Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Er græsset også grønt om natten.
Oplæg natur 6-7/9.18 Er græsset også grønt om natten.
2
Det handler om de voksne
3
Udelivets kvaliteter
4
Flere undersøgelser dokumenterer, at udelivet i naturen har betydning for såvel børn som voksne.
Sansning Sanseindtrykkene i naturen er stærke og varierede, derfor styrker udelivet børns grundlæggende opmærksomhed og byder på alsidige oplevelser Motorik Når børn bevæger sig i ujævnt og udfordrende terræn udendørs, forbedres balanceevne, grovmotorik og koordination.
5
Hvad er det?
7
Udelivets kvaliteter Fysisk
Børn har et højt aktivitetsniveau og udfordres rent fysisk i naturen, derfor øges styrke samt udholdenhed og sygefraværet mindskes. Socialt Naturen byder på varieret social kontakt og der er rigelig plads. Det betyder større tolerance, færre konflikter og dannelse af andre legegrupper.
8
Udelivets kvaliteter Følelsesmæssigt
Natur inviterer til fordybelse, er beroligende og inspirerer til aktiviteter. Derfor er udelivet med til at mindske børns stressniveau. Erkendelsesmæssigt Ude-aktiviteter som hulebygning og klatring kræver observationer, vurderinger og beslutninger. Derfor styrkes børns evner til observation, problemløsning og koncentration.
9
Udelivets Kvaliteter Børns steder
Uderummet er ikke gennemplanlagt, derfor er det ideelt til, at børn kan skabe og udforme sig egne steder. Fantasi og kreativitet Naturen er mangfoldig og der er ikke knyttet bestemte aktiviteter til den, derfor skaber børn selv lege og magi.
11
Hvad siger børnene om udeliv
Er græsset også grønt om natten. ”Naturen er, hvor man lever og oplever noget” Når børnene fortæller om deres forhold til natur, så er det oplevelserne, udfordringerne og det sociale samspil i naturen, der er i centrum. Børns forhold til natur ligger sig således tæt op af de kvaliteter, som mere videnskabelige undersøgelser har dokumenteret. Det er tilsyneladende ikke kun et professionelt voksensynspunkt, at naturen byder på udfordringer for børnene, det er ligeledes et børneperspektiv
12
Hvad med læreplanen Pædagogiske læringsmål for de 0-5 årige børn
TEMA: NATUR, UDELIV OG SCIENCE •Læringsmiljøet understøtter, at alle børn får konkrete erfaringer med naturen, som stimulerer og udvikler deres nysgerrighed og lyst til at udforske naturtyper, naturfænomener og levende organismer, samt en begyndende forståelse for betydningen af en bæredygtig udvikling •Læringsmiljøet understøtter, at alle børn aktivt observerer og undersøger naturfænomener i deres omverden, og således får erfaringer med at genkende og udtrykke sig om årsag, virkning og sammenhænge, herunder en begyndende matematisk opmærksomhed
13
Natur lotteri
14
Natur udeliv og science
En udelivstilgang – med fokus på at være udendørs og give plads til børns egne naturoplevelser En naturtilgang – med fokus på børns undersøgelser og første forståelse af natur og naturfænomener støttet af pædagogen En science-tilgang – med fokus på børns eksperimenter og tidlige indføring i naturvidenskabelige arbejdsmetoder sammen med pædagogen
16
Et hus i bevægelse
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.