Formativ evaluering Workshop
Kort repetition Formativ evaluering den lærende skal have indsigt i sin egen læreproces Formativ evaluering evalueringen understøtter processen snarere end det færdige produkt Formativ evaluering nøje doseret og struktureret feedback Formativ evaluering vs. summativ evaluering
Feedback der virker 1. Klargør hvad en god præstation er Klare kriterier og krav Brug af gode eksempler 2. Støtter elevernes selvevaluering Gensidig evaluering (peer assessment) Eleverne afgør selv hvad de vil have feedback på 3. Giver eleverne god viden om deres læring Støtte til trouble-shooting Max tre kommentarer pr. besvarelse
Feedback der virker 4. Opmuntrer eleverne til dialog om læring Gensidig evaluering Portfolio 5. Støtter positiv motivation og selvværd Først karakter efter elevrespons på feedback Tid til omskrivning, genafleveringer 6. Bygger bro mellem den nuværende og den forventede præstation Aflevering i to trin Formulering af fokuspunkter i grupper
To eksempler Meget forskellige faglige traditioner, men Fælles fokus på gensidig evaluering Fælles fokus på opstilling af klare kriterier for evaluering og for den gode besvarelse Begge eksempler indgår i samtaler i grupper Begge sigter mod, at den lærende lærer noget – i mindre grad læreren
Opgave Udform et ark med evalueringskriterier. Du vælger en opgavetype i et af dine fag. Arket skal anvendes som udgangspunkt for elevernes gensidige evaluering. Du kan arbejde alene eller sammen med en fagkollega. Du får ca. 30 minutter til arbejdet.
Opsamling Vis og forklar dit bud. Overordnet: giver metodikken/skabelonen mening i alle fag? ….en nyttig henvisning: nts/resources/resourcedatabase/id353_senl ef_guide.pdf nts/resources/resourcedatabase/id353_senl ef_guide.pdf