Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

READ – sammen om læsning

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "READ – sammen om læsning"— Præsentationens transcript:

1

2 READ – sammen om læsning
READ er en del af skolens samlede sprog- og læseindsats READ forløber på skole i ugerne:

3 Read – en indsats på tværs
READ – skole Rettet mod 0., 1. og 2. klasse READ – dagtilbud Rettet mod de ældste børn i børnehaven

4 Formålet med READ Tidlig forebyggende indsats i børnehave (5 årige) og skole klasse Øge børnenes sprog og læsefærdigheder Skabe læselyst Inddrage forældre som ressource

5 Hvad vil det sige at kunne læse?
”Læsning er at forstå, anvende og reflektere over skrevne tekster, så man kan nå sine mål, udvikle sin viden og deltage aktivt i samfundslivet.” OECD, PISA Forudsætningen for at blive god til at læse og skrive er et godt talesprog, opmærksomhed på sproget og dets lyde samt kendskab til bøger og skrift.

6 Forældre som ressource
Forældres aktive involvering i deres børns udvikling har stærk og langvarig positiv betydning for børnenes udvikling, læring og trivsel. Kilde Dr. Maria Evangelou, University of Oxford, oplæg for Rådet for børns læring april 2016

7 Et samarbejde mellem hjem og skole
Det er skolens opgave at lære børnene af læse og skrive. Det er forælderens opgave at støtte op om barnets sprog og skriftsproglige udvikling ved at læse dagligt sammen med barnet.

8 Forskningsprojekter viser,
at når forældre læser dagligt med deres barn og samtaler med barnet om indholdet i bøgerne, har det en positiv effekt på barnets sprog samt læse- og skrivefærdigheder. Kilde: Kuffertprojekt i børnehaverne i 2008, READ i 2. og 3. klasse i 2014 Swanson et al, 2011; Lennox et al., 2013.

9 Resultaterne af READ 2014 nationale test
Kilde: Simon Calmar Andersen, TrygFondens Børneforskningscenter

10 Forældres tro på at de kan hjælpe
Forskning viser også, at det er afgørende for dit barns læsning, at du som forælder tror på, at du kan hjælpe dit barn. Det afgørende er: at barnet øver sig og er glad for at læse. at have fokus på barnets indsats frem for resultat. Forskningsresultaterne viste, at READ havde størst effekt for de børn, hvis forældre inden projektet gik i gang, havde et ’fixed mindset’ og dermed den opfattelse, at deres børns læsefærdigheder i høj grad er noget, der er ’fastlåst’ og ikke ret let lader sig ændre, selvom de øver sig. Det har derfor vist sig betydningsfuldt at arbejde med forældres mindset. Vejledningsmaterialet i READ bygger blandt andet på Dwecks forskning om betydningen af ’fixed’ og ’growth mindset’ (Dweck 2006). At have et ’fixed mindset’ betyder, at man opfatter intelligens som noget fastlåst, og man bruger derfor energi på at vise, hvor dygtig man er fremfor at udvikle sig. Tanken er her, at ens intelligens i sig selv giver succes og ikke anstrengelserne bag. Det betyder, at et ’fixed mindset’ kan medføre bekymring og frygt for at fejle, og i sidste ende bremse læring og udvikling. I modsætninger hertil kan man tale om at have et ’growth mindset’, hvor man mener, at intelligens er noget der udvikles gennem hårdt arbejde. Folk med et ’growth mindset’ har således større mulighed for at udvikle sig, da de tør udfordre sig selv og anser fejl som justerbar læring. Dweck peger på at et ’growth mindset’ er med til at styrke vores ihærdighed.  Ideen om et dynamisk mindset indebærer, at alle elever kan få deres hjerner til at gro ved over tid at øve sig og udnytte deres personlige styrker. Dette indebærer at man skal være mere optaget af elevernes tilgang til læring frem for hvad de præstere

11 Materialerne skal i 0. klasse understøtte
forældre i at læse sammen med deres barn - med fokus på forældres højtlæsning for barnet barnets interesse og lyst til at læse og skrive forældres dialog med barnet om indholdet i teksterne (før, under og efter læsningen) barnets læseforståelse og kendskab til forskellige tekster, ord og bogstaver.

