Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tilføj sted og dato Tilføj sted og dato Medlemsmøde om OK18.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tilføj sted og dato Tilføj sted og dato Medlemsmøde om OK18."— Præsentationens transcript:

1 Tilføj sted og dato Tilføj sted og dato Medlemsmøde om OK18

2 Dagens program Velkommen og formål med mødet
Tilføj sted og dato Dagens program Velkommen og formål med mødet Foreningens strategi og foreløbige overenskomstkrav til OK18 Kommentarer og forslag til OK18 KV17 og OK18 kommunikationsstrategi Fælles drøftelse: Hvordan kan vi understøtte strategien på arbejdspladserne og i kredsen? Afslutning og opsamling til kredsen TR byder velkommen til mødet og gennemgår dagsordenen. Kredse kan tilføje og ændre i dagsordenen, så det passer til lokale forhold Tilføj kursusnavn

3 Formål med mødet At medlemmer forstår foreningens strategi ved OK18
At medlemmerne kan komme med input til foreløbige krav ved OK18 Via kollektive handlinger i hver enkelt kommune at lægge pres på KL centralt At medlemmer, der har tid og lyst til at involvere sig i den offentlige debat, bliver klædt på til det Tilføj kursusnavn

4 OK18 – temaer Løn/pension Arbejdsliv TR, AMR, MED
Kompetenceudvikling/efteruddannelse Arbejdstid* Talepinde følger i ny version af powerpoint, når Hovedstyrelsen har vedtaget foreløbige krav.

5 OK18 – status finansiering
Før OK13 og reform Pris pr. time pr. elev: 77 kr. Efter OK13 og reform Pris pr. time pr. elev: 57 kr. Opgaver ÷ flere milliarder kr OK er en handel Her kan I se de økonomiske udfordringer som vi deler med KL. Før OK13 havde vi travlt. Men som I kan se her folkeskolereformen oplagt lærerne massivt flere opgaver/lektioner, men der er ikke tilført tilsvarende ressourcer. En analyse foreningen har lavet af prisen pr UV-time før 13 sammenlignet med i dag viser, at prisen pr undervisningstime er faldet betragteligt. Foreningens drømmescenarie er, at der igen afsættes tid til forberedelse i en central aftale. Men OK 18 kan ikke finansiere reformen. En overenskomstforhandling er en HANDEL. Ressourcer Opgaver Ressourcer

6 Tilføj sted og dato Arbejdstid Vi vil have en overenskomst med forhandlede arbejdstidsregler, som erstatter Lov 409 Forpligtende krav med/uden ressourcebindinger Normaliseringskrav Vi vil have en forhandlet overenskomst på arbejdstid. De facto er Lov 409 vores overenskomst, fordi parterne ikke blev enige om arbejdstid i OK15 Vi kan ikke blive ved med at skubbe LOV409 foran os. Derfor kræver vi en forhandlet overenskomst på arbejdstid. TR forklarer krav om normalisering og forpligtende krav med og uden ressourcebindinger Tilføj kursusnavn

7 Kommentarer til OK18 krav
Tilføj sted og dato Kommentarer til OK18 krav Hvad mener vi på vores arbejdsplads om OK-kravene? Har vi andre forslag til krav? Kan vi skabe forbedringer i vores arbejdsliv der understøtter den centrale strategi, fx ved kollektivt at gå til ledelsen. Er der hjælp at hente i bilag 4? Hvis der er forslag om nye krav: hvad skal det føre til. Hvad er formålet. Er alle enige? Hvis der er forslag om nye krav: hvad skal det føre til. Hvad er formålet. Er alle enige? Hvis der er forslag til nye krav, bedes TR sammen med medlemmerne vurdere, om en lokal indsats sideløbende kan gøre en forskel for at forbedre medlemmernes arbejdsliv. TR kan evt planlægge en fælles indsats med medlemmerne. Tilføj kursusnavn

8 Kommunikationsstrategi OK18
Tilføj sted og dato Kommunikationsstrategi OK18 Elevrettigheder bliver bærende koncept i KV17 og OK18 Tager udgangspunkt i elevernes ret til kvalitet i folkeskolen En ny måde at rammesætte debatten om ressourcer og kvalitet, der giver foreningen bedre mulighed for at opnå opbakning og resultater.  Elevrettigheder lanceres forud for kommunalvalgkampen, hvor vinklen er, at manglende ressourcer til folkeskolen betyder, at skolen ikke kan indfri elevernes rettigheder. I OK18-kampagnen er fokus på, at overenskomsten ikke gør det muligt.  Produkter: Kampagnemateriale til sociale medier med elevrettigheder som omdrejningspunkt Overenskomstforhandlinger er ikke længere kun noget, der foregår i et lukket rum. Forhandlingerne foregår også i medierne, hvor kampen står om befolkningens opbakning til krav. Derfor har vi valgt en kommunikationsstrategi, der kan få befolknings-opbakning – især forældre. VI har derfor sammen med en række organisationer (Skole og forældre, Børns Vilkår, Børnerådet, Danske Skoleelever, Red Barnet) formuleret en række elevrettigheder, som vi vil bruge i en kampagneindsats frem mod Kommunalvalg 17 og OK18. Det ikke bare en spinmanøvre. Alle undersøgelser viser, at grunden til at lærerne forlader folkeskolen er, at de ikke føler de kan leve op til deres ansvar overfor eleverne. Tilføj kursusnavn

