Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Elevplan Implementeringserfaringer Folmer Kjær. Varedeklarationen for denne workshop I workshoppen gennemgås cases på hvordan skoler har grebet implementeringsprocessen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Elevplan Implementeringserfaringer Folmer Kjær. Varedeklarationen for denne workshop I workshoppen gennemgås cases på hvordan skoler har grebet implementeringsprocessen."— Præsentationens transcript:

1 Elevplan Implementeringserfaringer Folmer Kjær

2 Varedeklarationen for denne workshop I workshoppen gennemgås cases på hvordan skoler har grebet implementeringsprocessen an. Vi ser på organiseringen, ledelsesengagement, samspillet mellem de administrative funktioner og opgaver og brugen af elevplan i de pædagogiske afdelinger på skolerne, samt på de uddannelsesinitiativer der har været gennemført på skolerne.

3 Implementerings strategier set i de senere år Privat entusiastisk drevet implementering Ildsjæle og entusiaster Administrativt drevet implementering Effektiviseringer og besparelser Strategisk / ledelsesmæssigt drevet implementering Organisationsudvikling, pædagogik, effektivisering og besparelser

4 Privat entusiastisk drevet implementering Karakteristika: Personligt projekt – ofte ”på trods af…” ”Nørdet”: IT / pædagogisk drevet Upåagtet af ledelsen Samspil med administrationen: Ofte ikke eksisterende, eller i bedste fald ”på nåde”

5 Administrativt drevet implementering Karakteristika: Effektivisering af holdadministrationen Forenklet procedure ved karaktergivning Samspil med den pædagogiske ledelse Ofte tilfældighedspræget Mangel på tværgående forpligtigende aftaler

6 Strategisk / ledelsesmæssigt drevet implementering Karakteristika Involverende proces Effektivisering af holdadministrationen Afskaffelse af dobbeltarbejde Forenklet procedure ved karaktergivning Tværgående forpligtigende aftaler Involvering af planlægger = ”underdirektøren” Skolekursus / workshop

7 Uddannelsesmæssige initiativer Sammenhængskurser Workshops Forudsætninger: Hyldevarer skal være på plads og ajourført Planlæggerens centrale rolle og dennes kendskab til undervisningsforløbs indhold

8 Tilfældig skole – dobbeltarbejde!

9 Før oprydning: 47 forskellige forløb ”Nogen har helt misforstået ideen om skabeloner og hold” ”Nogen har helt misforstået ideen om skabeloner og hold”

10 Efter hyldeoprydning Gennemskuelighed, struktur og fjernelse af dobbeltarbejde!

11

12 Undgå dobbeltarbejde Lav skabeloner i Elevplan (UV foløb) Specialistarbejde – placer ansvar og udførelse hos nogle få! Overfør til EASY-A og indlæs Specialistarbejde – placer ansvaret i administrationen, de har styr på skoleforløb og indtag! Skemalæg som altid Placering og flytning af elever, enten via Elevplan på undervisningsforløbet eller i EASY-A på skoleforløb (ved én aktivitet pr forløb)

13 Implementering af Elevplan Nøglepersoner Ledelse: tag beslutninger og følg op. Skal der tages små eller større skridt?? Administration: Grundlaget for succes ligger her! vigtigt at medarbejderne kender sammenhængen til Elevplan, og ser gevinsten for skolen i de lidt ændrede arbejdes rutiner. Elevplan superbruger: Dybt kendskab til Elevplan og ansvarlig for opbygningen af skabeloner. Supporterer undervisere, administration og ledelse. Ansvarlig for at formidle Elevplan nyheder videre i organisationen

14 Gevinster i Elevplan Skemanoter Opgavestyring (og plagiatkontrol) Niveaufordeling Elevaftaler Evaluering Skriftlig evaluering Karakterafgivelse Valgfagsadministration Lup auto-ajourføres (skolens lokale undervisningsplan) Mulighed for mail til mester og elev (skoleindkaldelse) 95% af brugerne kan klare alle opgaver fra skemaet

15 Cases Planer og resultater fra 3 skoler Herningsholm Skive TS EUC-Sjælland


Download ppt "Elevplan Implementeringserfaringer Folmer Kjær. Varedeklarationen for denne workshop I workshoppen gennemgås cases på hvordan skoler har grebet implementeringsprocessen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google