Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Vejlednings- og netværksdag – Aarhus Matematikworkshop

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Vejlednings- og netværksdag – Aarhus Matematikworkshop"— Præsentationens transcript:

1 Vejlednings- og netværksdag – Aarhus Matematikworkshop
27/9 Vidensopsamling – Hvad virker i matematik? 8/11 Indsamling af data/afdækning af eleven, analyse af data og match med relevante indsatser 31/1 Fokus på indsatser (intensive læringsforløb mm.) 11/4 (Forberedelse af slutspurten – turboforløb, læseferie og afgangsprøve)

2 Vejlednings- netværksdag
Velkommen Målet med workshoppen: At deltageren får viden og inspiration om: Indsamling af data -> Analyse af data -> Match med indsats Som del heraf inspireres til hvordan dataindsamlingen og analysedelen kan blive en systematiseret del af en lærer- og vejlederpraksis. Reflektere over egen kontekst og kommende handlinger – kort bane og lang bane (I skal ikke være alene her!) - ift. dagens fokus.

3 Workshop - Matematik 1. vejlednings- og netværksdag
Program: Rammen: 90 min. min.: Velkommen og målet med workshoppen Tjek-in øvelse. min.: 3 oplæg med afsæt i 3 datakilder. Indsamling af data > analyse > match med indsats Spørgsmål mellem oplæg. min.: Arbejde med egen praksis. min.: Afrunding .

4 Rammesætning Vi tager udgangspunkt i tidligere prøver, MAT1-9 samt selvproducerede test/andet.

5 3 datakilder Resultater fra test. Standardiserede faglige test:
MAT –prøver 1-9. Kvantitativ data Opgavebesvarelser: Afgangsprøve. Kvalitativ data Observation: Fastholdte undervisningsiagttagelser: Eksempel fra egen undervisning. Kvalitativ data

6 Hvad kan der findes faglige data om i matematik?
Matematiske kompetencer Stofområder

7 Matematiske kompetencer
Repræsentation og symbolbehandling Fase – 9. klasse Kompetenceevaluering på basis af indikatorer er svært Ovenfor er der fire forskellige måder at beskrive prisen for at køre med taxa. Eleven skal beskrive styrker og svagheder ved de fire måder. Niveau 1 Eleven viser sammenhængen mellem flere af repræsentationsformerne og udpeger enkelte fordele og ulemper ved nogen af repræsentationerne.   Niveau 2 Eleven formulerer fordele og ulemper ved alle eller næsten alle repræsentationsformer.   Niveau 3 Eleven formulerer fordele og ulemper ved alle repræsentationsformer, sammenligner og (på opfordring) formulerer hensigtsmæssige anvendelser af de forskellige repræsentationsformer. Kompetencer er i komplekse sammenhænge Facit baseres på en vurdering Kan kun testes med stor lærerinvolvering Eksempler hvor det måles: Prøven med hjælpemidler, mundtlig prøve i matematik og PISA

8 Stofområder Regnestrategier Fase 1 7.-9. klasse
Matematiske stofområder er lettere at måle Forholdsvis konkrete færdigheder Et korrekt facit Kan testes med begrænset lærerinvolvering Eksempler hvor det måles: Prøven uden hjælpemidler, Nationale test, faglige test

9 EDDERKOPPESPIND - MATEMATIK
Data til at afdække elevens specifikke faglige udfordringer i matematik Faglig læsning Færdigheder (Brøker og algebra) Strategier til problemløsning Regnestrategier

10 Opbygning af de 3 oplæg Indhente data Analyse Tiltag Systematik

11 3 datakilder Resultater fra test. Standardiserede faglige test:
MAT –prøver 1-9. Kvantitativ data Opgavebesvarelser: Afgangsprøve. Kvalitativ data Observation: Fastholdte undervisningsiagttagelser: Eksempel fra egen undervisning. Kvalitativ data

