Målet med læseprojektet var: at bidrage til at reducere antallet af elever, der forlader skolen med dårlige læsekundskaber, at skabe engagement og viden om læsning hos lærere i alle fag, så der arbejdes med læseindsatsen i hele skoleforløbet og i alle fag, samt at vise, at man kan lave skolepolitik og skoleudvikling, uden at det sker gennem en stribe centrale lovinitiativer. 1
2 Aktiviteter Lån en ekspert. 308 skoler deltog. Eksemplariske forløb. 64 skoler søgte om at deltage i 2- årigt udviklingsprojekt, 5 skoler blev udvalgt. Særnumre af Folkeskolen. Hjemmesiden Artikler til faglige foreningers blade. 12 af de faglige Bog til lærerne. Udsendt i 2 eks. til alle folkeskoler Regionale møder på kommuneniveau. 92 ud af 98 kommuner deltog Regionale møder skoleniveau deltagere skoleledere, TR og læsevejledere
Aktiviteter fortsat Ordet fanger. Aktiviteter på den internationale læsedag Læremiddeltjek Materiale til lærerne om forældremødet og læsning, som findes på hjemmesiden Forældrefolder. Lærertræf for 750 almindelige lærere i Odense. 2-årigt forskningsprojekt i samarbejde med Undervisningsministeriet Evaluering 3
97,4 % af deltagerne har fået lyst og inspiration til at igangsætte/videreføre aktiviteter på skolen. Evalueringen af Eksemplariske forløb, som er omdrejningspunkt i EVA’s evaluering, viser i hovedtræk følgende: Læsevejlederne har en udfordring i forhold til deres kollegaer og deres vejlederrolle Skolelederens opbakning er af afgørende betydning for indsatsen Lokal mening og fælles forståelse i forhold til en indsats om faglig læsning og skrivning 4
Evaluering fortsat DLF som afsender af indsatsen har positiv betydning Kurserne om faglig læsning gav flere aha-oplevelser Lærerne er klar over at faglig læsning er en fælles opgave, men de føler ikke, at de har tid til det. Lærerne står overfor et valg i forhold til at anvende faglig læsning i deres undervisning – De kan fokusere på: det som eleverne skal nå eller at eleverne forstår det de når. Teamsamarbejdet er afgørende for succesen med faglig læsning og skrivning på skolen. Der ses et højere aktivitetsniveau hos eleverne. 5
At vise, at man kan lave skolepolitik og skoleudvikling, uden at det sker gennem en stribe centrale lovinitiativer Det er tydeligt, at læseprojektet er blevet bemærket både på Christiansborg og i kommunerne. 44 % kommuner svarer ”ja” til, at Vi læser for livet har givet anledning til konkrete tiltag inden for faglig læsning og skrivning fra kommunens side. De positive tilbagemeldinger er fortrinsvis funderet i et engagement i projektet på skoleniveau Foreningens lokale kredse har kun i begrænset omfang har benyttet projektet til at sætte pædagogisk udvikling på dagsordenen lokalt. 6