Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?"— Præsentationens transcript:

1 Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Peter Linde Præsentationstitel

2 Dagsorden Test er en del af livet Test kan ikke måle hele livet
Er relevant viden og kompetencer statiske? Kan test sammenlignes over tid Rasch og/eller faglig relevans Giver adaptive test mening? Test som en del af undervisningen Opsamling Præsentationstitel

3 Test er en del af livet Test er en afprøvning
I undervisningen anvendes test til at afprøve, om undervisningen har haft den ønskede effekt eller i hvilken grad eleven eller den studerende har opnået forståelse af emnet. Det er en afprøvning med rammer. Opgave, hjælpemidler og vurdering. Det er en afprøvning afgrænset i tid. Når tiden er færdig kan der ikke svares mere. Det fortsætter resten af livet: På arbejdet Til ansættelsessamtaler Når man præsenterer Der er god mening i at bruge det som evaluering og lære det i skolen Præsentationstitel

4 Test kan ikke måle hele livet
Ikke alt der kan tælles tæller og ikke alt der tæller kan tælles Ikke alt der kan testes tæller og ikke alt der tæller kan testes Skriftlige test måler kun en formidlingsform Opgaverne er typisk mere enkle end virkeligheden Samarbejde og sociale relationer Give værdi for andre for andre – målrette, dialog og løse opgaven Sammenhængende forløb og projekter Ingen test er bedre end sit svageste led. Præsentationstitel

5 Er relevant viden og kompetencer statiske
Nødvendige kompetencer udvikler sig over tid Teknologien gør en forskel Paratviden og kombination af viden Stavekontrol og udregninger Bruge andres viden og dele med andre Præsentationstitel

6 Kan test sammenlignes over tid
Alt kan måles teknisk, men giver det mening? Mange test bygger bro fra år et 1 år 2 med de samme spørgsmål – men måler man så reelt andet end disse spørgsmål? Kan man gøre det i uendelighed? Kompetencer er ikke det eneste der ikke er statiske over tid Eksempler: Pris indeks Oplevelsen af diskrimination Politiske partier – holdninger - værdier Det betyder ikke man ikke skal sammenligne, men skal ”bare” huske at det kun delvist giver mening. Præsentationstitel

7 Rasch og/eller faglig relevans
Rasch’s item model har en række vigtige forudsætninger. Spørgsmålene skal opfattes relativt ens på alle skoler Og for alle undergrupper af personer Og på tværs af spørgsmålenes forskellige delemner Det er fx 5 forskellige matematiske del kompetencer udover modelleringskompetence Nogle læseforskere snakker om 4 sproglige delkompetencer Spørgsmål kan være begrundet i en viden om de måler noget relevant man gerne vil opnå Spørgsmål kan være opstillet så de måler den sammen dimension - Begge dele kan give mening. Men ikke altid samme mening. Præsentationstitel

8 Giver adaptive test mening?
Opgaver kan være opbygget med en lineær tilgang – stigende sværhed Så stilles alle de samme spørgsmål og man kan evaluerer dem sammen Opgaver kan være opbygget adaptivt så svaret påvirker næste spørgsmål. Spørgsmålene tilpasses eleven og kan være mere præcise Eleverne stilles ikke de samme spørgsmål og man kan ikke gennemgå svar sammen Adaptive spørgsmål stiller krav til metoden for at være mere præcise. Præsentationstitel

9 Test som en del af undervisningen
Kære forældre På mandag kl. 14 skal eleverne lave den nationale test i matematik. Vi har gennemgået, hvordan testen forløber i klassen. Jeg har lagt mange forskellige øveopgaver ud til eleverne på OneNote, så de kan være bedst muligt forberedt. Vi bruger undervisningen i den her uge til at samle op på emner, som eleverne mener, at vi skal gennemgå. Vi kommer til at bruge testen til at se på, hvilke faglige emner som den enkelte elev, men også klassen har svært ved. Derfor er det vigtigt, at alle er godt forberedt til testen, så den giver det mest præcise billede af det faglige niveau her i slut 8. klasse. I skal på ingen måde gøre et stort nummer ud af testen og eleverne skal ikke føle et pres. De skal tværtimod se det som en god formativ evaluering af deres nuværende faglige niveau. På den måde kan vi meget bedre målrette undervisningen i 9. klasse. Jeg tager også alle de her snakke med eleverne, men I må gerne hjælpe dem med at kigge på opgaverne - både de online på testogprøver.dk og de opgaver, der ligger på OneNote. I får svaret af opgaven til kommende skolehjem samtale, og jeg tager en snak med eleverne om resultatet, og om hvordan vi kan bruge det konstruktivt til den videre undervisning i matematik. Præsentationstitel

10 Tak for ordet Spørgsmål - synspunkter? Præsentationstitel


Download ppt "Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google