Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Introsidernes betydning

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Introsidernes betydning"— Præsentationens transcript:

1 Introsidernes betydning
Introsiderne er brugernes indgang til erhvervsrettede løsninger Gennem introsiden får brugerne adgang til den tilhørende løsning Løsninger, der både findes på dansk og engelsk, skal have hver sin introside på det relevante sprog

2 Introsidernes elementer
Fanebladet ”Sådan gør du” indeholder en række elementer, som du kan bruge til at skabe overblik for brugerne og vejlede dem bedst muligt: Titel: Skal være kort og med fokus på det faglige indhold. Undgå ord som ”ansøgning”, ”indberetning”, etc. og brug i stedet de faglige ord til at fortælle hvad løsningen handler om Kort tekst: Bliver brugt til at søge løsninger frem på og vurdere om løsningen er relevant for brugeren. Teksten skal derfor tænkes ”udefra og ind”, være handlingsrettet og fagligt relevant. Hav følgende parat: Punktformet oversigt over information dokumenter, som brugeren skal have klar til indtastning/ upload i løsningen Mere information: Uddybende vejledning om centrale informationer, f.eks. frister, krav til betaling for at ansøge eller information om, at man med fordel kan se på andre løsninger på Virk Trin for trin: Oversigt over de centrale trin i løsningen, som brugerne skal være særligt opmærksomme på og hvor de f.eks. Kan møde udfordringer ift. underskrift, betalingsform etc.

3 Introsidernes elementer
Fanebladet ”Vejledning” kan bruges til uddybe specifik brugervejledning: Link til lovgivning: Du kan lægge links ind til relevant lovgivning. Husk at links til retsinfo.dk skal opdateres manuelt, når lovgivningen opdateres. Link til anden vejledning: Brug altid dybe links, når du guider brugerne til konkret vejledning FAQ: Det kan være en fordel at lægge vejledning ind som FAQ (Spørgsmål/Svar), f.eks. hvis det kan spare Kundeservice/Helpdesk for henvendelser eller gøre det nemmere for brugeren at anvende løsningen. Kontakt Virk Myndighedsteam, hvis du ønsker at anvende FAQ-funktionen. Fanebladet ”Kontakt” kan bruges til specifik kontaktinformation: Specifik kontaktinformation: Du kan her angive specifik kontaktinformation, f.eks. til en afdeling eller navngiven person og et direkte telefonnummer. Åbningstider: Det er muligt at angive konkrete åbningstider for den angivne kundeservice m.v.

4 Aktivér og involvér brugerne
Vejledningen på introsiderne og i løsningerne skal være brugervenlig samtidig med, at den indeholder den relevante faglige viden Brug introsidens elementer til at skabe en overskuelig vejledning; skriv korte sætninger, der inviterer brugeren til at handle brug aktivt og involverende sprog, f.eks. du-form og nutidsform brug punktform til at skabe overblik, f.eks. over krav til brugerne forklar begreber, hvor det er relevant for brugerne Overvej om dine brugere er så rutinerede, at vejledningen kan være meget enkel – reducér i givet fald til at forklare de centrale ting

5 Snitfladen mellem Virk og web
Snitfladen mellem Virk og myndighedens hjemmeside (web) er: Introside på Virk skal føre til løsning på Virk Løsningen må ikke ligge direkte på hjemmesiden Evt. henvisning fra hjemmesiden sker gennem introsiden Viden, der både ligger på Virk og web, skal vedligeholdes to steder. Det kræver flere ressourcer og skaber risiko for forældet viden. Myndigheden kan vælge at ”flytte helt ind på Virk” og vedligeholde sine vejledende tekster for erhvervslivet dér. Det sparer ressourcer på at vedligeholde vejledning og sikrer, at viden altid er aktuel.


Download ppt "Introsidernes betydning"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google