Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Program Kl. 9:15-10:30 Kl. 10:30-10:45 Kl. 10:45-12:00

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Program Kl. 9:15-10:30 Kl. 10:30-10:45 Kl. 10:45-12:00"— Præsentationens transcript:

1 Program Kl. 9:15-10:30 Kl. 10:30-10:45 Kl. 10:45-12:00
Karrierelæring; fra valgfokus til læringsfokus Uddannelsesparathedsvurdering (UPV) - hvad gør vi med de elever, som vurderes ikke uddannelsesparate (IUP)? - handleplan i minuddannelse.net (hvad er næste bedste skridt?) - tilbud/forløb gennem Ungdommens Uddannelsesvejledning Praktiske oplysninger vedr. Hop In Kl. 10:30-10:45 Pause Kl. 10:45-12:00 Hands-on-game v/ Thea & Trine fra Industriens Uddannelser)

2 Undgå det hurtige valg Der er stort fokus på valget, som om det er sådan en éngangsting, der sker. Her glemmes at der er mange valg livet igennem, og valg foregår løbende og hele tiden At træffe gode valg er noget, der kan trænes, men det kræver et perspektivskifte og et fokus på karrierelæringsprocesser – et fokus på hvordan der skabes et fundament for det gode valg Rie Thomsen, lektor ved DPU

3 Karrierelæring Når mennesker lærer at træffe valg og tage vare på livet og en karriere. At anerkende det at træffe valg er noget, der må læres, og derfor bliver karrierelæring et grundlag for det gode valg. Karriere handler IKKE om at starte fra gulvet og arbejde sig op i direktørstolen. Alle har en karriere, for alle har et liv. Karrierelæring handler om måder at leve sit liv på…. (Rita Buhl)

4 Karrierelæring At træffe valg er noget mennesker må lære på lige fod med at lære at læse, skrive og regne (Bill Law, karriereteoretiker) ”Det kan sammenlignes med, hvis man beder en elev om at skrive en stil uden først at have lært om bogstaver og sætninger. Det er det der sker når vi beder eleverne om at træffe et valg uden der har fundet karrierelæring sted” (Rita Buhl)

5 Undgå fokus på valget Undgå: ”Kunne det så være noget for dig?”
(Efter praktik, brobygning/introkurser, virksomhedsbesøg) ”Som professionel skal man huske ikke straks at bede den unge om at vurdere sin oplevelse, men i stedet spørge ind til den.” ”Vi forsøger at installere en lille pause før valgrefleksen og vurderingsrefleksen kommer.” Bo Klindt Poulsen Spørg ikke, om eleven Vil du så vælge den vej? Kunne det være noget for dig? Sæt fokus på hvad eleven har lært, opdaget, set, blevet optaget af Vurderingen som spørgsmålet beder om og som kan ende med et ja eller nej, kan stå i vejen for en bredere læring

6 Fra valgfokus til LÆRINGS-fokus
Undgå fokus på valg og vurdering: ”I skal ud at finde ud af om det er noget for jer” Sæt fokus på læring: ”I skal ud at lære noget om uddannelse og job, om jer selv og det samfund, I skal ud at fungere i” Typisk hvis en elev ikke kan se sig selv på den uddannelse som er i spil, kan eleven ikke se formålet med et besøg på skole; hvis jeg ikke kan se mig selv som sosu-assistent, hvad skal jeg så lave der? Ærgerligt for der er stadig noget at lære og opdage. Hvis vi bliver ved med at sige: I skal ud at se om det er noget for jer, så giver det ikke mening for eleven hvis han ikke kan se sig på den givne ungdomsuddannelse. Hvis vi siger, I skal ud at lære noget om uddannelse og job, om jer selv og det samfund I skal ud at fungere i, så bliver fokus et andet. Ved at skifte fokus fra valg til læring skal eleverne gerne opnå en kvalificering i på sigt at træffe et valg

7 Lærers oplevelse af brobygning og praktik
”Vores kolleger er lidt trætte af brobygning, praktik, og alt det der – det forstyrrer deres hverdag, siger de. Men vi er nok sådan nogle ildsjæle, som brænder for at vores elever kommer godt videre i livet.” ”Nej, vi taler ikke med dem om deres oplevelser i praktik eller brobygning, det er mere sådan: ”Nå nu er I tilbage, nu skal vi have tysk” (Lærer, Udsyn i Udskolingen)

