Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1. Relationel kommunikation

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1. Relationel kommunikation"— Præsentationens transcript:

1 1. Relationel kommunikation
Tid til at begge parter forbereder sig Tid til at tale og lytte (så bliver man mere lydhør og indlevende) Konsultationsprincippet Aftaler om rammer og dagsorden Præsenter hvem du er – din rolle og hvilke opgaver du har Mødet afholdes i et neutralt rum Stuegang uden andre på stuen Personalet skal kommunikere i menneskehøjde 1

2 Skab rammer for ansvar, magt og udfoldelse
Vær empatisk Lyt og afdæk patientens erfaringer, opfattelse, ønsker og ressourcer (fortæl det er ok at bruge dem) Synliggør ressourcer og skab tryghed og tillid til at anvende dem (egenomsorg) Spørg patienten hvad der skal til for at han er tryg (andre udtryk end tryghed) Afdæk patientens ønsker ang. ansvar, og spørg om hans tidligere erfaringer Skab rammer for ansvar, magt og udfoldelse Forventningsafstemning (ressourcer, ansvar, tryghed, det hele menneske) Accepter alternativ behandling Åbenhed: inddrag patienten i alt vedr. sygdom og behandling 2

3 Fortæl hvad sundhedspersoner kan tilbyde
Dialogværktøjer, der skaber nærvær Opfodre patienten at medbringe pårørende, bisidder, tolk Inddrag pårørende på lige fod med patient Uvildig person, som patienten kan bruge før og efter samtalen Tal dansk Lav en køreplan for næste periode (individuel, hvem er ansvarlig for hvad, hvem må vide hvad, pårørende, delmål for/med patienten) Begge parter tager ansvar Samtale om status ved overgange Personalet udtaler sig kun om det de ved Bedre kommunikation mellem sektorerne 3

4 Kompetence - adfærd Personalet skal uddannes fagligt, kommunikativt og kulturelt Anerkend patientens oplevelse af situationen, denne behov og ønsker Sæt patienten mere i centrum Mere uddannelse i kritisk ændringsparathed, at anvende denne konstruktivt – bruges positivt Personalet skal uddannes i at vurdere hvilke patienter der har mange ressourcer og hvilke der har få – både praktiske og sygdomsrelaterede 4

5 Træn dialog via virtuel situation
Virtuelle rollespil forbedre egen og afdelings adfærd IT, der understøtter muligheden for bevægelseskommunikation (Wii) Personalet skal sætte sig i patientens sted (Være indlagt en gang om året. Prøve at lægge sig i sengen. Lave en introfilm om hvordan det er at være patient) Fælles kaffestue (personale og patienter) – ikke fag-snak Dialoggrupper på sygehusene 5


Download ppt "1. Relationel kommunikation"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google