12 Måling af matematiske færdigheder

13

14 Opgavetyper

15 Datavisning

16 Henrik Henriksens faglige udvikling

17 Henrik Henriksens faglige udvikling

18 Henrik Henriksens faglige udvikling

19 Lærerens mappe - Eksempler på data

20

21 Test i trinforløb 2 matematik

22 Test i trinforløb 2 matematik

23 Test i trinforløb 2 matematik

24

25 Eksempler på Analyse af data

26 De farlige c-værdier

27

28 Den dygtige elev

29 Turboforløb og (mis)forståelsen af elever som enten svage eller stærke fagligt
Maja, Nirvana og Matthias

30 Maja, Nirvana og Matthias
Også Mikkel og Edward Også Edward, Mikkel, Hjalte og Alberte Ikke Matthias

31 Valg af indsatsområder og lærerens didaktiske forståelse

32

33

34

35 At møde klassen hvor den er

36 Systematik

37 Eksempler på hvor data også kan anvendes
Årsplan Særlige indsatsområder Overlevering Fødeskoler kan give mistet læring Møder med ledelse I samspil med f.eks. Nationale test Vejledere/PLC/Ressourcepersoner Organisatoriske udfordringer i den tre-delte skole Elev og forældresamtalen Målsætninger, fravalg og opfølgning Forældremødet Man møder et fagligt indhold, men også en særlig gruppe elever og forældre

38 Spørgsmål

39 3 datakilder Resultater fra test. Standardiserede faglige test:
MAT –prøver 1-9. Kvantitativ data Opgavebesvarelser: Afgangsprøve. Kvalitativ data Observation: Fastholdte undervisningsiagttagelser: Eksempel fra egen undervisning. Kvalitativ data

40 Herunder problembehandlingskompetence og faglig læsning
Formativ brug af tidligere skriftlige prøver, til matchning af elevindsats i matematik Herunder problembehandlingskompetence og faglig læsning (eksemplificeret gennem opgave 5.3. FP 10 Maj 2017.)

41 Hvordan bliver prøverne brugt i den daglige undervisning
Man løber ikke en halvmarathon i træningen til en halvmarathon… men arbejder med et differentieret træningsprogram.

42 Formativ feedback vs. Summativ feedback Kommentarer vs
Formativ feedback vs. Summativ feedback Kommentarer vs. karakter/antal rigtige Hvilken værdi har evalueringens feedback har på elevernes holdninger til faget og elevernes præstationer. Feedbacken gives enten i form af karakterer/antal rigtige, kun kommentarer eller begge dele. Opnår bedre præstationer Holdninger til faget Kun karakter / antal rigtige Ingen Højt præsterende elever: Positive Lavt præsterende elever: negative Kun kommentarer Ca. 30 % Alle positive Antal rigtige / karakter og kommentarer positive Antal rigtigt kan skygge for den formative feedback

43 Generelle typer af elevbesvarelser
(47 < starttal < 48,5) A)llan: Ingen besvarelse overhovedet. B)rian: Jeg indsatte 48 og fik (48+3)*2 = 102 som øverste tal og fik (48*2)+3 = 99 som nederste tal. Løsningen må derfor være 48. C)onnie: Det kan ikke lade sig gøre, at det ene tal er 3 større end 100 og det andet tal er mindre end 100. D)enise: Når jeg indsætter 46 får jeg 98 som øverste tal og 96 som nederste tal. Når jeg indsætter 50 får jeg 106 som øverste tal og 103 som nederste tal. Løsningen må være mellem 46 og 50. Udvalgt ud fra empire

44 Generelle typer af elevbesvarelser
A)llan: Ingen besvarelse overhovedet. B)rian: Jeg indsatte 48 og fik (48+3)*2 = 102 som øverste tal og fik (48*2)+3 = 99 som nederste tal. Løsningen må derfor være 48. C)onnie: Det kan ikke lade sig gøre, at det ene tal er 3 større end 100 og det andet tal er mindre end 100. D)enise: Når jeg indsætter 46 får jeg 98 som øverste tal og 96 som nederste tal. Når jeg indsætter 50 får jeg 106 som øverste tal og 103 som nederste tal. Løsningen må være mellem 46 og 50. Svært at sige noget om A) men man kan udelukke tid, og derfor få fokus på A) manglende besvarelse

45 Generelle typer af elevbesvarelser
A)llan: Ingen besvarelse overhovedet. B)rian: Jeg indsatte 48 og fik (48+3)*2 = 102 som øverste tal og fik (48*2)+3 = 99 som nederste tal. Løsningen må derfor være 48. C)onnie: Det kan ikke lade sig gøre, at det ene tal er 3 større end 100 og det andet tal er mindre end 100. D)enise: Når jeg indsætter 46 får jeg 98 som øverste tal og 96 som nederste tal. Når jeg indsætter 50 får jeg 106 som øverste tal og 103 som nederste tal. Løsningen må være mellem 46 og 50. C) Ser ud til at skyldes faglig læsning herunder fokus på multimodale tekster i matematik, dog også omtale af færdigheder overfor kompetence.

