De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
VUE - årsmøde Vejledning i Fællesskaber
Når lærere samarbejder med forældre
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Garantiskolekonference 2013
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
Hierarki for styringsredskaber
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Temamøde om Fleksuddannelsen De fem daghøjskoler i Århus, Kompetencehuset, Byhøjskolen, Gimle, AOF og IDA vil som forsøg og i samarbejde med.
Læringscentret og nye vejledningsformer
Lærerprofessionen.
Forældremøde X årgang.
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Fælles vejlederdag 7. juni Indtil nu! 24. – 28. januar 2011: Besøg i Skotland. 24. marts 2011: Fyraftensmøde – inspiration. 8. – 9. august 2011:
Lærerprofessionen.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
Svendborg Vejledning som kollektivt arrangement …
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Status på implementeringen af vejledningsreformen
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Vejledning og undervisning i Uddannelse og Job, samt arbejdet med UPV - et samarbejde.
Kollektiv narrativ vejledningspraksis Helene Valgreen, Vingsted 20. september 2011
Efterskoleforeningens Årsmøde, 2013 Dialoggruppe 5 Vejledning og overgange v/ Bent Bisballe Østergård, Bestyrelsesmedlem Lis Brok-Jørgensen, Vejledningskonsulent.
De syv skolehistorier- hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi? Hvis integreret vejledning er svaret, hvad er så spørgsmålet? Integreret vejledning:
Portfoliometoden i praksis Et udviklingsarbejde på Frijsenborg Efterskole Efterskoleforeningens Vejlederkonference Vingstedcenteret d. 19. og 20. sept.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Integreret og stabil vejledning: Vejledningen er en del af.
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.
Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Program Kl. 9:15-10:30 Kl. 10:30-10:45 Kl. 10:45-12:00
Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen
Ny vejleder…lidt hjææææælp
Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen
Først! -overordnet Du er ikke alene! Ingen spørgsmål er dumme til nogen. Efterskolevejledernetværk, 16 i alt, brug dem. -sparring i det daglige -face2face.
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
At gøre karriere.
Bilag 4 Unge og mentorroller.
UPV – fra dom til proces Stationens indhold
Først! -overordnet Du er ikke alene! Ingen spørgsmål er dumme til nogen. Efterskolevejledernetværk, 16 i alt, brug dem. -sparring i det daglige -face2face.
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Unges uddannelsesvalg
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Ny vejleder…lidt hjææææælp
Rita Buhl 22. september 2018.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Hvor kan jeg hente hjælp?
Tanker og erfaringer om Studievalgsportfolio
UDVEKSLING projekter ang. studievalgsportfolio
Inspirationsworkshop med fokus på
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi? Hvis integreret vejledning er svaret, hvad er så spørgsmålet? Integreret vejledning: hvorfor? Hvordan ‘gøres’ integreret vejledning og hvilke udviklingspotentialer er der? Udviklingsprojektet om integreret vejledning i 2016/17

Vejledning – ‘tråden’ igennem – ‘koblingen’ Efterskoleforeningens vejledningssyn Hvad er de helt overordnede værdier. Hvad er vejledningen en del af Vejledning indgår som en integreret dimension i efterskolens arbejde med at danne og uddanne unge til at tage ansvar for eget liv i fællesskab med andre og understøtter den enkelte skoles værdigrundlag. Vejledning i efterskolen tager udgangspunkt i individet og er en proces, der har til formål at gøre alle unge livsduelige, uddannelsesparate og i stand til at træffe kompetente valg for fremtiden. Hvad skal vejledningen handle om,- hvad skal de unge lære i vejledningen Vejledningsprocessen skaber muligheder for, at unge udvikler evner, kompetencer og holdninger og bliver bevidste om forhold af betydning for deres karrierevalg, så de styrkes i at tilrettelægge livsforløb og træffe reflekterede valg. Vejledningsprocessen styrker unge i deres overgange til og deltagelse i ungdomsuddannelse og arbejdsliv. Rum og rammer Vejledningen udnytter efterskolens særlige rum med mulighed for alsidige, differentierede og meningsfulde vejledningstilgange og – aktiviteter. Efterskolens fællesskaber er et væsentligt rum for vejledningen. Samarbejde Vejledningen foregår i samspil med de unge, deres forældre og eksterne samarbejdspartnere. Etik Vejledningen tager afsæt i etiske principper om tillid, respekt, ligeværdighed, uafhængighed og åbenhed i vejledningen.

