videre med - Kvalitetsbegrebet – ”Alting er ikke lige godt”, ”Hvad er god undervisning?” - Hvordan skal/kan vejlederne være ”miniledere” i forhold til at italesætte fx ”Alting er ikke lige godt”, manglende engagement, forberedelse/afprøvninger til modulopgavemøderne? Flere forskellige og fælles tilgange/metoder til at håndtere didaktik i hverdagen
16
PLC teamets arbejde med skoleudvikling - fælles kompetenceudvikling
Er vi i mål? I alle systemer er det menneskene, der er murstenene
17
PLC teamets arbejde med skoleudvikling - fælles kompetenceudvikling
Vejledernes arbejde med modulopgaver
18
PLC teamets arbejde med skoleudvikling - fælles kompetenceudvikling
Fælles kompetenceudvikling i PLC-teamet - Ledelse af møder - Vejledningssamtaler - Afprøvninger - Udarbejdelse af mål - Evaluering af modulopgaver - Rum til fælles refleksion over vejlederpraksis
19
PLC teamets arbejde med skoleudvikling - fælles kompetenceudvikling
Typer af møder Møder hvor hele PlC-teamet er repræsenteret: - Mål, proces, planlægning Vejledermøder: - Rammekontrakt - Begrebsafklaringer, fælles refleksioner - Litteratur - Hvad, hvordan
20
PLC teamets arbejde med skoleudvikling - fælles kompetenceudvikling
Modulopgaver med vejleder - Hvert team har deres egen vejleder - Vejlederen leder mødet - I god tiden inden vejledningsmødet, skriver vejleder til teamet - Mødet indledes med rammekontrakten - En af teammedlemmerne er referent og sørger for at opgaven bliver afleveret til ledelsen umiddelbart efter mødet - Mødet slutter med feedback til teamet
21
PLC teamets arbejde med skoleudvikling - fælles kompetenceudvikling
22
PLC teamets arbejde med skoleudvikling - fælles kompetenceudvikling
Vejledernes funktion på teammødet - At være nysgerrig på teammedlemmernes praksis - At kunne inspirere - At stille spørgsmål - At sikre at alle kommer til orde - At få teamet til at reflektere over egen praksis - At fastholde teamet i målet - At samle op på nye aftaler
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.