DokuSENtorium Tirsdag d. 16. august Program  Velkommen  Opsamling fra sidst v/Louise  Sparringsrum – Antagelser og virkninger  Sparringsrum.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Evaluering i et narrativt perspektiv v/ Hanne Fredslund
Advertisements

Overordnet målsætning:
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Præsentation af materialer på personalemøde
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Arbejdspladsudvikling
Introduktion til Sprogpakken
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Supervision og faglig feedback
Konsensusprocessen.
Karl Henrik Flyums model
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Præsentation af materialer på personalemøde
Den strategiske forretningsplan – hvordan
Praksisfortællinger som læring i praktikken
Workshop plan Virkningsevaluering, VIA UC, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Odense, d. 4. feb Kl Velkommen Kommissorium version 2 Kl Ny skole- og ny klubstruktur i Randers v. Henrik Bille, afd.leder, og Ina.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
Opstartsworkshop Tirsdag d. 17. marts 2015.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Om indsatsteori.
Doku:SENtorium Onsdag d. 27. maj Velkommen Program Siden sidst Tendenser i indsatsteorierne Succeskriterier og indsamlingsmetoder Frokost Sparring.
Skrivekursus 1.e ..
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Doku:SENtorium For LU Midt- og Vestjylland. Program for dagen  Intro til Doku:SEN  Statistik  Evaluering og Narrativer  Intro til Indsatsteori  Indsatsteori.
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
Doku:SENtorium Onsdag d. 3. februar Program for dagen  Velkommen og Fortællerum  Genopfriskning – Formålet med Doku:SEN  Evalueringsspørgsmål.
Doku:SENtorium Torsdag d. 29. oktober Velkommen Programmet for dagen  Refleksionsøvelse  Fortællerrum  Narrativ evaluering Frokost  Sparringsrum.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Doku:SENtorium Tirsdag d. 26. april Velkommen Program for dagen  Fortællerrum  Den narrative samtale  Samtalesalon Frokost  Spørgeskema  Interviews.
Opstartworkshop Onsdag d. 16. marts Velkommen Programmet for i dag  Baggrund og koncept  Intro til indsatsteori og brainstorming  Aktivitetskæde.
Doku:SENtorium Tirsdag d. 26. april Velkommen Program for dagen  Opsamling  Sparringsrum 2 & 2  Tegn og succeskriterier Frokost  Klargøring.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os Velkomstbrevet TUP2011 Projekt Transfer i AMU.
LUVM Doku:SENtorium Tirsdag d. 26. januar Program for dagen  LU rum  Fortællerrum  Bytte – Bytte  Samtalesalon  Indsatsteori som redskab i.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
Kort om mig: Oprindeligt udd cand.scient.pol
SUF - gevinstrealisering
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Efter Karl Henrik Flyums modeller
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Rita Buhl 22. september 2018.
Instruktion s. 1/3 : Introduktion CAMPUS+ forberedelse.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

DokuSENtorium Tirsdag d. 16. august 2016

Program  Velkommen  Opsamling fra sidst v/Louise  Sparringsrum – Antagelser og virkninger  Sparringsrum – Indsamlingsmuligheder  At arbejde med narrativer  Narrativ evaluering: Lang samtaleguide (Inkl. pause)  Narrativ evaluering: Kort samtaleguide  Opsamling

Velkommen

Opsamling  Orientering: Doku:SEN er flyttet og fået nyt sted på hjemmesiden  Hvor er vi henne i processen (… eller hvor skulle vi gerne være…)  Præsentation af jeres indsatsteorier  (Orientering: Samarbejde med KKU)

Opsamling – Orientering Doku:SEN har flyttet i sommerferien på hjemmesiden og bor nu på: Under ’For medlemmer’