Integreret vejledning er en logisk konsekvens af det at lave efterskole….det giver forhåbentlig pludselig mening for eleven: hvem er jeg, og hvad er det, jeg gerne vil… at man ser sig selv i et større perspektiv, end man har haft mulighed før…. Og der er den integrerede vejledning vigtig, fordi det skal man have hjælp til, som et ungt menneske, og det er der, formen er vigtig (leder)

Hvorfor integreret vejledning? Vejledningsopgaven: fra valg til karrierelæring & styrkelse af overgange og deltagelse i uddannelser ”..det handler ikke om at træffe det rigtige erhvervsvalg. Det handler om at udruste folk med kompetencer (færdigheder, viden og holdninger) til på kvalificeret vis at træffe de myriader af valg, som voksne står over for i alle aspekter af deres tilværelse, hele livet” Phillip Jarvis. National Life/Work Centre, Canada Vi lægger vægt på at vejledning ikke bare er at foretage de rigtige valg (vejleder) B - lære at træffe beslutninger O - kunne agere i det foranderlige M - kende muligheder (og barrierer) S - selvopfattelse, kende sig selv og se sammenhængen mellem S og M Law: DOTS Niveauer for karrierelæring At opdage At ordne At fokusere At forstå

Integreret vejledning - praksisformer årsplanen arbejdet med uddannelsesparathed kollektive, fællesskabsbaserede, undervisningsbaserede vejledningsformer formål: karrierelæring inddragelse af praktik, virksomhedsbesøg, brobygning, forældre, tidligere elever… tværfaglighed samtaler – individuelle og gruppebaserede organisering, systematik, progression, sammenhæng, opsamling/ opfølgning samtalernes indhold, den vejledningsfaglige dimension At skabe stilladser og struktur kan være hjælpsomt for mange unge (leder) Hvis vi lader dem være i fred, flygter de ind i deres egenverden (lærer) Når vejledning flyttes ud i fællesskaberne… i undervisningen eller i grupper udvides elevernes perspektiv, de lytter til hinanden og deler erfaringer (vejleder)

Gør ledelsen til medspillere Jeg vil bare så gerne, at lærerne forstår, hvad vejledning er i dag, at det er så meget mere komplekst ….og arbejde med deres forestilling om, at vejledning er at lære ”Hvad kan jeg blive” udenad (vejleder) Grib taktstokken synet på vejledning SAMarbejde nye vejlederroller Gør ledelsen til medspillere integreret vejledning er skoleudvikling – og skoleudvikling kan være en døråbner for integreret vejledning rum og rammer Styrk vejledningsdimensionen og vejledningsfagligheden karrierelæring valgprocesser Skab sammenhæng og mening (også) for de unge! de unge som aktører i egen vejledningsproces Eleverne skal ikke stå til ansvar over for mig, har de nu valgt den eller den uddannelse… der er så meget andet de skal stå til ansvar over for mig med… (lærer) Rollerne skal være tydelige, fagligheden skal være forskellig……….Det handler om hele tiden at undersøge, hvor faglighederne har deres særkende, og hvor de kan lappe over (vejleder) Bagsiden er, at alt kan blive udvandet (leder/ vejleder) Det skal gi’ mening ellers virker det ikke (leder) Eleverne ved ikke altid, hvad vi har for med dem… (vejleder)

Projekt: udvikling af integreret vejledning i praksis Når vejlederne kommer retur (fra uddannelse) kommer de med andre og nye perspektiver, andre måder at kigge på, og så løfter vi os ud af sofasnakken og synsningerne. Vi opdager: hov, teorien kan jo hjælpe os i vores praksis (leder) august 2016 – september 2017 vejledere deltager og igangsæt- praksisudvikling på egen skole hver skole sit eget udviklingsarbejde intromøde, skolemøde, 5 læringsgange og mulighed for sparring på skolerne der introduceres nye vejledningsfaglige perspektiver og viden, og teori og praksis kobles Det giver en masse energi, når vi udvikler (leder )