Et par eksempler på Hvad jeg fik med hjem fra AMEE September 2014 Georg Jørgensen UAO Med SVB/ PUF/ CLV OUH.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
God uddannelsesvejledning - Udvikling
Advertisements

Finsenscentret den 25. marts 2014
Sygepleje i korttidsafsnit
Vandrammedirektivet Involvering af offentligheden i planlægningen Henriette Færgemann Team koordinator Europa Kommissionen DG Miljø, Vandafdelingen.
3-timers møder på Regionshospitalet Randers
Evaluering af forløbsprogrammer og patientuddannelser
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Fastholdelse i kraft af aktive ældre!
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
3-timersmøde 2010 Børneafdelingen Hvad gør vi godt: •Feedback og supervision i Børnemodtagelsen og Børneambulatoriet. •Enkelte yngre læger er kontaktpersoner.
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Struktureret interview/samtale/vejledersamtale
Status for Sundhedsstyrelsens evaluering af speciallægeuddannelsen Hvad foregår der i arbejdsgruppe – ”Gennemførsel i den kliniske enhed”. Nationalt PKL.
9. semester 9. semester studerende med blandede erfaringer 9. semester studerende med blandede erfaringer Ali Ghotbi Ali Ghotbi.
SAMARBEJDE I PALLIATIV MEDICIN
Brugerdialog FS SASMO kongres , Vejle Center Hotel
TEMA: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer. Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges større.
INTRODUKTION. Kort om metoden: -Udviklet i partsprojekt mellem KL og KTO -Gennemført med inddragelse af 10 organisationer på tværs af sektorer -Metoder.
Det uhensigtsmæssige uddannelsesforløb Mellem 3-10 %, ny undersøgelse i Århus 6,8 % Ikke forskel på køn Ikke forskel på alder Ikke forskel på speciale.
1 Det Videnskabelige Råd ved Center for Kliniske retningslinjer Hvilke problemstillinger arbejdes der med?
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
Uddannelseslæger i front
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Undervisning af nyt personale Medicinsk Afdeling, HEV Undervisning af nyt personale.
PKL seminar 2011 nye skabeloner for målbeskrivelser og uddannelsesprogrammer.
Elevplan Implementeringserfaringer Folmer Kjær. Varedeklarationen for denne workshop I workshoppen gennemgås cases på hvordan skoler har grebet implementeringsprocessen.
Uddannelse, roller og kompetencemåling
Landsbrancheklubbens regionsudvalg Velfungerende Regionsudvalg er som 5 cylinder i maskinen/Landsbrancheklubben. Antal registrerede medlemmer i regionsudvalgene.
Arbejdsgruppe i SST vdr mål og opbygning af speciallægeuddannelsen Ulla Bartels 1.
HD Regnskab og økonomistyring Lektor Claus Holm, Ph.D. og Docent Tage Rasmussen Institut for Regnskab Handelshøjskolen.
PUF-seminar 2011 Århus Sygehus Af Anne Braae Olesen Supervision – et redskab til læring i et ambulatorium Af Anne Braae Olesen Uddannelsesansvarlig overlæge.
Etablering af et godt uddannelses miljø i FAM Fantastisk inspektorrapport - Hvordan kunne det gå sådan ? Troels Kodal Udd. ansvarlig overlæge FAM/De med.
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. DECEMBER 2015 DRRLV LEDENDE LEKTOR BENTE VIGH MALLING AARHUS UNIVERSITET CENTER FOR SUNDHEDSVIDENSKABELIGE.
Produktion og uddannelse Susanne Mallet. ortopædkirurgisk afdeling Køge.
Særlig indsats i JC Rebild Arbejdspsykolog Malene Nesgaard, cand. psych. aut. Cand. psych. aut. Malene Nesgaard.
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
Problematiske uddannelsesforløb - Hvordan håndteres de? Hvad er tillidsrepræsentantens rolle?
Forslag til skabelon for ledelsesdialogmøder omkring lægelig videreuddannelse på afdelingsniveau Det Regionale rådsmøde 24. september 2015 Thea Otto Mattsson.
U DNYT HVERDAGENS UDDANNELSESMULIGHEDER Karen Skjelsager.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
AMEE kongress 2014, Milano Michael Due Nielsen Uddannelsesansvarlig overlæge Anæstesiologisk-Intensiv Afdeling V OUH.
2016 En værdig død Sundhedsstyrelsens satspuljeprojekt.
Uddannelseansvarlige
“Karriere Vejledning” – hvor er det interessant 
Data fra Evaluer.dk 2016 Evalueringen består af 26 spørgsmål opdelt i 7 grupper.
Ulla Breth Knudsen Professor, overlæge, ph.d. Fertilitetsklinikken
Aftale format – Use cases
Ansvar i Videreuddannelsen
22. Marts 2017 Introreservelæge Maria Thorsen
Hvornår er en uddannelsesplan god? Bliver den brugt?
3-timers møde Aarhus Universitetshospital 2017
Feedback Lægedage 2015.
Tutorlægekursus – bliv klar til nye udfordringer!
Instruktion til mødeledere
De pårørende i beslutningsrummet
Landskursus Fagligt selskab for Øjensygeplejersker
Præsentation af ledelsesværktøjet
التضاريس الطبيعية في المحيط
Introsidernes betydning
En god start på lægelivet
Personalemøde – opfølgning på MTU
Stefan Møller Luef.
AMY AMEE.
SITUATIONSBESTEMT OPMÆRKSOMHED - en kvalitativ undersøgelse
Præsentationens transcript:

Et par eksempler på Hvad jeg fik med hjem fra AMEE September 2014 Georg Jørgensen UAO Med SVB/ PUF/ CLV OUH

Mit fokus Vejlederens funktion Collaborator role (Samarbejder) Supervisory Styles (klinisk vejledning) Optimal challenges (Udd koor arb tilret) Work-Based Assesment (Klinisk kompetencevurdering)

Collaborator Rollen som samarbejder Et lille studie fra Maastricht (R Stalmeijer) Autodidakt Plejepersonalet Senoirer læger Take Home Message: Seniorer læger skal øge deres aktive deltagelse i kompetenceopbygning i denne rolle

Four Supervisory Styles (typer af klinisk vejledning) Studie fra Canada har fundet 4 typer(M Goldszmidt) Direct care ( Næsten ingen uddelelegering, meget tæt supervision) Empowerment( Uddelegering og inddragelse i beslutningerne) Mixed Practice ( Prioriterer patientflow, variabel uddelegering ) Minimalist (Alt uddelegeres, rådgiver ved behov)

Four Supervisory Styles (typer af klinisk vejledning Take home message Mere opmærksomhed mhp at bruge den mest optimale type i situationen. Aftal dette med YL før vejledningen mhp forventningsafstemning.

Optimal challenges (Udd koor arb tilret) Fra nefrologisk afd Århus (A Bagger Sørensen) Ambulante pt udvælges aktivt til den YLs program ud fra YLs behov for at opnå specifikke kompetencer THM: Godt for YL, men skidt for patientkontinuiteten Kræver meget tid og kendskab til pt

Work-Based Assesment Klinisk kompetencevurdering Egen seance og AMEE guide 33 Brug WPA aktivt som pædagogisk værktøj til at øge indlæringen og ikke kun til uhensigtsmæssige forløb DOPS : (Direct observed procedure skills) Mini-CEX: CBD: ( Case based discusssion) 360°-evaluation

Take home message WBA WBA tager TID!! Udvikl enkle metoder, som kan implementeres i den kliniske rutine Sikre commitment fra hele afdelingen og fra vejlederne !

De videre studier BEME-guides AMEE guides An International Association For Medical Education - AMEE An International Association For Medical Education - AMEE A practical guide for Medical Teachers