Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skoleforhold og Læring. Barnet som social aktør Barnets deltagelse i sociale sammenhænge Barnets sociale kompetencer Kontekstens betydning for trivsel.
Advertisements

 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Guidet Egen-Beslutning - metode i rehabilitering Vibeke Zoffmann Sygeplejerske MPH ph.d. Aarhus Universitet & Universitetshospital.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Dagsorden Oplæg kommunikation Opgave Oplæg aktiv lytning Opgave Inder/ydercirkel – hvad har jeg lært om kommunikation?
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Dokumentation med mobilen i dansk - sæt komma med mobilen.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Teori og praksis på SOSU- uddannelserne. Et aktionsforskningsprojekt på SOSU Fyn Jakob Ditlev Bøje Institut for Kulturvidenskaber Syddansk Universitet.
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Oplæg ved Jacob Friis Kjærgaard Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temamøde om underretninger.
Autoriseret psykolog Lars Hugo Sørensen Velkommen til minikonference.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Randers Kommune Forelskelse Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
Projektpræsentation Filmprojekt Stil skarpt – og se dig selv tydeligere Jørgen Dan Pedersen.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Lærerens møde med eleven Af Jan Tønnesvang In Press , 16/12-09
Hjælp til en god debat om forældresamarbejdet John Andersen UdviklingsForum.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Landsseminar 2012 Workshop: Selvfinansierende LK’er Landsseminar 2012 Workshop: Selvfinancierende Lokalkomiteer.
Det gode interview På jagt efter ny viden – altså noget, som du IKKE ved i forvejen…
Udfold talenterne! - og vind ekstra ressourcer Et dialogværktøj til ledelsesgruppen.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
Feltopgave 1 Julie-Marie Terkildsen
Modul 2.
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Verdens bedste badminton-forældre – og lidt psykologisk teori på dette
Ordenes betydning Alkoholiker
INTENSIV GRUPPEVEJLEDNING - et kursus på 8 dage
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Styrket borgerkontakt
Spændingsfelter i vejledningsloven
Selvets kultur.
Inspiration spørgsmål og Billeder
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
ÅRHUS AFDELING.
GEB (Guidet egen beslutning) til hæmodialysepatienter
Mad og beboerinddragelse – med fokus på mennesket med demens
Den gode tone Lse.
Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
FSAIO ‘s Efterårs Fagdag 6 Oktober 2017
Kommunikation - trykstil
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Tendenser i forældresamarbejdet
Unge hørehæmmede i ungdomsuddannelser
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
1. Relationel kommunikation
Dagsorden Udviklingspsykologiske vilkår
Om feedback til terapeutisk arbejde på SEOP
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Kursus for personer med demens og pårørende
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Arbejdsglæde & samarbejde
Peer to peer - det relationelle møde båret af egne erfaringer.
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Spørgsmål til ‘spis og snak’ session
Hvordan motiverer vi de unge?
1 Præ-moderne samfund. 2 Moderne. 3 Senmorderne samfund.
Præsentationens transcript:

Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation -Manglende støtte hos forældre

Guidet egen-beslutning Forskellige behov hos de unge: Gemmer sig bag pæn facade Kan ikke erkende egne behov Har et urealistisk billede af egne kompetencer De afklarede elever bliver overset

Guidet egen-beslutning Et spændingsfelt for de unge: Samfundets forventninger Politisk pres Vælger gymnasium for at have tre år mere Erhvervsuddannelser er for tabere – vælges fra

Guidet egen-beslutning Kommunikationszone Niveau af refleksion

Guidet egen-beslutning Paradigmeskift: Overførsel af viden fra specialist Gennemgå opdagelsesproces, der styrker egen mestring.

Livsdygtighed Mestre sin situation og sit eget liv Identificere problemer Tage beslutninger og løse konflikter Fisketuren med far!

Empowerment ”Individuel empowerment er en tilstand, hvor et individ har en forholdsvis høj grad hvor et individ har en forholdsvis høj grad af reel magt – dvs. en reel mulighed for at vælge” af reel magt – dvs. en reel mulighed for at vælge” Simovska Simovska

Guidet egen-beslutning Nøgleord i metoden: RELATION KOMMUNIKATION

RELATION Distanceret relation Fokus på typiske problemer Svære følelser opdages sjældent Slørende sympati Fokus på det, der er fælles Følelsesmæssig involvering Gensidig forståelse Tager udgangspunkt i det, som begge parter vurderer vigtigt

KOMMUNIKATION Spejling Man fungerer som et spejl for den anden part UDEN at fortælle, hvordan man har tolket det. Aktiv lytning Du offentliggør din tolkning. Både verbal og nonverbal kommunikation. Kan afrundes med, at man spørger om tolkningen er rigtig

Guidet egen-beslutning Hvordan? Samtaler med udgangspunkt i arbejdsark ”Ufuldendte sætninger”

Guidet egen-beslutning Workshop på egen skole eller vejledernetværk med inspiration ud fra metoden GEB Kursus i GEB. 3 dage med undervisning om teorierne bag metoden GEB.

Guidet egen-beslutning Kommunikationszone og refleksion Relation: gensidig forståelse Kommunikation: spejling og aktiv lytning Samtaler med arbejdsark Livsdygtighed og empowerment