Formativ evaluering Workshop 9.11.2011. Kort repetition  Formativ evaluering  den lærende skal have indsigt i sin egen læreproces  Formativ evaluering.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Progression i de større skriftlige opgaver:
Advertisements

Undervisningsevaluering i matematik
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Almen studieforberedelse
Børn, bevægelse og motivation
Evaluering.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Arbejdsgruppe Mariagerfjord kommune
HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK "Udvikling af elevernes almene studiekompetencer gennem formativ evaluering". Mentorordning på 1. årgang.
Karl Henrik Flyums model
Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Inspiration til reformarbejdet
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Deltager- og problemorientering i Kriminalforsorgen Workshop periode 2.
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Program - ICDP International Childhood Development Program
Hvad er en god evaluering?
Lægedage Almen medicinsk uddannelse Nuværende uddannelsesforhold.
Billedkunst C og B Gymnasiet og hf.
Evaluering - metoder og værktøjer -
Store IT- innovationer (SITIN) TØ6. Dagens program Overordnet feedback til OO2 Øvelse til kap. 10 Mine projekter Ugens opgave/OO3 Individuel feedback.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Sunds skole Evaluering
Design af kulturtræningsforløb for ECCO
Ny nordisk skole Mandag den 2. februar 2015
Årsplan – en kort en lang
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Definition Kriterier Design og evaluering
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Delprøver, eksamensforsøg i fagene matematik og oldtidskundskab, 2012/2013 Borupgaard og Ørestad Gymnasium. Andreas Lange, Oldtidskundskab, Borupgaard.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spilleregler i en god gruppe Workshop, Den Sociale Højskole, 9. juni 2008.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
TEMA 3 Problemløsning: Lav en prototype
CLARA Projektbeskrivelse
Faglig Udvikling i Praksis Teknologi
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
Formativ vurdering i undervisningen.
Evaluering – det kræver læringsmål!
Drivkraften og Motivation
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Vejlednings- og netværksdag – Aarhus Matematikworkshop
Læringsmålstyret undervisning - målpilen som værktøj
Mindset og formativ evaluering i sprogfagene:
Velkommen til fagligt samspil
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Præsentationens transcript:

Formativ evaluering Workshop

Kort repetition  Formativ evaluering  den lærende skal have indsigt i sin egen læreproces  Formativ evaluering  evalueringen understøtter processen snarere end det færdige produkt  Formativ evaluering  nøje doseret og struktureret feedback  Formativ evaluering vs. summativ evaluering

Feedback der virker 1. Klargør hvad en god præstation er  Klare kriterier og krav  Brug af gode eksempler 2. Støtter elevernes selvevaluering  Gensidig evaluering (peer assessment)  Eleverne afgør selv hvad de vil have feedback på 3. Giver eleverne god viden om deres læring  Støtte til trouble-shooting  Max tre kommentarer pr. besvarelse

Feedback der virker 4. Opmuntrer eleverne til dialog om læring  Gensidig evaluering  Portfolio 5. Støtter positiv motivation og selvværd  Først karakter efter elevrespons på feedback  Tid til omskrivning, genafleveringer 6. Bygger bro mellem den nuværende og den forventede præstation  Aflevering i to trin  Formulering af fokuspunkter i grupper

To eksempler  Meget forskellige faglige traditioner, men  Fælles fokus på gensidig evaluering  Fælles fokus på opstilling af klare kriterier for evaluering og for den gode besvarelse  Begge eksempler indgår i samtaler i grupper  Begge sigter mod, at den lærende lærer noget – i mindre grad læreren

Opgave  Udform et ark med evalueringskriterier. Du vælger en opgavetype i et af dine fag. Arket skal anvendes som udgangspunkt for elevernes gensidige evaluering.  Du kan arbejde alene eller sammen med en fagkollega.  Du får ca. 30 minutter til arbejdet.

Opsamling  Vis og forklar dit bud.  Overordnet: giver metodikken/skabelonen mening i alle fag? ….en nyttig henvisning: nts/resources/resourcedatabase/id353_senl ef_guide.pdf nts/resources/resourcedatabase/id353_senl ef_guide.pdf