12 MATERIALERNE I 0. KLASSE En taske med:
Fire forskellige bøger til højtlæsningen (fag- og skønlitteratur) To bøger til den første selvstændige læsning En pjece (hvorfor og hvordan?) En vejledning i hvordan man kan samtale før, under og efter læsningen En vejledning i den første selvstændige læsning En lille bog: ”Min …” Bogmærke Læsekontrakt Henvisning til film

13 0. klasse

14 Materialerne skal i 1. klasse understøtte
forældre i at læse sammen med deres barn - med fokus på både forældres højtlæsning og barnets egen læsning for forældrene barnets læselyst og læseforståelse forældres dialog med barnet om indholdet i teksterne (før, under og efter læsningen)

15 MATERIALERNE I 1. KLASSE En taske med:
Fem forskellige bøger til den selvstændige læsning En bog til forældrenes højtlæsning En pjece (hvorfor og hvordan?) En vejledning i hvordan man kan samtale før, under og efter læsningen En vejledning i den selvstændige læsning En lille bog: ”Min …” Bogmærke Læsekontrakt Henvisning til film

16 1. klasse

17 Materialerne skal i 2. klasse understøtte
forældre i at kunne læse dagligt med deres barn barnets læsetræning med fokus på læseforståelse og læselyst forældres dialog med barnet om indholdet i teksterne (før, under og efter læsningen).

18 MATERIALERNE I 2. KLASSE En taske med:
Fem forskellige bøger til den selvstændige læsning En bog til forældrenes højtlæsning En pjece (hvorfor og hvordan?) En vejledning i hvordan man kan samtale før, under og efter læningen En lille bog: ”Min …” Bogmærke Læsekontrakt Henvisning til film

19 2. klasse

20

21 Læs flere bøger Bøgerne skal ses som inspiration.
Bibliotekaren eller jeres lærer/børnehaveklasselærer kan hjælpe jer med at finde flere bøger, der passer til jeres barns interesse og/eller læseniveau.

22 Hvad nu hvis barnet ikke vil Læse eller samtale om teksten?
I kan for eksempel: give barnet tid til at vænne sig til, at samtalen er en del af læsestunden. læse bogen højt uden afbrydelser første gang, I læser den. Overveje, om det er bedre at læse på et andet tidspunkt eller et andet sted. finde bøger sammen med barnet. gå på opdagelse i bogen og tale om billeder, ord og bogstaver. tale om ord og emner fra teksten i andre sammenhænge – for eksempel på turen, under madlavningen, i legen.

23 Hvad nu hvis mit barn ikke selv vil læse?
I kan prøve at variere læsning ved at: læse i kor læse i ekko skiftes til at læse læse bogen højt for barnet, inden det selv skal læse læse det samme flere gange.

24 Læsekontrakten Når du har læst sammen med deres barn, noteres titel og antal sider i bogen. Når I har læst sammen ti gange, kan læreren udlevere et klistermærke. Klassen samler klistermærker sammen. Bemærk ”læsekontratten er et tilbud og dermed er det frivilligt for skolerne/den enkelte klasse, om de vil benytte læsekontrakten.

25 Min bog Barnet kan fortælle, tegne og skrive en tekst sammen med dig som forælder. Ikke rette men anerkende barnet for at skrive og lytte til bogstavernes lyde

26 Behold Vejledningsmaterialet!
Bøger og taske skal afleveres og returneres til klassen i uge ____ I må beholde mappen med vejledningsmaterialer

27 Filmene En film til børnehave og 0.klasse og en film til 1. og 2. klasse. Fortæller og viser essensen i pjecen og vejledningen. Viser konkret hvordan du kan læse med dit barn. Filmene findes på

28 Materialerne er oversat til flere sprog
Pjece og vejledninger er oversat til 9 forskellige sprog: engelsk, arabisk, farsi, pashto, polsk, tyrkisk, rumænsk, somalisk og vietnamesisk. Filmen er oversat til 5 forskellige sprog: engelsk, arabisk, tyrkisk, somalisk og farsi. Alle materialer findes her:


Download ppt "READ – sammen om læsning"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google