46 Formativ brug af afgangsprøverne
Problembehandling og faglig læsning med udgangspunkt i opgave 5.3. FP 10 Maj Hvordan bedømmer I disse to elevbesvarelser i forhold til hinanden? B)rian: D)enise: Jeg indsatte Når jeg indsætter 46 får jeg 98 som og fik (48+3)*2 = 102 som øverste tal øverste tal og 96 som nederste tal. Og fik (48*2)+3 = 99 som nederste tal. Når jeg indsætter 50 får jeg 106 som Løsningen må derfor være 48. øverste tal og 103 som nederste tal. Løsningen må være mellem 46 og 50. Færdighedsbesvarelse overfor undersøgelsesbesvarelse… hvad er mest problematisk… hvorfor besvarer nogle af de dygtige elever med færdigheder?

47 Problembehandlingskompetence versus Færdighed
Metode Karakteristisk for færdigheder Opgave Løsning Forholdet mellem færdigheder og problembehandlingskompetence Karakteristisk Problembehandlingskompetence / Undersøgelse

48 Rettevejledning: http://materialeplatform. emu
D)enise Hvordan behandles de forskellige elever ift. rettevejledningen? B)rian A)llan C)onnie

49 Rettevejledning: http://materialeplatform. emu
Faglig læsning: Udvikling af problembehandlingskompetence og måder at vise den i det skriftlige arbejde: Andet (kræver mere kendskab): C)onnie Hvilken indsats matcher det formative arbejde. Færdighedssvar peger ofte på samme indsats. B)rian A)llan D)enise

50 Spørgsmål

51 3 datakilder Resultater fra test. Standardiserede faglige test:
MAT –prøver 1-9. Kvantitativ data Opgavebesvarelser: Afgangsprøve. Kvalitativ data Observation: Fastholdte undervisningsiagttagelser: Eksempel fra egen undervisning. Kvalitativ data

52 Data i den daglige matematikundervisning
Datakilder i undervisningen: Samtaler Opgaveregning Elevprodukter Evalueringer Gruppearbejde Præsentationer ……

53 Meningsfuld og anvendelig data
Stor mænge kvalitativ data, der skal systematiseres Data skal handle om noget Data skal fastholdes, så de kan genbesøges Data skal analyseres for at blive til viden

54 Eksempel Regnestrategier i forbindelse med multiplikation (stofområde)
Ræsonnement og tankegang (kompetence) Eleverne skal lære at tænke så de selv kan handle

55 Systematiseringen

56 Systematisering

57 Systematisering

58 Data skal blive til viden
Analyse kan give: Viden om den enkelte elev Viden om progression Viden om marginalgrupper af elever Viden om hele klasser Viden om lærerens egen praksis

59 Workshop - Matematik 1. vejlednings- og netværksdag
Arbejde med egen praksis Hvad er dine forventninger til denne workshop? Lang bane ( I Kan ikke alene her!) og/eller kort bane? Hvilken kontekst?

60 Afdække afviklings- og udviklingsområder ”Golden Grid”
Proces: Afdække Udvælge fokus Tiltag

61 Proces: Golden Grid - øvelse
1. Afdæk. 5 min. I skal udfylde modellen med udgangspunkt i jeres egen praksis og jeres refleksioner over oplæggene. 2. Afklar fokus. I skal sammen udvælge et fokus. Tag fx udgangspunkt i ”Hvad vil/skal vi udvikle og/eller gøre mere af fra ”Golden grid”. 3. Beskriv tiltag. Beskriv hvordan I fremadrette vil arbejde med jeres valgte fokus.

62 Proces: Golden Grid - øvelse
1. Afdæk. 5 min. I skal udfylde modellen med udgangspunkt i jeres egen praksis og jeres refleksioner over oplæggene. 2. Afklar fokus. I skal sammen udvælge et fokus. Tag fx udgangspunkt i ”Hvad vil/skal vi udvikle og/eller gøre mere af fra ”Golden grid”. 3. Beskriv tiltag. Beskriv hvordan I fremadrette vil arbejde med jeres valgte fokus.

63 Afrunding


Download ppt "Vejlednings- og netværksdag – Aarhus Matematikworkshop"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google