Opsamling Målet for i dag Alle skal være klar til at følge deres indsatsteori i dette skoleår  ?? Fase 1 Trin 1 Fase 1 Trin 2 Fase 2 Trin 1 Fase 2 Trin 2 Fase 1 Trin 1 Fase 1: Opstil en indsatsteori Trin 1: Introduktion, meningsskabelse og første udkast Trin 2: Klargør indsatsteori til evaluering Fase 2: Evaluering og erfaringsopsamling Trin 1: Foretage evaluering Trin 2: Erfaringsopsamling

Opsamling – Præsentation af indsatsteorier  Hvad vil I evaluere?  Hvad er jeres lang- og kortsigtede virkninger?  Hvilke antagelser gør I jer? Hvad fører til jeres virkninger?  Hvilken aktivitet starter det hele?

Opsamling - Overvejelse Hvad skal der til for at I går ud med en indsatsteori som I kan bruge til at evaluere efter i dag?  Hvad skal I have lavet færdig?  Hvad skal der arbejdes med?  Hvilke beslutninger mangler I at træffe?

Sparringsrum – Antagelser og virkninger Tendenser i indsatsteorierne Virkninger  Generelt set gode  Vær præcis i jeres virkninger  Vær sikker på at alle er med på, hvad teksten hentyder til. Eks ’God relation’

Sparringsrum – Antagelser og virkninger Tendenser i indsatsteorierne Antagelser:  Mangler forklaring på hvorfor I gør som I gør - hvad leder antagelsen om eksempelvis adfærden til?  Antagelsen skal fortælle hvad og hvorfor – hvad hvad I ligger vægt på (og dermed også ikke vægt på)  Vær præcis og konkrete

Sparringsrum – Antagelser og virkninger Eksempler A. Projektværkstedet kan tilbyde de unge andre kompetencer/en anden læring end resten af ungdomsskolen B. Brug af læringsmål skal introduceres for undervisere samt elever C. En god relation mellem de unge og medarbejderne er afgørende for en god læringsoplevelse D. Medindflydelse på holdet medfører tilfredshed blandt eleverne Spørgsmål?

Sparringsrum – Tegn, succeskriterier & Indsamlingsmuligheder Tendenser Tegn og Succeskriterier  Mange gode tegn og succeskriterier  Ingen tegn på antagelser => Overvej: Ved alle aktører, hvornår man er på rette vej? Er I enige om hvad I skal kigge efter? Dataindsamling (evaluering)  Nogle mangler at sætte dataindsamlings-/evalueringsmetode på(?)  De som har: Har I styr på alle praktikaliteter?

Sparringsrum – Tegn, succeskriterier & Indsamlingsmuligheder Sparring  Overvej om I har det rigtige antal tegn og succeskriterier  Ved I hvad I skal kigge efter undervejs i processen?  Hvordan samler I viden ind? / Hvilken evalueringsmetode bruger I?  Har I styr på evalueringsspørgsmålet?  Skal I kun bruge 1 evalueringsspørgsmål pr indsatsteori eller flere?  Operationaliseringen?  Har I udviklet spørgeskema / samtaleguide / interviewguide?  Spørgeskema: papir vs online  Interview: Hvem interviewer? Underviser? Administrativ person?

Frokostovervejelse Hvilke konkrete erfaringer har du ved at være den del af Doku:SENtorium?  Evalueringserfaringer?  Struktureringserfaringer?  Refleksionsværktøjer  Inspirationsmateriale  Andre værktøjer

Frokost

At arbejde med narrativer  Hvad betyder det at man arbejder med narrativer?  Hvad kigger man efter i historierne?  Bevidning  Anvendelse  Planlægning og gennemførsel

At arbejde med narrativer Hvad betyder det at man arbejder med narrativer?  Man lytter til hvilke historier eller fortællinger, som bliver fortalt  Grundantagelse:  Mennesker skaber mening i verden gennem deres fortællinger om verden.  Evaluators rolle  Ikke ekspert, det er aktørerne  Man er facilitator  Intentionen med narrativ evaluering  At styrke aktørerne i deres fortsatte arbejde med og samarbejde om indsatsen  At understøtte læring, udvikling og medansvar hos indsatsens aktører  At understøtte, at anbefalingerne fra evalueringen anvendes til at udvikle indsatsen

