Instruktion til mødeledere

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
3-timersmødet 2013 TEMA: Samarbejde i teams og om patientforløb • Tankegangen bag den forløbsorienterede organisationen (FLO) er, at patienten og patientforløbet.
Advertisements

3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
TEMA: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer. Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges større.
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Systemisk samtaleteknik og håndslag Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening Organisationsuddannelsen – modul 11.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2012 Rie Thomsen (DPU) Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer.
3-timersmøderne 2016 Initiativ * Konkrete uddannelsesinitiativer + dialog * Konkrete uddannelsesinitiativ er + dialog Årlig rapport 3-timersmødet Vision.
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016.
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Fordybelse i et projekt
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
3-timersmødet 2017.
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
OSO opgaven på Midtjysk
Vejledende tider for 3-timersmøde
Hvornår er en uddannelsesplan god? Bliver den brugt?
Forberedelse til eksamen
3-timers møde Aarhus Universitetshospital 2017
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Velkommen Robusthed basiskursus
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Vejledende tider for Velkomst v/mødeleder – 5 minutter
Instruktion til mødeledere
Oplæg om 3-timers møder Regionshospitalet Randers.
Anerkendende pædagogik
LÆGELIG VIDEREUDDANNELSE KBU i logbog.net
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Det man ikke ser har man ikke ondt af
3-timersmødet 2017.
En tur i galleriet….
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Elektronisk 360°’s feedback
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Walt Disneys kreativitetsmodel
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
1. kontaktmøde Velkommen til workshop om Kompetenceafklaring, CV og Netværk. Hils på hinanden, jeres networking starter nu
Sådan bruger du præsentationen
Demokrati og medborgerskab
Velkommen.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
3-timersmødet 2018.
Kursus for personer med demens og pårørende
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Introduktion og instruktion
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Projekt supervision på sengeafdeling H1
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Personaletræf Brogården 2018
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Kompetencespillet Dialog om behovet for udvikling af kompetencer til fremtidens digitale arbejdsliv Velkommen til……. Fortæl hvem der er kommet med ideen.
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Værktøj 8: Supervision og sparring
Præsentationens transcript:

Instruktion til mødeledere 3-timersmøder i HEV Instruktion til mødeledere

3-TIMERSMØDE – en tænketank for lægelig videreuddannelse Alle læger under uddannelse i en afdeling mødes i 3 timer og taler om uddannelse En mødeleder styrer slagets gang og holder fokus på struktureret vis. Der er udgivet et program. Der varmes op med hvad I fik gennemført siden sidste 3-timers møde. Få handleplanen fra UAO. Udgangspunktet er derefter, hvad I selv har oplevet; godt som mindre godt. Hvordan kan I tænke, at det bliver bedre. Hvad kan I selv gøre, hvis I får lov? Hvor og hvordan kan yngre læger i 2016-17 bidrage til at uddannelsen bliver endnu bedre? Hvor og hvordan kan andre læger på afdelingen hjælpe med at gennemføre jeres initiativer?

3-TIMERSMØDE – en tænketank for lægelig videreuddannelse Programhandout udfyldes med jeres tanker og ideer og i slutfasen udfyldes fællesark 1 og 2. Gerne flere initiativer. Hele programhandout indsendes af mødelederen til Tove Watson, HR afdelingen. Fælles ark 1 og 2 sendes til afdelingsledelsen og UAO Der holdes møde med øvrige læger i afdelingen om planerne og der udfærdiges en handleplan (UAO) for de initiativer, som skal gennemføres. Handleplanen indsendes til Tove Watson. Yngre læger laver en poster som skal indeholde antal foreslåede initiativer i 2015, gennemførte, delvis gennemførte, ikke gennemførte ( søjler / lagkage). Forslag 2016 med plads til at markere, når de er gennemført. Posteren indsendes elektronisk til Tove Watson. 25.1.17 præsenteres posteren til et temamøde for LVUR og den kommer derefter på hjemmesiden. Hæng posteren op i afdelingen og sørg for at den tages op på uddannelsesmøder. Marker når et mål er nået.

TEMA 2015: Frit 3-timersmødet 2016 Hvor mange initiativer fik I indført på jeres afdeling i året der gik? Det har ikke været muligt at beskrive hvor mange initiativer fra 2014, som blev gennemført i løbet af året. Ikke alle havde redegjort for det. Det indsendte materiale var noget inhomogent. Ingen meldte sig til en redaktionsgruppe, så nu prøver vi noget andet. Indsend det fulde handout. Ikke et substitut. Deltag på temamøde om vejledere og vejledning 25.1.17 med en poster, som en af jer skal præsentere. Hæng posteren op et strategisk sted i afdelingen og sæt flag ved, når et mål er nået.

3-TIMERSMØDE 2016 Vejledere og vejledning Alle læger modtager og giver uddannelse En positiv og udviklende kultur fremmer den kontinuerlige professionelle udvikling Yngre læger i uddannelsesforløb kan med 3- timersmødet selv bidrage til at fremme gode udviklingsforløb Hvor og hvordan kan yngre læger bidrage i 2016 til at uddannelsen bliver endnu bedre?

