Erfaringer med brug af 7-trins-skalaen, DPU 27. august 2007

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Progression i samfundsfag
Metode i AT Religion.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Undervisningsplanlægning
Grundlæggende IT, niveau G
7-trinsskalaen Status Udgangspunktet er, at bekendtgørelsen er udstedt. Oplægget bør derfor ikke opfordre til debat om beslutningen om at skifte karakterskala.
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Folkeskolen i forandring
7-trinsskalaen.
Eksamen og eksamensbilag :
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Kommunale censorer Aalborg Kommune 2008
Synopsis VIP3/2012.
CAS i matematikundervisningen Middelfart
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Fra 13-skalaen til 7-trinsskalaen
Baggrunden for at indføre en ny karakterskala
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Program for mødet Filosofien bag den nye 7-trins-skala Pause
Prøvebeskrivelse Bedømmelsesdokument
Technology and science for society Danmarks Tekniske Universitet Uddannelsesdekan Gunnar Mohr 25/9 ’07.
Tidsplan for eksamen 40s umd
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Synopsis VIP13 HH3.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
7-trinsskalaen Det Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakultet, marts 2007 De nye karakterbekendtgørelser.
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
Info-møde INS-fak marts Oplæggets temaer Overblik Karakterbekendtgørelse Vurderingskriterier Målbeskrivelser Skabelon.
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
SKABELON.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
De nye prøver i dansk Velkommen Eftermiddagens program –Prøven i retskrivning (fb) –Prøven i læsning –Prøven i skriftlig fremstilling, herunder vurdering.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
Program: Oplæg Censorer på Pædagoguddannelsen 2015 Principperne i karakterbekendtgørelsen Læringsmål som udgangspunkt for bedømmelsen Hvad er kompetencer?
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Ny karakterskala – nye mål?
Udkast til justering af KS
Den nye ”7-trins skala” Hvorfor?
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
Bedømmelse og karakterer
Kompetenceudvikling i Studieområdet del 2
Fagdidaktisk kursus i biologi
Eksamen er den flittige elevs fest… ER IKKE EN TEST AF JER..
Naturfag.
Optagelsesprøve i dansk
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
LU Madkundskab 18. og 19. april Kl. 15:15 – 17:15
Infomøde om synteseopgaven
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Erfaringsmøde om prøverne i dansk som andetsprog
Om prøveformen Filosofi C.
AT-eksamen 2019.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Erfaringer med brug af 7-trins-skalaen, DPU 27. august 2007 Dorte Fristrup, fagkonsulent stx, hhx og hf, Afdelingen for gymnasiale uddannelser, Undervisningsministeriet. Dorte.Fristrup@uvm.dk

7-trins-skalaen Bekendtgørelsen gælder for alle de uddannelser, der tidligere benyttede 13-skalaen. For de gymnasiale ungdomsuddannelser trådte bekendtgørelsen i kraft den 1. august 2006.

Ud af vanetænkningen 1: En karakterskala er ikke bare en række tal Beskrivelserne af de enkelte karakterer er afgørende… 8: den middelgode præstation 10: rutinepræget 11-13: selvstændig

7-trins-skalaen Karak-ter Betegnelse Beskrivelse 12 A   Karak-ter Betegnelse Beskrivelse 12 A Den fremragende præstation Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål, med ingen eller kun få uvæsentlige mangler 10 B Den fortrinlige præstation Karakteren 10 gives for den fortrinlige præstation, der demonstrerer omfattende opfyldelse af fagets mål, med nogle mindre væsentlige mangler 7 C Den gode præstation Karakteren 7 gives for den gode præstation, der demonstrerer opfyldelse af fagets mål, med en del mangler 4 D Den jævne præstation Karakteren 4 gives for den jævne præstation, der demonstrerer en mindre grad af opfyldelse af fagets mål, med adskillige væsentlige mangler 02 E Den tilstrækkelige præstation Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets mål. 00 Fx Den utilstrækkelige præstation Karakteren 00 gives for den utilstrækkelige præstation, der ikke demonstrerer en acceptabel grad af opfyldelse af fagets mål. -3 F Den ringe præstation Karakteren -3 gives for den helt uacceptable præstation.