At arbejde med narrativer Hvad kigger man efter i historierne?  Fortællingen landskab  Handlingens landskab  Betydningens landskab  Eksternalisering  Intentioner og Værdier  Alternative fortællinger  Bevægelsen  Intensitet  Afrunding af evalueringssamtalen

At arbejde med narrativer Bevidning  Hvad er bevidning?  Hvad bruges det til?  Spørgsmål til bevidning  Afsluttende bevidning

At arbejde med narrativer Planlægning og gennemførsel  Forberedelse  Besvar: indsats, formål og evalueringsspørgsmål  Udvikling af design  Valg af deltagere til samtalerne  Sammensætningen af grupper  Forberedende opgave  Samtaleguide  Gennemførelse af narrativ evalueringssamtale  Indramning af evalueringssamtalen  Evalueringssamtalen  Anbefalingerne

At arbejde med narrativer Planlægning og gennemførsel  Anvendelse  Meningsfuld og anvendelig evaluering  Hvordan understøttes anvendelsen?  Hvordan omsættes narrativ evaluering i praksis?  Opbygning af evalueringskapacitet

Indramning af den narrative evalueringssamtale Facilitator skal som minimum præcisere:  At samtalen tager afsæt i de fortællinger fra praksis, som deltagerne har forberedt sig på  At der er facilitatorens opgave at stoppe deltagerne, hvis de kommer for langt væk fra de konkrete eksempler  At facilitator taler med deltagerne én ad gangen afsluttende med bevidning  At ledere deltager som vidner  At bevidning foregår ved, at facilitator taler med et vidne om, hvad vedkommende har hæftet sig ved i en fortælling  At bevidning er en stramt styret proces, som forekommer uvant for de fleste, og som installerer vidnerne i en ”aktivt” lyttende position

Indramning af den narrative evalueringssamtale Facilitator skal som minimum præcisere:  At de, der ikke indgår i samtalen med facilitator, forholder sig stille og optræder, som var de ikke-eksisterende. De får altså ikke lejlighed til at kommentere direkte på fortællingerne.  At alle skal fungere som både fortæller og vidne bortset fra ledere, der alene fungerer som vidner  At fortællingerne forbliver i rummet mellem deltagerne. Det indebærer, at de ikke fortælles til andre uden for rummet eller tages op som samtaleemne mellem deltagerne efterfølgende (etik)  At den viden, der bringes uden for rummet, og som kan deles med andre end deltagerne i samtalen, alene er fortællernes anbefalinger til udvikling af indsatsen (etik)

Narrativ evaluering: Mellemlang samtaleguide Evalueringsspørgsmål:  Hvilke konkrete erfaringer har repræsentanter fra de deltagende ungdomsskoler med Doku:SENtorium A: Fortæller B: Facilitator C: Vidne (evt. 2 vidner eller flere) D: Referent

Narrativ Evaluering B interviewer A (10 min) Fortæl kort om et af de eksempler, du kom i tanke om i refleksionsøvelsen, om arbejdet i DokuSENtorium med indsatsteori og narrativ evaluering.  Hvad var det, du gjorde?  Hvad gjorde andre?  Hvad skete der ellers?  Hvad betød det, at du (andre) gjorde dette? – og for hvem?  Hvorfor har du valgt at fortælle om dette eksempel fra dig arbejde?  Hvad fortæller det om, hvad der er vigtigt for dig i arbejdet?  Fx hvilke værdier eller intentioner dit arbejde er drevet af?  Hvor har det bragt dig hen at tale om arbejdet på denne måde?  Hvad er du blevet inspireret til at gøre fremover i dit arbejde? C noterer stikord og sætninger fra det, A siger (ordret) D noterer konkrete ideer til forbedringer (særligt i svarende på det sidste spørgsmål)