Vejledere og vejledning 3 3-TIMERSMØDE 2016 Vejledere og vejledning Alle læger er vejledere 75% siger de giver vejledning. 25% siger de får vejledning. Ved at deltage i det daglige arbejde bliver man dygtigere og får professionen bygget på – lag efter lag. Vejledning og vejledere er hjørnesten i uddannelsen. Den formelle vejleder har nogle formelle opgaver, hvor hun/han samtidig er coach for YL : sikring af kompetencer, vejledning og rådgivning, incitamentskabende, uddannelsesplanlægning( mål, strategi, tid, metode, plan) Daglig vejledning er det vi møder mest. Der er utallige niveauer fra små håndværksmæssige detaljer til at være kulturbærer. Hvordan møder I vejledning og vejleder til daglig? Hvad kan skabe tryghed og gode rammer? Får I opgaven når I er klar? Accelereret læring giver plads til at man efterfølgende kan opnå rutine.

Vejledning og vejledere 3 3-TIMERSMØDE 2016 Vejledning og vejledere Vejlederne: Hvad er jeres forventninger til vejlederne? Hvilke kompetencer skal de have? Giver rammerne de rette muligheder for at vejlederen kan vejlede? Har I ideer til at gøre processen vejledning på en bedre måde end nu? Bliver de rette situationer brugt til vejledning? Bliver vejledere ’budt inden for’ i læringsprocssen af YL? Tag udgangspunkt i en situation som I følte var god

Vejledning og vejledere 3 3-TIMERSMØDE 2016 Vejledning og vejledere Vejledning og de vejledte: Er du selv opmærksom på hvornår du vejledes? Hvad lærer du når vejlederen ’ikke er der’? Er vejledningen ledsaget af konstruktiv feedback? Giver uddannelseskulturen i afdelingen plads til at undres, spørge og blive klogere sammen? Tænk på de 7 lægeroller. Er der vejledning og feedback på alle områder? For hvilke roller kan vejledning styrkes og hvordan? Bliver vejledere ’budt inden for’ i læringsprocssen af YL? Tag udgangspunkt i en situation som I følte var god

Vejledning og vejledere 3 3-TIMERSMØDE 2016 Vejledning og vejledere I kan se på Vejledernes kompetencer Vejledningsprocessen Rammerne Egen erkendelse af hvad vejledning er ( 75%/25%) Egen parathed til vejledning ? Dit bidrag i dag tæller til uddannelsen fremover.

Vejledende tider for Velkomst v/mødeleder – 5 minutter 3-timersmødet Velkomst v/mødeleder – 5 minutter Præsentation af formål og forløb samt valg af referent – 10 minutter Hvad fik vi indført efter 3-timer 2015 - 15 minutter Individuelt samt diskussion med sidemand – 25 minutter Pause – 10 minutter 4 - 8 mandsgrupper arbejder. Gruppeark udfyldes og indsamles af mødeleder – 40 minutter Plenum, hvor Fællesreferat 1 og Fællesreferat 2 udfærdiges i fællesskab – 60minutter Prioritering og buffer – 15 minutter Efterfølgende sørger mødeleder for indberetning elektronisk (mail af udfyldt handout)

Instruktion 1 Gå sammen to og to. OBS POSITIV TILGANG! Gå sammen to og to. Først bruger I 5 min. hver for sig til at reflektere over nedenstående spørgsmål (nedskriv små sætninger, der kan illustrere dine svar på det individuelle arbejdsark). Herefter interviewer I hinanden i 2 x 10 min: Når du tænker tilbage på din tid i den afdeling, du er i nu – hvilke 2-3 gode læringsoplevelser vil du så fremhæve i forhold til din uddannelse på afdelingen? Hvad gjorde du og hvad gjorde andre (ledelsen, den uddannelsesansvarlige overlæge, din vejleder, den uddannelseskoordinerende yngre læge, andre kolleger og samarbejdspartnere), der bidrog til, at det blev til gode oplevelser? Har du forslag til ændringer, som kan medvirke til at styrke uddannelsen af den enkelte yngre læge? Hvilken effekt vil ændringerne få?

Instruktion 2 Gå sammen med 2 - 4 andre par: Forbedret uddannelse Gå sammen med 2 - 4 andre par: (såfremt I kun er få læger i afdelingen, kan dette foregå i plenum, men det er vigtigt, at gruppearket udfyldes) Fortæl om din makkers gode og mindre gode oplevelser, om forslag til ændringer, der vil gøre en forskel, samt mulige effekt, hvis ændringer gennemføres. Husk fokus på uddannelsen med vejledning og vejledere. Formuler i gruppen jeres fælles oplevelser (gode og mindre gode) omkring uddannelsen. Nedskriv på vedlagte Gruppeark. Formuler gruppens forslag til ændringer, der vil gøre en forskel, eller som I formoder vil gøre det. Hvilke mulige effekter forventer I? Nedskriv på vedlagte Gruppeark. Forbered jeres fremlæggelse i Plenum.

Vejledning og vejledere Instruktion 3 Vejledning og vejledere Husk fokus på uddannelsen med vejledning og vejledere. Der kan være store og små emner – lette og svære løsninger. Når Fællesark 1 og 2 skal udfyldes er det vigtigt, at I er opmærksomme på de forskellige niveauer: Hvad kan I selv gøre? (alt hvad der kan gøres i egne rækker, er vigtigt at få med) Dette anføres i Fællesark 1. Her skal også anføres forslag til initiativer, som I gerne vil være ansvarlige for, men som kræver involvering af ledelsen og seniore lægekolleger. I så fald skal det også anføres i Fællesark 2 (evt. blot med stikord og henvisning til forslag nr.) Hvad håber vi, at andre tager fat på/hjælper med? Dette anføres i Fællesark 2.