8 Brobygning, praktik, virksomhedsbesøg
”At udnytte potentialerne i de aktiviteter, der foregår” artikel af Randi Boelskifte Skovhus Video om karrierelæring (4 minutter)

9 Udsyn i udskolingen Et forskning og udviklingsprojekt i
udskolingen med det formål at lære de unge i 7.-9.klasse at træffe bedre og mere kvalificerede valg. Bogen kan downloades: Hvordan skabe aktiviteter, hvor eleverne får udsyn mod livet. Det handler om at udvide deres perspektiver på uddannelse, udforske arbejdslivet og vigtigst af alt sig selv i forskellige situationer. Projekt Udsyn i Udskolingen, hvor 15 skoler (7-9. klasse) har deltaget har haft til formål at lære de unge i 7.-9.klasse at træffe bedre og mere kvalificerede valg. Baggrunden for projektet er, at uddannelsesvejledning med reformerne i højere grad blev skolens og familiens eget ansvar, idet det kun var den andel af de unge som bliver vurderet ikkeudd.parate, som får individuel vejledning af UU.

10 Efterbehandling - eksempler på spørgsmål
Fra ”Udsyn i Udskolingen”, film for lærere

11 Karl Tomms model for spørgsmålstyper

12 Forbehandling - eksempler på spørgsmål til forberedelse af introkurser
Hvad er du mest nysgerrig på at finde ud af om uddannelsen? Hvordan tror du skolen (fx lærerne), du skal være på i introkurser adskiller sig fra den skole, du går på nu? Hvad tror du, er de vigtigste kompetencer at tilegne sig på den uddannelse? Hvad siger din mor/far du skal besøge? Hvorfor? Hvad tænker du om det? Hvad vil betyde mest for, at du en dag vil kunne gennemføre den ungdomsuddannelse, du skal besøge (vilje, interesse, det sociale, ……)? Logbog undervejs i praktik eller brobygning kan bruges til efterbehandling: Eleven skal hver dag forholde sig til spørgsmål som: hvem har du mødt i dag? Hvad har overrasket/været sjovt/været som forventet? Hvad har du hæftet dig ved? Hvad har du opdaget?

13 Kilder og inspiration ”Udsyn i Udskolingen” af Bo Klindt Poulsen m.fl.
Bogen kan downloades her: ”At udnytte potentialerne i de aktiviteter, der foregår” Af Randi Boelskifte Skovhus Et inspirationshæfte om læringsorienterede spørgsmål i relation til karrierelæring af Randi Boelskifte Skovhus, Bo Klindt Poulsen m.fl. Udgives ultimo oktober 16

14 Øvelse: Indtag et perspektiv
3 minutter Grønt hold (Ja-Hat) Find sammen med din sidemakker frem til de to vigtigste potentialer, I – ud fra jeres perspektiv og arbejdsposition - kan se i at bruge en karrierelærings-orienteret tilgang. Skriv dem på to sedler og læg dem i ja-hatten. Potentialerne kan fx være praktisk, faglig, etisk, juridisk eller professionel begrundet. Rødt hold (Nej-Hat) Find sammen med din sidemakker frem til de to vigtigste negative konsekvenser, I – ud fra jeres perspektiv og arbejdsposition - kan se i at bruge en karrierelærings-orienteret tilgang. Skriv dem på to sedler og læg dem i nej-hatten. De negative konsekvenser kan være fx praktisk, faglig, etisk, juridisk eller professionel begrundet. Grønt hold: Hvert makkerpar trækker to sedler fra nej-hatten. Diskuter budskaberne. Er I enige i de negative konsekvenser? Rødt hold: Hvert makkerpar trækker to sedler fra ja-hatten. Diskuter budskaberne. Er I enige i potentialerne? Opsamling i plenum


Download ppt "Program Kl. 9:15-10:30 Kl. 10:30-10:45 Kl. 10:45-12:00"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google