Narrativ Evaluering 2) B interviewer C (5 min)  Hvad har du hæftet dig ved i fortællingen? Citer ordret to til tre pointer, som du har skrevet ned  Får du ud fra fortællingen en fornemmelse af, hvad det er for færdigheder, [navn] har? Eller hvad [navn] er god til?  Er der noget fra [navn’s] fortælling, som du kan genkende i dit eget arbejde? Det kan fx være fra de eksempler, du kom i tanke om i refleksionsøvelsen i dag?  Hvor har det bragt dig hen at lytte til [navn’s] fortælling?  Er der noget, du er blevet inspireret til at gøre fremover i dit arbejde? D noterer hovedpointer fra C bevidning. C godkender de nedskrevne hovedpointer.

Narrativ Evaluering 3) B vender tilbage til A (2 min)  Hvordan var det at lytte til bevidningen?  Hvor har det bragt dig hen at lytte til bevidningen?  Er der noget ydereligere, du er blevet inspireret til at gøre i dit eget arbejde? D noterer hovedpointer fra A bevidning. A godkender de nedskrevne hovedpointer.

Narrativ Evaluering 4) D læser hovedpointer og ideer til forbedringer op (3 min) Gruppen forholder sig til hovedpointerne og ideerne (er alle hovedpointer og ideer fra fortællingen med? Kan I genkende jeres ideer osv.) 5) I bytter rundt, så alle får en ny rolle I arbejder jer igennem punkt 1-4, indtil alle har været igennem fortæller-rollen

Spørgsmål?? Hovedpointer & Ideer  Hvordan var det at træne narrativ evaluering?  Hvordan var det at evaluere på denne måde?  Hvad har det givet jer at evaluere på denne måde?

Narrativ evaluering: Kort samtaleguide Interviewguide A: Narrativ evaluering (7 min) Fortæl om en konkret udfordring fra dit arbejde med jeres ungdomsskoles indsatsteori eller narrativ evaluering, eller andre dele i processen?  Hvad var det, du gjorde?  Hvad gjorde andre?  Hvad skete der ellers?  Hvad ville du ønske du/I havde gjort/foretaget jer?  Hvad forhindrede jer i at gøre det ønskede?  Hvorfor har du valgt at fortælle om netop dette eksempel? Hvad fortæller det om, hvad der er vigtigt for dig i arbejdet med indsatsteori?  Hvor har det bragt dig hen at tale om arbejdet med indsatsteori på denne måde?  Hvad er du blevet inspireret til at gøre i dit fremadrettede arbejde med indsatsteori

Narrativ evaluering: Kort samtaleguide Interviewguide B: Bevidning (3 min)  Hvad har du hæftet dig ved i fortællingen?  Citer ordret én til to pointer, som du har skrevet ned  Får du ud fra fortællingen en fornemmelse af, hvad det er for udfordringer/de oplevelser med [personen] har? Eller hvad [personen] er god til?  Er der noget fra [personens] fortælling, som du kan genkende i dit eget arbejde med jeres indsatsteori?  Hvor har det bragt dig hen at lytte [personens] fortælling? Er der noget, at du er blevet inspireret til at gøre i dit fremadrettede arbejde med indsatsteori Tilbage til fortæller (2 min)  Hvordan var det at lytte til bevidningen?  Er der noget yderligere, du er blevet inspireret til at gøre i dit arbejde?

Sparringsrum med narrativ Evaluering Opsamling  Hvilke anbefalinger og ideer kom I frem til?  Hvordan har strukturen været indtil nu?

Spørgsmål??

Opsamling  Næste gang: Torsdag d. 10. novenber 2016  Forslag til emner næste gang?  Månedssamtaler fra september  Evalueringstrekanten  Orientering: Samarbejde med KKU om effektmåling af kompetencer

Tak for i dag … og på gensyn d. 10. november 2016