Ud af vanetænkningen 2: Principper Karakteren udtrykker graden af målopfyldelse Absolut vurdering NB: fejl og mangler kan være af såvel kvantitativ som kvalitativ art

Forudsætninger Præcise målbeskrivelser Præcise bedømmelseskriterier i forhold til målene

Læreplansopbygning i de gymnasiale uddannelsers fagrække Identitet og formål Faglige mål (”Eleven skal kunne…”, dvs. kompetencetænkning) og fagligt indhold Tilrettelæggelse (didaktik og arbejdsformer) Evaluering (løbende evaluering, prøveformer og bedømmelseskriterier)

Udfordringer! Hvad er en mangel eller en fejl i det konkrete tilfælde, og hvordan beskrives den? Er der egentlig overensstemmelse mellem mål, prøveform og bedømmelseskriterier? Hvordan sammenfattes de mange mål i en forholdsvis kortfattet beskrivelse af karakteren?

Eksempel på karakterbeskrivelse,. skriftlig prøve i fransk Eksempel på karakterbeskrivelse, skriftlig prøve i fransk stx / hhx, begynder A   Ka-rak-ter Beteg-nelse Beskrivelse 12 Frem-ra-gende Den skriftlige fremstilling er sammenhængende og med et alment ordforråd. Eleven viser sikkerhed i den relevante idiomatik, morfologi og syntaks med fortrinsvis uvæsentlige fejl. Indholdet viser en indgående forståelse af tekstmaterialet. Besvarelsen er udførlig og inddrager stort set alle relevante aspekter 7 Godt Den skriftlige fremstilling er nogenlunde sammenhængende. Eleven viser rimelig sikkerhed i ordforråd og i den relevante idiomatik, morfologi og syntaks, med en del fejl, som dog ikke forstyrrer kommunikationen. Indholdet viser overvejende god forståelse af tekstmaterialet. Eleven inddrager mange, men ikke alle relevante aspekter i sin besvarelse. 02 Til-stræk-keligt Den skriftlige fremstilling er noget usammenhængende, men gennemgående forståelig. Sproget mangler præcision, og der forekommer flere alvorlige fejl. Indholdet viser, at tekstmateriale og emne i det væsentlige er forstået. Eleven inddrager i tilstrækkeligt omfang relevante aspekter i sin besvarelse.  

Eksempel på karakterbeskrivelse, mundtlig prøve på baggrund af synopsis (samfundsfag B, stx), karakteren 7: Den valgte problemstilling dokumenteres i rimelig grad med relevant udleveret bilagsmateriale. Problemstilling analyseres nogenlunde struktureret og fokuseret på forskellige taksonomiske niveauer under mindre sikker anvendelse af metodiske færdigheder, viden og nogle teoretiske begreber fra samfundsfags discipliner. Sammenhængen i den faglige argumentation er nogle steder mindre tydelig, men væsentlige faglige sammenhænge kan uddybes i dialog.

Ud af vanetænkningen 3: Husk… Før: Forhold til middel Nu: Forhold til fuld målopfyldelse – omfanget og arten af fejl og mangler kan så placere præstationen lavere end 12

7-trins-skalaen Evaluering og karakterfastsættelse skal fortsat have baggrund i et professionelt fagligt skøn Evaluering og karakterfastsættelse skal fortsat ske på baggrund af en helhedsvurdering af præstationen

Hvordan er det så gået? (Forbavsende) godt. Skalaen er nem at anvende – der er jo ikke så mange karakterer at vælge i mellem! Og alligevel: Er målene for ambitiøse? Bruger vi 12 ofte nok? Bruger vi 7 for meget? Tør vi bruge –3?

2 4 7 10 12 10% 25% 30% 25% 10%

Relativ/absolut Den enkelte præstation skal bedømmes absolut På landsplan forventes over tid en fordeling, der svarer til ECTS-skalaens fordeling. 3 håndtag: Målene for det enkelte fag Karakterbeskrivelserne for fagene, herunder mangelbegrebet Prøverne – skriftlige opgaver, mundtlige eksamensspørgsmål