9 Kommunikationsstrategi OK18
Tilføj sted og dato Kommunikationsstrategi OK18 Derudover fokus på lærerens arbejdsdag Lærerrekrutteringsproblemer er et stigende problem. Lærerne forlader folkeskolen, fordi de føler, at de svigter eleverne. Der er behov for forbedringer af den nuværende overenskomst og de eksisterende ressourcer til folkeskolen, for at lærerne får mulighed for at overholde de elevrettigheder, som er formuleret i loven. Understøttes af rapporten ‘Lærerarbejdsliv 2017’, som viser, at den mest betydende faktor for lærernes arbejdsliv er elevernes udvikling fagligt og socialt. Produkter: Kampagnemateriale til sociale medier med lærerens arbejdsdag som omdrejningspunkt Argumentationskæden der binder KV17 og OK18 sammen er: Lærerrekrutteringsproblemer er et stigende problem. Lærerne forlader folkeskolen fordi de føler, at de svigter eleverne. Der er behov for forbedringer af den nuværende overenskomst og de eksisterende ressourcer til folkeskolen for at lærerne får mulighed for at overholde de elevrettigheder som er formuleret i loven. Der er massive lærerrekrutteringsproblemer. Det skyldes manglende muligheder for at lykkes med at give eleverne god undervisning. Vores kommunikation vil have fokus på at vise, hvilke vigtige opgaver, læreren har, når de ikke underviser. Vis, at antallet af undervisningslektioner har stor betydning for, hvor fyldestgørende de andre vigtige opgaver kan løses og i hvor høj grad, læreren kan være med til at opfylde elevernes rettigheder. Medlemmerne har i en undersøgelse fra 2016 tilkendegivet at de ønsker, at foreningen forklarer en lærerhverdag. Derfor producerer foreningen kampagnemateriale om lærerhverdag. Det er vigtigt for vores mulighed for at nå et godt resultat, at I deler materialet, når det kommer. Tilføj kursusnavn

10 Tidsplan frem mod OK18 Tidsplan følger i endelig version
Tilføj kursusnavn

11 Hvordan kan du / I bidrage?
Tilføj sted og dato Hvordan kan du / I bidrage? Du kan være med til at sætte fokus på: hvordan folkeskolen kan få mulighed for at overholde elevernes rettigheder hvad en lærer laver i løbet af sin arbejdsdag Hvordan? Del foreningens kampagnemateriale på sociale medier Lav et Facebook-opslag (mini guide/tips medfølger) Skriv et debatindlæg/læserbrev (mini guide/tips medfølger) Foreningens kampagnemateriale: Kampagnemateriale til sociale medier med lærerens arbejdsdag og elevernes rettigheder som omdrejningspunkt Kampagnemateriale fra ”STOPfyldte klasser” (en af elevrettighederne): film og delbart indhold til sociale medier Foreningen vil frem mod KV17 sende dig materiale og ideer, som du kan dele på de sociale medier. Hvis du ønsker at gøre en ekstra indsats, skal du melde dig til underskriftsindsamlingen mod ”stopfyldte klasser”. Den database vil løbende blive brugt til forskellige små-kampagner om folkeskolen. SÅ hvis du har en meningsdanner i maven, så meld dig til her. Der vil også blvie udbudt regionale møder …. Tilføj kursusnavn

12 Har du en meningsdanner i maven?
Deltag i konkrete seminarer om kommunikation i efteråret 2017 – mere information følger Meld dig til underskriftsindsamling mod STOPfyldte klasser (første del af elevrettigheds-kampagnen). Så er du på listen over medlemmer, der har lyst til at gøre en ekstra forskel på de sociale medier. Tilføj kursusnavn

13 Fælles drøftelse Fælles drøftelse: Hvordan kan vi understøtte forhandlingerne på skolen og i kredsen? KL skal forstå, at folkeskolen har brug for at lærerne får en forhandlet overenskomst. Det kræver, at medlemmerne stemme er tydelig, også lokalt. Har vi mulighed for at lave en lokal handling, der understøtter et godt forhandlingsresultat? Hvad skal vi melde tilbage til kredsen som afslutning på mødet? Tilføj kursusnavn


Download ppt "Tilføj sted og dato Tilføj sted og dato Medlemsmøde om OK18."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google