Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Teori og praksis på SOSU- uddannelserne. Et aktionsforskningsprojekt på SOSU Fyn Jakob Ditlev Bøje Institut for Kulturvidenskaber Syddansk Universitet.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Teori og praksis på SOSU- uddannelserne. Et aktionsforskningsprojekt på SOSU Fyn Jakob Ditlev Bøje Institut for Kulturvidenskaber Syddansk Universitet."— Præsentationens transcript:

1 Teori og praksis på SOSU- uddannelserne. Et aktionsforskningsprojekt på SOSU Fyn Jakob Ditlev Bøje Institut for Kulturvidenskaber Syddansk Universitet Dat o mån ed år

2 Ny viden om erhvervsuddannelser?  Ny måde at forstå forholdet mellem teori og praksis: Som kulturelt bestemt  Nye måder at eksperimentere med og gøre forholdet mellem teori og praksis 2

3 Lidt om projektets organisering  2 årigt projekt  4 skoler, 4 uddannelser (GF, SSH, SSA og PAU)  4 aktioner i 4 lærerteams  1. år: Kulturanalyse og aktionsudvikling  Kvantitative og kvalitative analyser af den eksisterende skolekultur og praksis på de 4 uddannelser.  2. år: Afprøvning af aktioner. Justering og genafprøvning. Refleksioner over og analyser af aktioner. Formidling via bog

4 De fire aktioner  Aktion 1: Gør & hør – mærk & se, cases i problembaseret læring (GF)  Aktion 2: Når klasserummet flytter ud – flytter læringen med (PAU)  Aktion 3: Udvikling af vejlederrollen gennem forumteater (SSH)  Aktion 4: Fælles refleksionsmøder i social- og sundhedsassistenternes praktik som det tredje læringsrum (SSA) 4

5 En ny måde at forstå forholdet mellem teori og praksis  De to gængse måder: 1.Der er (og skal være) en forbindelse mellem teori og praksis, hoved og krop. Teori/hoved bestemmer praksis/krop. Fx transferforståelsen + uddannelsespolitik 2.Der er ikke en forbindelse mellem teori og praksis, hoved og krop. Symbolsk vs. praktisk mesterskab. Fx Callewaert og til tavs viden-teoretikere  En 3. forståelse: Der er en forbindelse mellem teori og praksis, hoved og krop, men den er kulturelt bestemt og alsidig, ikke alene kognitiv og rettet fra teori til praksis, fra hoved til krop 5

6 Teori og praksis i et kulturelt perspektiv Kultur bygges op omkring artefakter, som medierer vores forhold til den fysiske verden: 1. orden: Mand – økse – træ. Feudal, rural kultur Økse MandTræ 2. orden: Mand – ordet økse – træ. Sproglig kultur 3. orden: Mand – begreber om slagværktøjer (økse, motorsav, hammer, hakke, skovl, spade osv.) – træ. Senmoderne, abstrakt kultur. Man kan næsten glemme træet…

7 Skolekultur: Udled den ideelle praksis af teori (transfer) Begreber/teori (artefakt af 3. orden) Subjekt Objekt

8 Fagkultur: Nå målet med de forhåndenværende søm Værktøjer, fagtermer (artefakter af 1. og 2. orden ) Subjekt Objekt

9 Praksisnære uddannelser: Mellem ideel og reel praksis Værktøjer, fagtermer, teori (artefakter af 1. 2. og 3.orden ) Subjekt Objekt

10 Konklusion Potentiale til overskridelse af skolekultur Rammer Mere virkelighedsnære cases (GF) ’Virkelige’ arbejdsgenstande og ’virkelig’ brobygning mellem skole og praktik (PAU) Virkelighedsnære konflikter håndteret i virkelighedsnært (sanseligt og emotionelt) spil (SSH) Elever Nye elevpositioner og muligheder for deltagelse – særligt for de bogligt svage, men også bogligt stærke elever (alle) Ny måde at være elev på – som reflekterende praktikker og ‘live’ bindeled mellem skole og praktik (SSA) Undervisere Undervisere med et veludviklet fagsprog og begrebsapparat til at tænke og gøre relationen mellem teori og praksis Reflekterende undervisere som forudsætning for at uddanne reflekterende praktikere 10


Download ppt "Teori og praksis på SOSU- uddannelserne. Et aktionsforskningsprojekt på SOSU Fyn Jakob Ditlev Bøje Institut for Kulturvidenskaber Syddansk Universitet."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google